MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Medlemsutviklingen i MJF
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Medlemsutviklingen i MJF

 Post Reply Post Reply
Author
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Medlemsutviklingen i MJF
    Posted: 01 juni 2006 at 20:14

Hei arildb!

Du sier "når jeg kan stille sikkert mange "udugelige" spørsmål....". Du skal være klar over at det ikke er noe som heter udugelige spørsmål! Det er tross alt ved å stille spørsmål man lærer, og det er jo selveste hensikten med et forum! Velkommen til vår mj-verden!

MVH, Tom

Back to Top
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2006 at 04:11
Som ny medlem kan jeg vel si at dere som er på messer og slikt kan jo
markedsfører bedre til personer som er innom og ser. Skal dette vere et
forum kun for de som "praktiserer" mj eller også for de som er fasinert og
kanskje vil i fremtiden?

Som fersking her må jeg i alle fall si at jeg har fått mye god hjelp på de
spørsmålene jeg har stilt.

Men klart at når jeg kan stille sikkert mange "udugelige" spørsmål så vil
vel
kanskje det bli mange flere slike spørsmål om også personer som ikkje er
litt inne i mj skal mase også

Det eneste jeg kan si negativt om foreningen er at det tok mange månder
fra jeg meldte meg inn til jeg ble registrert... Kanskje et forbedrings
potensiale der, men dette er ikke ment som kritikk men som et froslag :)
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2006 at 22:53

Kloke ord fra både den ene og den andre og ingen er vel egentlig ute etter å hugge hodet av noen. Frustrasjonen kan likevel bli ganske stor når en hittil ganske veldrevet forening som samler en smal hobby, i allefall tilsynelatende ikke lenger vet hva den holder på med eller hvor den skal.

Jeg mener at den skal prioritere å gi ut et medlemsblad av god kvalitet og ellers begrense seg til det aller nødvendigste. Bladet er overlegent sammenlignet med alle mulig tenkelige medlemsfordeler.

Bladet trenger ikke egen strømforsyning, det har ingen støyende vifte og det kan leses alle veier, fra begynnelse til slutt eller omvendt. Det er så lett at du kan ha det med deg overalt, i sengen, i bilen, på hytta eller på hobbyrommet og det er så interessant at du kan lese det om og om igjen. Bladet er etter min mening teknologisk overlegent i forhold til ethvert annet medium. Dersom styret lurer på hva medlemmene vil ha synes jeg de bør bruke nettopp bladet til å spørre hva medlemmene ønsker seg av foreningen. Rabatt på strøm, en ny og bedre partner eller gunstige tilbud på ferie i Spania vil jeg søke andre steder.

Jeg er litt lei for å være ironisk, men jeg mener at foreningen helt enkelt skal konsentrere seg om å holde orden på økonomien, lage et godt blad (og sende det til alle en gang i kvartalet), dernest vedlikeholde forumet og kanskje arrangere en messe i året. Det er mer enn nok for en forening som baserer seg på frivillig innsats. 

Håper jeg virket litt posistiv denne gangen.

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2006 at 22:10

Hei!

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Hva kan MJF tilby?

I oversikten til Henning mangler MJFs tilbud til medlemmene som medlemsservice, bibliotek og videoutlån. Som Per Roar Johansen allerede har skrevet ett annet sted på forumet, jobber styret nå med å legge om denne tjenesten, noe som forhåpentligvis vil føre til at flere benytter seg av tilbudet.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
andrew glasse View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2005
Location: Oman
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote andrew glasse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2006 at 15:42

Sitter i utlandet med et par minutter "å drepe" og ser denne tråden. Min gode kollega i Drammen, Per Roar, lurer på hvorfor denne foreningen ikke er et sted å være. Jeg er ikke medlem og kjenner flere svært dyktige MJ"ere som heller ikke er medlem. Jeg har ikke tenkt å bli med. Jeg følger jo med i det jeg har lov til å se i MJF sammenheng og får et inntrykk av at det sitter noen medlemmer i en forening som støyer og bråker uten å oppnå noe som helst. Medlemmer jeg kjenner personlig, så som PR og Dag Kato er meget hyggelige og positive mennesker. Det er noe som ikke stemmer her. Hvordan kan 31b saken få lov til å utvikle seg slik som det har gjort? Hvorfor er det en klikkdannelse verre enn i en privat jenteskole her i England? Jeg har "aktivisert" meg for å skrive dette, vel vitende om at noen kommer til å hogge av meg hodet. Det er rart at jeg føler meg svært velkommen, til og med en del av en gjeng, i DMJK. Men å slutte meg til moderforeningen er totalt uaktuelt. Jeg kan titte på medlemsbladet hos venner eller i klubben. 10% får jeg hos min lokalforhandler. Gode råd om tog og mine modeller henter jeg hos venner i klubben min eller hos Thor Bjerke på Hamar. Hvorfor skal jeg betale penger for å ha enda mer tilgang til krangling og bedrevitere? Det overrasker meg at medlemstallet er såpass stort og dette understreker vel følelsen av at det er et mindretall som støyer. Resten holder hodet under skyttergravskanten og lurer på om det er verdt å fortsette.

