MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lodding på fjærstål
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lodding på fjærstål

 Post Reply Post Reply
Author
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lodding på fjærstål
    Posted: 03 september 2006 at 08:07

Heisann

 

Holder på å sette sammen et byggesett av et tysk forsignal av typen semaforsignal.

På dette signalet har de klart å levere lyspæreholderen laget av fjærstål (eller tynn pianotråd). Ledningen som skal loddes på er en tynn 1-leder. Jeg har prøvd å behandle holderen med Loddevann men klarer IKKE å få den  ledning til å feste seg.

Hvordan skal man egentlig benytte loddevann ?

Alle forslag som fører til at jeg klarer å lodde fast ledningen mottas med STOR TAKK. (Vel egentlig det første for jeg gidder ikke prøve flere...)



Edited by jhh61no - 03 september 2006 at 08:08
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 17:30

En lodder"s mareritt!

Prøv å pusse med fint sandpapir på fjærstålet, pensle loddevann på og fortinn fjærstålet med litt tinn ytterst på loddebolten. Det skal frese skikkelig!

Nå har du forhåpentligvis et fjærstål med litt tinn akkurat der ledningen skal loddes fast. Fortinn helst tuppen på ledningen også (samme metode), varm opp fjærstålet og ledningen legges på plass. Voila?

Mvh

Asgeir

Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2006 at 23:26

Asgeirs tips er gode - men fortsatt kan marerittet rulle videre. Et skittent triks etter å ha gjort sitt beste med fortinning er å "spjelke" forbindelsen. Det gjøres enklest med tynn kobbertråd fra ledningskapp/ledningsskrot. Når du har surret slik utrolig tynn kobbertråd rundt de to uforenlige materialene slik at de henger sammen mekanisk vil berøring med loddebolten og litt loddetinn fiksere sakene en gang for alle. Det som kommer deg til gode her er kappilarvirkningen i det utrolig trange rommet mellom kobbertrådsurringen og de to materialene. Lekkert å se til blir det så klart ikke men det virker.

mvh Ragnar

 

Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2006 at 08:51

Hei

Asgeir sin metode er allerede prøvd, uten hell.

Derimot krøp jeg til korset seint i går kveld å prøvde den metoden som Ragnar forseslår (før jeg så den her). Den ser ut til å fungere for mitt bruk og ble jo ikke spesielt stygg heller.

 

Takk for innspill

Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.