MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvordan lage asfalt vei?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvordan lage asfalt vei?

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan lage asfalt vei?
    Posted: 15 juli 2006 at 00:51

Hei

Har tenkt å lage en liten veistrekning inn til stasjonen på anlegget mitt. Tenkte en stund på å bruke "ferdigvei" fra Heki men slo dette fra meg ettersom jeg synes denne virker litt kunstig, det som jeg også fant ut (selvfølgelig etter å ha kjøpt dette) er at det var hvit vegmerking i midten av veien og det passer liksom ikke helt inn på en norsk 2 - felts riksvei hvor disse er gule. Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg kan lage en god gammaldags norsk riksvei ? 

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2006 at 21:14
Skal det kjøre biler på den? (Faller Car System?)
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2006 at 11:25

Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:

Skal det kjøre biler på den? (Faller Car System?)

Heeeeh...

Andreas skrev om "en liten veistrekning inn til stasjonen", så det høres ikke akkurat ut som en FCS-vei.

Men, Andreas, hvordan du kan lage en god gammaldags norsk riksvei er et godt spørsmål. Jeg vil vel anbefale å bruke en metode der du begynner med et underlag i passe tykkelse (sjøl har jeg prøvd gulvbelegg - det anbefales ikke uten videre). Papp eller balsaflak bør kunne gjøre nytten. Her kan du samtidig kutte kanten på skrå, så får du veiskulder ned mot grøften!

Oppå pappen/balsaflaket kan du så sparkle, for å få vekk striper/skjøter/ujevnheter og slikt. Lettsparkel anbefales - det gir en grei overflate. Når du stryker over med en sparkel vil du få en naturlig avslutning ute i kanten, iallfall hvis du skraper kanten rett.

Siden du skal ha asfaltvei, må den males. Det finnes ferdige "asfaltfarger", ellers må du blande til.

Og gule striper? Jeg har engang prøvd å male med pensel, men det er noe pill. Kan du finne selvklebende striper med rett farge og bredde (f.eks. Letra Tags), vil du ha vunnet mye.

Dette var bare én løsning. Som også bør kunne brukes til FCS-vei! Å lage vei er vrient - jeg er ennå ikke fornøyd med den (hittil) lengste veien jeg laget, men det skyldes fargen (skulle være grusvei). Får håpe du får til en okay vei.

Mvh. Jon S.

Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2006 at 18:23

Det med FCS hadde med malingen å gjøre. Malingen som kommer fra Faller og er beregnet til veier med kjørende biler gir bra heft for hjulene. Jeg mener Øystein (Wiik), som har en viss erfaring med mailing, sa det var noe slags plakamaling. Akryl gir litt glatt flate.

Men skal det ikke kjøre biler så er det vel ikke så farlig.

Jeg lager utelukkende vei av EPS. Skjærer så flatt jeg kan med sånn kniv med avbrekkbare blader, og pusser deretter. Så legger jeg tape (3M kirurgtape) og passer på å lage presise skjøter. Det gir allikevel en god asfaltskjøtfornemmelse. Det kan utnyttes til å lage typiske norske veier, hvor det er masse asfaltfelter, med gammel og ny asfalt, ofte i mange farger. Det er bare helt nylagt asfalt som har jevn farge.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2006 at 20:52

Jeg har prøvd vanlig akrylmaling fra fargehandler til vei, dette gav noe mindre heft til Fallerbilene og gav også et mer glanset preg på veien. så Faller sin veimaling anbefales..

Til veimarkeringer har jeg brukt lakkstift og en slik bøyelig linjal.

 

 

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2006 at 10:42

Takk for avklaringen om FCS og maling, Øyvind!

Angående maling har jeg stort sett brukt Panduros "Allmoge" (akrylbasert, som gir en ganske matt overflate). Men jeg har ikke prøvd å kjøre FCS-biler på den, da!

Mvh. Jon S.

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2006 at 13:13
Hva  med veien til Woodland Scenics. Du får jo de ganske likt norske veier, og merking kan jo males om da...
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2006 at 18:11

Hei igjen folkens!

Takk til alle som har svart

Det er ikke meningen at det skal kjøres biler på den. Får bare beklage at jeg ikke har svart før (rimlig idiotisk å starte et emne om noe man lurer på å så stikke av i noen dager) , har vært på en liten ekstraordinær tur på hytta for å jobbe

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2006 at 10:18

Hei!

En alternativ måte å lage asfalterte veier på som jeg har hørt om, er å klippe til, lime og deretter male fint sandpapir (smergelpapir).

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Hans-Ingve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans-Ingve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2006 at 17:46
takpapp funker også som vei. da vå du bare bruke den minst kornete siden opp...det blir noen ganske synlige glipper mellom flakene, hvis du ikke får de helt flate og jevne da
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2006 at 22:16

Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Hva  med veien til Woodland Scenics. Du får jo de ganske likt norske veier, og merking kan jo males om da...

Det er noe i det Geir sier her. Du kunne f.eks. forsøke med gul sprittusj på midtstripa til den Heki-veien du alt har kjøpt, og se hvordan resultatet blir?

