MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Favorittsteder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Favorittsteder

 Post Reply Post Reply
Author
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Favorittsteder
    Posted: 04 juli 2006 at 09:16
I Trondheim MJ-klubb tenker man på å bygge om anlegget, og man har spisset blyanten! Siden det ikke er snakk om å bygge en reell jernbanestrekning, settes anlegget sammen av det man ønsker seg.

En sak som kan lette mye når man skal planlegge et anlegg er såkalte "layout design elements" - LDEs. Det er saker og ting fra forbildet, som man omarbeider og innarbeider i anlegget. Stasjoner, spesielle stedet langs banestrekninger, industrier, alt mulig!

Jeg har sans for mye selv, et sted jeg liker er f.eks Dombås stasjon, særlig området rett nord for tunnellene, der Raumabanen og Dovrebanen krysses av en gangveg på bru og i undergang.
- Dilling stasjon, barndom & ungdom tilbrakt på ferie i nærheten gir den stasjonen et nostalgiens skjær.
- Reitan stasjon med malmlasteanlegg.
- Mengder av bruer og underganger.
osv...

Utfordringen går også til dere her på forumet. Har dere noen favorittsteder i Norge som dere kunne tenke dere i modell? En fin sommeroppgave!

(Krysspostet NMJF)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2006 at 09:46
Gruve områdene rundt Røros er det første som faller meg inn. Mange relikvier og minner over en svunnen tid som er bevart oppe på vidda... F.eks taubanebukker, gruvenedganger og slegghauger (og i senere tid tyske bobiler). Hva med en vinterdel? Rørosvidda i snøstorm... Noe sånt kan jo kombineres med snøoverbygg på Bergensbanen...
Ellers så er jo kystområdene nord for Trondheim en liten perle...

Fint intiativ foresten! En liten ideedugnad på forumet vil bli interesant å følge med på!

Edited by carlf - 04 juli 2006 at 18:46
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 14:58
igjen er det en R.I.P. tråd som bør vekkes til live. Ærlig talt har ingen flere noen forslag?! Når en av 500noe svarer på et så åpent spørsmål er det noe galt
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 15:04
Jeg har flere favorittsteder i Tyskland og Sveits som jeg kan tenke meg i modell, men det hører vel ikke hjemme i denne tråden... 

Heine
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 15:53

Hei!

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Har dere noen favorittsteder i Norge som dere kunne tenke dere i modell?

Linje 1, 2 og 3 på (den opprinnelige) Gardermobanen og sporet til Øyanmoen. Begge alternativene kombinerer tog med fly, da dette var spor med tilknyttning til henholdsvis Gardermoen og Værnes.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 15:55
Bergensbanen fra Haverstingstunnelen og Ørgenvika - og vestover ...
... inkludert sidebanene Hardanger- og Flåmsbana.

Jeg liker spesielt den vekslende naturen med både grønne østlandsdaler,
høyfjell med snøoverbygg, og de krappe kurvene på vestlandet.
Flåmsbana er jo nesten som tatt rett ut av en Märklinkatalog med sine
bratte stigninger, krappe kurver og mange tunneler.

Det er vel derfor heller ingen overraskelse at de siste innkjøpte lokene
mine er en BM64 og en El14 fra NMJ.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 17:24
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Jeg har flere favorittsteder i Tyskland og Sveits som jeg kan tenke meg i modell, men det hører vel ikke hjemme i denne tråden... Heine


Du har vel noen norske også? Siden du er pådriver til NiM (som en fugl hvisket meg i øret at betyr Norge i Miniatyr)

Andre av mine:
- Bergen stasjon (eneste ordentlige stasjonshallen etter at Østbanehallen ble kjøpesenter (grøss))

- Malmbanen, Narvik - Kiruna

- Nummedalsbanen

- Nordkapp (Det burde kanskje bli jernbane ut dit )
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 17:25

Nei, det området jeg ønsker å lage i modell er Mo I Rana.

Grunnen for dette er at når du kommer nordover med tog så kommer du først til stasjonen, ( flere spor) etter 400m kommer du til lokstallen og under en bru og over godsterminalen så kommer du gjennom Guldsmedvikskjæringa. Der er det forøvrig et sidespor til malmtogene.

mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 17:35
Tynset med industrispor.
middels stor stasjon. en del industri og handelssentrum. mye bilforretninger, felleskjøpet, kornlager ++
trelast, tømmerlast.

eget stikkspor til slakteriet, til maskinforretningen og en del spor på industriområdet.

Auma: Tømmerterminal. Spennende......

Elverum: Stoooor stasjon med ett nord/sørgående spor Rørosbanen og ett sørgående (solørbanen?) til kongsvinger. masse spor, industri og mulighet for trafikk.

Med tanke på trafikkspill så bør man vel designe stasjonene/sidespor slik at de utfyller hverandre trafikkmessig.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 19:08

Originally posted by carlf carlf wrote:


- Nummedalsbanen

Hey, Numedalsbanen    Hvorfor det

Ellers så liker jeg Krekling, stasjon med kryssningsspor og sidespor til sagbruk.
Og Skollenborg, nærmeste stasjon til barndomshjemmet
Og strekningen mellom Skollenborg og Kongsberg


Magne

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 19:42

Jeg har veldig sansen for Østfoldbanen retning Oslo når toget passerer Ljan stasjon og fjorden åpner seg i sin prakt.

Ellers har jeg sansen for området nord for Ski stasjon waldermarhøi. Pent område med flott utsikt til sporene.