Beklager hvis dette virker negativt eller ikke passer inn i den politisk riktig tankegangen i MJF. Men Per Roar stiller, som han ofte gjør, et relevant spørsmål, og dette er min spontane reaksjon.

 

Andrew

 

 

andrew
Back to Top
roauk View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 119
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote roauk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2006 at 20:03

 Dette innlegget viser at det enkle er ofte det beste. Man trenger ikke så mye, bare man får det man trenger.

mvh

Ronny



"Du zztore verden, zzzå liten den har blitt!"
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2006 at 19:18

Min grunn til å være medlem er at jeg setter enorm pris på bladet. Det er mye viktigere enn websidene og forumet selvom disse også har gode kvaliteter. Sålenge bladet kommer i postkassen 4 ganger i året og gir meg byggetips, reportasjer og informasjon om messer og nye produkter så er jeg mer enn fornøyd. Jeg trenger egentlig ikke mer fra MJF.

Jeg håper derfor at foreningen, om den bare kommer skikkelig på bena igjen, skal klare å sende ut blad nummer 1. til alle medlemmer lenge før vi skriver juni. (Beklager, men jeg terper igjen på at jeg fortsatt ikke har mottatt blad nr 1. 2006 tross flere henvendelser til foreningen og at jeg ikke har ny adresse). Jeg ønsker ingen rabatt i noen forretning, eller slikt som å kunne komme tidligere inn på messer. Jeg vil betale det det koster og komme når det er åpent for alle. Således vil jeg bidra til å opprettholde de få forretninger vi har og støtte de messer som er. Butikkene skal jo ta pengene inn et sted og således må prisene opp tilsvarene og resultatet blir det samme. Hvis jeg tilslutt skal stille  absolutte betingelser ved mitt medlemskap må det at jeg får bladet mitt og MJF aldri i fremtiden vil gjenta sitt forsøk på å opptre som konkurrent til til de få produsentene og butikkene som er og som allerede har små marginer til å dekke sin i mange tilfeller nærmest ideelle virksomhet. Resultatet for MJF burde ikke friste noen til gjentakelse, men med dagens styresett føler jeg meg ikke helt trygg. MJF burde etter min mening heller se seg selv som en hjelper for, og skaffe sine inntekter fra å være en markedsføringskanal for det som finnes av profesjonelle/kommersielle aktører.

Jeg vil ha bladet mitt nå!!! Det er det eneste jeg ønsker meg for mine 300 bols!

Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2006 at 23:34

Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Kunne det være en idé å lage et vårsleppopplegg med klubbene lokalt? Først og fremst ved at MJF stilte med liste over lokale medlemmer slik at MJF-medlemmer i området får invitasjon - ikke alle er med/kjenner til alle lokale klubber.

Liste over lokale medlemmer er vel ikke noe man på godt og vondt deler ut lenger, men MJF burde kunne sende ut informasjon om lokale arrangement til MJF-medlemmer i samme region dersom klubben sender ferdigprodusert skriv til MJF. Utsendelsen bør være gratis dersom klubben er medlem av MJF. TMJK har benytta denne muligheten tidligere!

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2006 at 01:55
Originally posted by PR PR wrote:


Vårsleppet er en ide jeg mener vi kan vekke opp fra de døde. Men kanskje ikke holde den sammen med GF, som pleier å ta en hel dag.


Det kommer jo an på GF - varer den i 10 timer kan det bli vanskelig!

Vårslepp er bra og noe man bør ha både i MJF og ellers. I Trondheim hadde TMJK et vellykket vårslepp i år - artikkel kommer i bladet - og det bør være en inspirasjon for andre klubber i landet - lag et vårslepp selv!

Et vårslepp i MJF-regi kan vel best skje i Osloområdet, siden de fleste aktive MJFere i styre og stell holder til her?
Kunne det være en idé å lage et vårsleppopplegg med klubbene lokalt? Først og fremst ved at MJF stilte med liste over lokale medlemmer slik at MJF-medlemmer i området får invitasjon - ikke alle er med/kjenner til alle lokale klubber.

Vider kan kanskje MJF bidra til å samordne info om kompetente folk som er villige til å holde kurs - kurs/workshops er bra saker på vårslepp.

Slik støtte til lokale initiativ kan kanskje stimulere til MJF-aktiviteter lokalt? Lokalt kan vel MJF først og fremst bli noe som knytter folk sammen, men videre kan disse kanskje finne på mer sammen, ev. bli med i den lokale klubben.

MJF bør utvikle dette med klubbmedlemsskap ytterligere. Hva kan lokale klubber få ut av MJF, ut over bladet? Gratis web-plass er nevnt. Det er bra. Adressen kan bli f.eks "mjklubben.mjf.no". Da bør det være verktøy tilgjengelig for publisering, og det har mjf.


Edited by Henning L - 26 mai 2006 at 04:26
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 17:17
Originally posted by kness kness wrote:

Av konstruktive forslag har jeg brukt mine hos NJK. Rett og slett medlemsfordeler på nett. En enorm fotodatabase og vognnummerlister og typetegninger for fri nedlasting er blant virkemidler som har generert fornøyde medlemmer og rekruttering av nye. Men der har toget gått for MJF sin del.