Husk uansett at en asfaltvei ikke skal være ensfarget over det hele! Blekere striper langsetter (i hjulsporene? Eller på sidene av og mellom?), oljeflekker og alt slikt vil være med på å gi veien særpreg. Jeg tipper at kritt kan brukes til "blekingen". Noen (små!) klatter med hvit eller gul maling oppå eller inntil stripene vil også gjøre merkingen mindre ensartet. Så har du ikke lenger noen "fabrikkny" Heki-vei!

Mvh. Jon S.



Edited by Jon S. - 26 juli 2006 at 22:18
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2006 at 15:54

Hei!

"Problemet" med selvklebende ferdig-veier på rull, har ofte vært at de fremstår som ensfargede, monotone og derved "livløse".

Til ett lite diorama jeg lagde til en venn for en stund tilbake, brukte jeg en slik "ferdig-vei". Den var laget av Busch og har prod. nr. 6039. Denne synes jeg var langt bedre enn tilsvarende veier, da det var litt mer "farge-spill" i selve vegbanen. Midtmerkingen er fremdeles hvit, men dette kan modifiseres med maling eller kanskje en Gel-pen? På mitt diorama skulle midtmerkingen være hvit. Slik ser ivhertfall Busch #6039 ut:

Siden den tid har Busch kommet med nok en ny selvklebende ferdigvei på rull. Denne synes jeg også er svært fin å se på. Den har prod. nr. 1105, er 66mm bred og 1 meter lang.

Kilde: Busch

Lykke til!

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2006 at 03:02

Takk til alle som har svart

har kommet en god del med forslag så jeg tror jeg kommer til å prøve meg fram litt å så får jeg se hva jeg ender opp med til slutt.....

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2007 at 15:02
Og siden dette emnet har ligget stein dødt i NØYAKTIG et år føler jeg for å plukke det opp

Følgende spørsmål om rull"n-ut-veien: Dersom man skal lage slake, vakre svinger, kan det gjøres med den folien (i såfall, hvordan?) eller er da eneste alternativet å lage veien selv?
Jeg spør siden de veifoliene som selges passer med franske veimarkeringer og det er aktuelt på mitt anlegg...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2007 at 23:36
Pelle Søborg beskrev hvordan han lagde sine veier i boka si:
‘Mountain to Desert - Building the HO scale Daneville & Donner River’.
 
Den boka vil jeg anbefale, veldig detaljert hvordan lagde sitt anlegg, med mange flotte bilder.
 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2007 at 07:23
Hei!
 
Artig at noen "blåste liv i" denne tråden igjen etter ett år.
I løpet av dette året har jeg nemlig funnet ut en ny måte å lage asfaltvei på:
 
Man sparkler og preparerer det området der veien skal være. Deretter maler man veiarealet grått for deretter å drysse litt talkum over den våte malingen. Dette suger nemlig opp fargen, og man får struktur.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2007 at 09:47
Hm, det hørstes ut som en fin metode. Takk!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
F.C.Giertsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote F.C.Giertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2007 at 20:16

Hva med sandpapir malt sort, og med to svakt grå striper på hver side?

Hva stripene angår, er det bare å bruke gul maling og en tynn pensel.

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2008 at 04:03
Hei!
 
Originally posted by F.C.Giertsen F.C.Giertsen wrote:

Hva stripene angår, er det bare å bruke gul maling og en tynn pensel.
 
Ett annet alternativ er å male veien i den fargen den skal ha, og når den fargen har tørket bruker man maskeringstape for å tape fast vegmerkings "sjablonger" til veien. Vegmerkingen males på med nesten tørr pensel som "dabbes" på. - Dette for å unngå at noe av malingen "kryper" under maskeringstapen. Maskeringstapen fjernes omgående når man er ferdig:
 
 
På bildet under kan man se det ferdige resultatet. Gangfeltene er laget etter målsatte sjablonger av forbildet, mens de gule stripene er laget på "øyemål" etter prinsippet "if it looks right, it is right!":
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2008 at 15:51
Originally posted by Roger Roger wrote:

 
Ett annet alternativ er å male veien i den fargen den skal ha, og når den fargen har tørket bruker man maskeringstape for å tape fast vegmerkings "sjablonger" til veien. Vegmerkingen males på med nesten tørr pensel som "dabbes" på. - Dette for å unngå at noe av malingen "kryper" under maskeringstapen. Maskeringstapen fjernes omgående når man er ferdig:
 
 
På bildet under kan man se det ferdige resultatet. Gangfeltene er laget etter målsatte sjablonger av forbildet, mens de gule stripene er laget på "øyemål" etter prinsippet "if it looks right, it is right!":
 
 
 
 
Dette ser bra ut.
Er sjablongene selvlagde?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2008 at 15:53
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Dette ser bra ut.
Er sjablongene selvlagde?
Tviler på om du finner maskeringstape med utstanset midtlinje i butikkeneWink
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2008 at 15:59
Originally posted by eika eika wrote:

Tviler på om du finner maskeringstape med utstanset midtlinje i butikkeneWink
 
Kan man aldri viteSmile
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2008 at 18:54
Selvlagde sjablonger, ja.
Egenhendig produsert av Roger"n Smile
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.