MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - AC understell til NMJ Di 2
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

AC understell til NMJ Di 2

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: AC understell til NMJ Di 2
    Posted: 22 juni 2006 at 13:45

 

Hvilket AC-understell ville dere anbefalt å bruke til NMJ"s byggsett av Di 2 ?

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2006 at 19:50

Ingen som vet ?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
bengtka View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bengtka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2006 at 20:32

Hei Andreas.

Kjører du digitalt spiller det ingen stor rolle hva slags understell, AC eller DC. Tror du kan bruke "valgfritt" av type "V60", bruker du en DC versjon er det bare og montere midtsleper for strømopptak og kople sammen høyre og venstre strømopptak som "jord". Husk og isolere motor fra gods. Lykke til.

Bengt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2006 at 20:49

Det kommer litt an på hvilket "byggesett av Di2 fra NMJ" du mener?

Det aller første i messing, levert av HobbyTeknik for førstegenerasjons Di2 fra MaK var beregnet på DB V60/260/360 understell fra Fleischmann. Det gikk også an å bruke Märklin sitt.

De 2 neste generasjonene levert av DJH i hvitmetall passer best til Roco understell av samme loket DB V60/260/360 eller andre versjoner av samme loket. Her er det mange understell å velge blandt. Enklest er å finne en versjon med sorte hjul. Nyere utgaver har også grensesnitt for 8-polet NEM-kontakt. Roco sine lok av denne typen finnes også i vekselstrømsutgave.

Let på nettet (f.eks Ebay) da priser varierer kraftig og du kan komme over gode kjøp der.

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2006 at 21:09

 

Hei, og takk for svar

Kjører analogt men alle nyinnkjøpte lok blir forbredt for digital styring ettersom det er meningen at jeg skal skaffe meg det etter hvert. Vil nok helst prøve å skaffe meg et ferdig AC understell hvis det er mulig, for å slippe ombyggingen. Men først må jeg skaffe meg selve byggesettet å bygge det ferdig, av erfaring kan nok det drøye en stund ettersom også mye annet står på ønskelista, og det er ikke alltid ungdommsbudsjettet passer så bra sammen med MJ-hobbyen    

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2006 at 21:13

 

Var den siste utgaven i hvitmetal jeg tenkte på.

Hilsen Andreas

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2006 at 22:44
Hei Andreas

Ta en kikk på min webloggNorsk MJ Forum.
Et stykke ned i tråden står det litt om hvordan jeg har bygget min Di2 og tilpasset den til et originalt Märklin chassis (Mä nr. 37652). Byggesettet er den siste utgaven i hvittmetall.

Loket blir riktignok ikke helt som originalen siden jeg har beholdt de opprinnelige buffertbjelkene som sitter på Märklinloket.

Denne Märklin-versjonen av V60/260/360 har separat styring av telex-koblingene (funksjonene F2 og F3) når den kjøres digitalt - noe som er ganske praktisk dersom du liker å skifte vogner frem og tilbake på MJ-anlegget ditt.

Lykke til med byggingen.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2006 at 23:20

Hei Kjell,

Tror at det ikke skulle bli noe stort problem og få tak i et greit understell fra et Marklinlok, sjekka på tradera og Ebay i stad og fant flere V60 til salgs til en rimelig penge.

Nå her jeg noen spørsmål til selve byggesettet:

Er dette en sett som krever en bygger med god erfaring eller er det et sett som er greit å starte på for en som vil lære mer ?

Møtte du på noen spesielle problemer under byggingen ?

Hilsen Andreas

 

 

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2006 at 07:37
Hei Andreas

Byggesettet er greit, men det krever litt planlegging før du starter.
Litt verktøy som trengs for å tilpasse delene og chassiset:
- en minidrill (Dremel) med diverse fresehoder for metall
- noen bor (0,3 0,5 og 0,7 mm)
- en liten håndholdt borholder
- noen småfiler
- en loddebolt (25 Watt eller større - med liten loddespiss)

Jeg brukte både lodding og lim for å sette sammen byggesettet.
Håndtakene på stigtrinnene ble loddet sammen siden begge var
av messing. Ellers brukte jeg 2-komponent epoxy-lim (Araldit
hurtiglim) og vanlig lynlim for å feste de øvrige delene sammen.

Det som tok litt tid og krevde litt planlegging var å frese bort
metallet som var i veien på chassiset. Det er viktig å dekke til
alt som ikke skal freses. Bruk f.eks. maskeringstape slik at øvrige
motordeler og understell ikke skades, eller at du får metallspon
inn i motoren.

Maling av modellen bør gjøres med en airbrush for å få fram de fine
detaljene på modellen.

Se forøvrige bildene og teksten i web-loggen min for flere tips.
Jeg bygde om mitt første Märklin-lok da jeg var på din alder.
En belgisk Nohab ble bygget om til en Di.3 for mange år siden,
så det er bare å begynne.