Tut, tut.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 21:24
Her er et bilde fra Kragerøbanen som jeg liker veldig godt:



Det er noe med baner uten luftledning som er veldig tiltalende! Broa er egentlig alt for rusten om den skulle vært på en bane i drift, but I like! Jeg ville tatt meg den frihet å værbite en modell like heftig.

Liker også den øde følelsen, sporet som bare forsvinner i skauen.

Edited by Håvard H - 29 november 2006 at 21:25
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 21:27

Er veldig glad i Ringebu stasjon på Dovrebanen, sånn cirka 5 - 6 mil nord for Lillehammer.

Ellers så er Gjøvikbanen morsom. Bodde på Kjelsås/Nydalen før og det hørtes godt da dieselloka dundra innover i skauen

Hilsen Andreas.   
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 21:35

Hei

 Det er det som er så kjekt med modular, lage sine favorittelementer og sette dei sammen til anlegg.

 I området rundt Voss er det mange diorama perler, slik som f.eks denne:

Hardangerbana har ein vegundergang på Brynaflaten rett utforbi sentrum. Vegbana går parallelt med jernbanen og forsvinn under i ein s-kurve og fortsett langs med bana på andre sida.

S-svingen fører til kræsj i særlig eine støttemuren(høg fart/glatt) Ulykkeplass.

Undergangen er for låg. Større lastebiler bender varslingsbjelke før dei set seg fast. Både bjelke og varselskilt ser ut som dei skyt rygg. Dette medfører at bjelken riv laus stein frå bru-karet.

Det er smalt. Lengre lastebilar har dratt laus stein frå støttmuren til brukaret. Pluss alle bremsespora.

Jernbanen ligg i svak kurve med dosering. Sidan brua ikkje er dosert, må ytterste skinnestreng byggast opp med treklossar.

 Osv  osv....

På ein ca 50 cm lang modul kan ein få med mykje.

 

mvh AT

 

AT
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2006 at 22:24
Nok en favoritt, denne gangen fra Thamshavnbanen:


Her skal man bygge overbevisende for å få frem at den firkanta formen på kanalen er forbildetro (det er et kunstig vannløp hugd ut da banen ble bygd) og ikke et resultat av modellbyggerens dårige ferdigheter!

En historisk variant:
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 13:57
Flåmsbana er jo veldig flott då. Flåm stasjon i godt vær er vel ein av dei vakraste stasjonane i landet.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 15:06
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Originally posted by carlf carlf wrote:

- Nummedalsbanen


Hey, Numedalsbanen    Hvorfor det



Sjarmerende norsk sidebane, trenger jeg flere grunner?
har tråkket den opp og ned tre ganger og jeg ser noe nytt hver gang. Hyggelig å studere en bane på så nærthold i mitt eget tempo. Jeg tar turen flere ganger når lyst og annledning melder seg og anbefaler flere å gjøre det!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 15:19

Forbløffende få som poster *bilder* i denne tråden!
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 16:02
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 16:16
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Syns dette bildet er utrolig flott!

http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=2288&k at=Stasjoner


Ah! Jeg blir bare mer og mer fan av Raumabanen!
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 16:57
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Syns dette bildet er utrolig flott!

http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=2288&k at=Stasjoner


I like!
Her er det enormt modelleringspotensiale, men vannet er en kraftig utfortdring...
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 17:11
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 17:13

Et av mine favorittsteder er Vatnamot på Jærbanen, og et av de absolutt beste bildene jeg noensinne har sett herfra er dette:

http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=2971&k at=Stasjoner

Området er jo allerede realisert som en Fremomodul, så det gjelds kanskje ikke her.

Ellers er Drangsdalen utrolig fascinerende:



Edited by jevistad - 30 november 2006 at 17:18
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 21:21

Siden det ble ønsket flere bilder her så får jeg tilføye bilde av stasjonsbyggningen på Ringebu stasjon.

http://forsk.njk.no/stdb/VisEkspsted.php?Stnr=3317&detal jert=1&baneID=109

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 23:43
Mitt favorittsted langs jernbanen, ja hva er det?
Jeg tror min jernbaneinteresse ble vakt da jeg var "hjelpegutt" på stasjonsruta til Hol Stasjon på midten av 60-tallet.
Det hjalp jo at vi hadde fått et Märklin-togsett jula før.
Ved Hol stasjon lå det et pukkverk som kanskje er i bruk den dag i dag. Husker at det som regel var en del pukkvogner der.


Samme fotograf har en hjemmeside med mange flotte bilder fra Hallingdal. Mange med jernbanemotiv.

De siste årene har jeg bodd i Halden, som har en flott stasjonbygning
 

Vi har også Tistedalsbakkene som krever skyvelok - fire kilometer med 25 promille:



Dette Hector-toget var rent amerikansk:
2 lok foran (blå RC og to små skiftelok bak)
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 22:13

Hei!

En annen "bane" jeg har stor sans for, er den nå for lengst nedlagte havnebanen/sporet i Tønsberg, som jeg husker godt fra min oppvekst der. Sporet fulgte Jernbanegaten, deretter forbi Papirfabrikken (som selvsagt hadde eget sidespor), gjennom boligbegyggelse, og deretter gjennom noe industribebyggelse, før den endte opp på havnen på Stensarmen.

Kunne egentlig blitt ett godt tema for en modelljernbane.



Edited by Roger - 05 desember 2006 at 22:14
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2006 at 19:27
Litt stort å bygge som modell, men jeg syns dette bildet var utrolig flott:

http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=1228&k at=Diesellok
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.