MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Luftledning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Luftledning

 Post Reply Post Reply
Author
nsb_lsk View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 23 juni 2006
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nsb_lsk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Luftledning
    Posted: 23 juni 2006 at 17:44
hvor mange av dere kjører med luftledning?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2006 at 18:07
Jeg synes elektrolok er topp, og er spesielt fasinert av detaljerte kontaktledning
(som er den korrekte norske betegnelsen på "luftledning") - og da helst etter
norskt forbilde.

Etter mange år med vanlige Märklin-anlegg (analog drift) var det nok mest
praktisk å kunne kjøre flere lok dersom el-lokene fikk spenningen fra kontaktledningen.
Men ettersom fler og fler - inkludert meg selv - går over til digitaldrift, så er det
ikke nødvendig å ha spenning på kontaktledningen. Den blir dermed bare til pynt.

Dersom man skal være enda mer nøyaktig med hensyn til forbilde, så er nok de
fleste kontakledninger som fås kjøpt litt i groveste laget - ledningene er med andre
ord altfor tykke. Mange som kjører Fremo har derfor bare MJ-anlegg med kontakt-
ledningsåk og kontaktledningsmaster, og ikke selve kontaktledningen/kjøretråden
mellom mastene.

Strømavtagerne eller pantografene på lokene blir dermed bare justert til en fast
høyde og kjører uten å være i nærheten av noen kjøretråd.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
nsb_lsk View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 23 juni 2006
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nsb_lsk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2006 at 12:23
jeg har ikke fått digital drift ennå så jeg kjører med pantograf
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2006 at 12:50
Og det anbefalles ikke å kjøre digitalt med fungerende luftledning når man kjører likestrøm.
A matter of life and death
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2006 at 19:59

Enkelte  fremoister har også ledning mellom mastene, jeg drister meg til å kopiere et av Dag Catos bilder av Ganddal fra Arendalstreffet i vår:   

MVH

Terje O

 

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2006 at 07:22
Originally posted by nsb_lsk nsb_lsk wrote:

jeg har ikke fått digital drift ennå så jeg kjører med pantograf

Hvilket strømsystem og skinner kjører du med? Märklin eller ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 15:30
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Og det anbefalles ikke å kjøre digitalt med fungerende luftledning når man kjører likestrøm.



Hvorfor anbefales ikke dette? Har selv ikke noe erfaring så prøver å ta til meg all kunskap jeg kan komme over :)

//Morten
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 16:59

Det har nok sikkert med høyre/venstre/K(ontakt)L(edning) - pluss/minus å gjøre

En sikker måte å kjøre DCC med luftledning er vel dersom du kan kople alle strømførende hjul til én pol og pantografen(e) til den andre ....

Mer forbilderiktig blir det ikke ..

Bjørn Egil
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 17:24
har nok ikke noe å gjøre med det, men med virkende KL har du litt dårlig kontakt mellom pantograf og KL. Siden DCC består av en firkantspenning (den samme for Märklin og DCC) og et lite (i amplitude) signal oppå derigjen vil en litt hoppende pantograf skape krøll og dekoderen vil kanskje ikke alltid forstå hva kjørekontrollen sier for noe... dermed blir det fort tullball...
men klart, kjører du relativt sakte går det bra. En fordel da er jo at du kan kjøre jord igjennom begge skinnene og +pol via KL. Dermed slipper du kortslutninger ved vendesløyfer osv.

Edited by frankm - 05 desember 2006 at 17:24
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 11:24

Hei!

Kortslutning i vendesløyfer hører til i historien. Monter en vendesløyfe-automatikk, så kjører toget gjennom uten at du trenger å polvende! Det er en billig sak som er enkel å koble.

MVH, Tom

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 11:29

Hei !

Jeg kjørte med fungerende kontaktledning på mitt Märklinanlegg i 1964. Det fungerte helt utmerket, og gjorde at jeg kunne kjøre damp og el. lok samtidig. Spesielt artig var det når jeg slukket alt lys i rommet, hadde lys i alle hus, og det gnistret blått mellom KL og pantograf, akkurat som i virkeligheten.

Nå har jeg ikke kommet så langt ennå, men har kjøpt inn endel stolper, og har planer om KL på mitt nåværende anlegg også, men denne gang kun som kulisse.

MJ-hilsen Tom lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2006 at 22:56
Selv kjører jeg Mærklin Digital, med ca 1/3-del av anlegget med KL anlegg, det er under utbygging.. Jeg har strøm i både skinner og KL anlegg, testet idag å koble slepesko og pantograf mot hverandre.. Det ble helt genialt! Herlig strømopptak! 
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,086 seconds.