Et nyttig tips tilslutt er å planlegge nøye, bruke god tid, og spørre
om råd underveis på forumene.

Lykke til!

web-loggen
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2006 at 10:25

 

Takk for gode råd og tips

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2006 at 18:55

Hei igjen

satt og titta på NMJ nettsider i dag, ble oppmerksom på en ting.

http://shop.nmj.no/product_info.php?manufacturers_id=2&p roducts_id=226&osCsid=a37734fc71d15d0a8407152cdec53636

Det byggsettet av Di 2 ser ut til å være beregnet for lokene 804 og 805 som ser ut til å skille seg litt ut fra resten av de andre Di 2 lokene ved å ha et litt annet styrhus som er mer avrundet. Se link: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=20406&aut=

De lokene ser heller ikke ut til å ha rukket å bli omalt i nydesign før de ble hensatt i rundt 1985.

Jeg hadde tenkt å bygge min modell i nydesign, men med det styrhuset så blir det vel ikke helt riktig?

Du nevnte tidligere i tråden Kjell, at byggsettet ditt var den siste fra NMJ i hvitmetal, er det den jeg har linken til eller en annen? Så nemlig at du det "vanlige"  styrhuset på din modell.... Er det sånn at begge styrhusene følger med i byggesettet ?

Ble litt forvirra nå



Edited by Andreas - 13 oktober 2006 at 18:56
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2006 at 11:35

Hei Andreas!

 Vet ikke hvem Kjell du sikter til?

Som jeg tidligere har skrevet i denne tråden har NMJ opp gjemmom årene levert 3 forskjellige byggesett til Di2.

Det første i messing av MaK-loket, produsert av HobbyTeknik for Fleischmann-understell.

Det andre av 2.804/805 med den karakteristiske Thune-hytta med "rundt" tak i hvitmetall fra DJH og beregnet for Roco-understell. Disse 2 lokene rakk aldri å oppleve omlakkering til nydesign. Mener at 2.804 var det siste i drift på begynnelsen av 80-tallet på Oslo S? Det var da rødlakkert.

Til slutt et tilsvarende byggesett av vanlig BMV/Thune Di2 med "vanlig" hytte.

Dersom du har tenkt å bygge et lok i nydesign, er kun det siste settet aktuelt. Det følger ikke med "valgfri" hytte i de 2 siste settene.

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2006 at 11:49
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Hei Andreas!

 Vet ikke hvem Kjell du sikter til?

Som jeg tidligere har skrevet i denne tråden har NMJ opp gjemmom årene levert 3 forskjellige byggesett til Di2.

Det første i messing av MaK-loket, produsert av HobbyTeknik for Fleischmann-understell.

Det andre av 2.804/805 med den karakteristiske Thune-hytta med "rundt" tak i hvitmetall fra DJH og beregnet for Roco-understell. Disse 2 lokene rakk aldri å oppleve omlakkering til nydesign. Mener at 2.804 var det siste i drift på begynnelsen av 80-tallet på Oslo S? Det var da rødlakkert.

Til slutt et tilsvarende byggesett av vanlig BMV/Thune Di2 med "vanlig" hytte.

Dersom du har tenkt å bygge et lok i nydesign, er kun det siste settet aktuelt. Det følger ikke med "valgfri" hytte i de 2 siste settene.

Takk for oppklaringen

Det var det siste settet du nevnte jeg hadde i tankene ja.....

Da ser prosjektet kanskje litt mer mørkt ut, sjekka i webshopen til NMJ og der ser det ut som det eneste byggesettet som fremdeles er til salgs er det som er beregnet for Thune hytta alså lokene 804/805 og ikke det settet jeg trenger

  http://shop.nmj.no/index.php?cPath=24_142&osCsid=501b848 0ea02e8f72ed6e61cf083b172

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2006 at 16:08

Hei!

Jeg lurer også på om den varianten som kan oppgraderes til nydesign fremdeles er i produksjon eller salg? Noen som vet?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2006 at 20:57
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Jeg lurer også på om den varianten som kan oppgraderes til nydesign fremdeles er i produksjon eller salg? Noen som vet?

Ingen som vet ?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2006 at 15:12

Var innom NMJ for en tid tilbake og fikk vite at det byggesettet som kan brukes til å bygge nydesign versjonen er utslogt. Det eneste som er mulig å få kjøpt per dag dato er det som er beregnet for lokene 804/805, altså de lokene med "Thune hytta"

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2006 at 17:03
PS: Hvis noen skulle vite om noen forhandlere som fremdeles selger byggesettet så ville jeg satt pris på om vedkommene sier i fra Er litt sånn "må ha det bare må ha det" det loket der 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.