Hilsen  Kjetil


Medlemsfordeler på nett ja... Akkurat det tok jeg opp med en i styret senest her om dagen... muligheten for å gi klubber som er medlem av MjF gratis serverplass til klubbens nettsider tilsvarende hva "NJK-MJ" legger opp til...

Ellers vet jeg Henning og resten av web-gutta her har mange gode ideer, så jeg håper absolutt nettsidene til MjF kan bli videreutviklet med diverse byggeartikler for nybegynnere, linker til sider med ideer innenfor de forskjellige områder etc.

Eirik

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 15:40

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Sikkert mye sant i det du sier Kjetil men du kommer ikke med noen konstruktive forslag på hvordan MJF kan forbedre seg.
Har du konkrete forslag til hva som kan gjøres? Det er det Henning spør om.

Jo, det gjør jeg, men det er kanskje ikke synliggjort nok? Spørsmålet om hva som skal til for at jeg skal fortsette å være medlem er ganske enkel: 4 gode blader i året (som Henning skriver er disse nesten verdt 300,-) og tillit til de som styrer skuta.

Av konstruktive forslag har jeg brukt mine hos NJK. Rett og slett medlemsfordeler på nett. En enorm fotodatabase og vognnummerlister og typetegninger for fri nedlasting er blant virkemidler som har generert fornøyde medlemmer og rekruttering av nye. Men der har toget gått for MJF sin del.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 15:30
Sikkert mye sant i det du sier Kjetil men du kommer ikke med noen konstruktive forslag på hvordan MJF kan forbedre seg.
Har du konkrete forslag til hva som kan gjøres? Det er det Henning spør om.


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 15:22

Slik jeg ser det står foreningen med to store oppgaver foran seg. Det er gjenoppbygging av tillit, og dernest rekruttering og medlemspleie. Det hjelper ikke om man sitter på gode ideer og har et godt blad, om man ikke har tillit til ledelsen og hvordan denne håndterer "ømme" situasjoner som måtte dukke opp. Gjenoppbygging av tilliten bør derfor være første prioritet.

Deretter må man se på rekruttering og hvordan man stopper frafallet av medlemmer. Uten medlemmer er ikke MJF noenting. Så enkelt er det. Man har i budsjettet for inneværende år regnet med at et større antall medlemmer ikke fornyer medlemsskapet. Men noen grep for å stoppe eller motvirke dette opplyses det ingenting om. Dette er et såpass stort problem at det løses. Hvis ikke kan det gå fort nedover, og MJF lever faktisk av kontingenten.

Når disse to sakene er i godt gjenge og kurven peker oppover igjen, først da kan man sette seg ned og se hva MJF kan bidra til på andre måter. Spørreundersøkelsen som skal ut i bladet i nær framtid kan kanskje inneholde en del momenter det er verdt å se nærmere på. Men først og fremst må tilliten gjenoppbygges.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 14:55
Hei

Her håper jeg at vi kan få fram en konstruktiv debatt.

MJ bladet er foreningens beste reklame utad. Bladet holder en bra standard, og mange medlemmer er med kun for å få dette i posten.

Her er noen av mine personlige tanker rundt å utvide fordeler ved medlemskap:

En av tingene jeg har tenkt på er om vi skal åpne messene tidligere for medlemmene. Hvis MJF holder messen, eller dette avtales med de ansvarlige, kan medlemmer møtes og utveksle ideer.

Vårsleppet er en ide jeg mener vi kan vekke opp fra de døde. Men kanskje ikke holde den sammen med GF, som pleier å ta en hel dag.

Jeg har vært medlem i MJF siden slutten av 80-tallet. Jeg husker godt at man på den tiden fikk 10% rabatt ved innkjøp av MJ utstyr i visse butikker. Men med dagens forandrede kjøpmønster, tror jeg dette ikke er enkelt å få tilbake.


Siden denne tråden er åpen for alle, også de som ikke er medlemmer. Kan jeg spørre dem om hvorfor de ikke er medlemmer i MJF?

Per Roar Johansen
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 14:36
Mye bra du skriver over. Det jeg syntes hadde vært utrolig kult hadde vært noen utstillinger på ofefntlige steder med MJ anlegg. Det var slik jeg ble facinert av modelljernbane. Det gamle anleget som stod på Ski stasjon facinerte mange. Vi har pratet om det i vennegjengen min mange år etterpå. Slikt haded utvilsomt vært et bra sjakktrekk for foreningen og hobbyen.
Tut, tut.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 13:54
(Dette innelegget er flyttet fra en annen tråd. Jeg legger det her ute i den åpne delen, slik at også ikkemedlemmer kan si sitt)

MJF hadde ca 1400 medlemmer pr. 1.1. I år antas at medlemstallet vil synke (Ut fra foreløpige tall, ingen vet selvsagt ennå). Hva kan man gjøre med det?

Det kan være på sin plass med litt markedsføring og nytenkning, for å få folk til å fortsatt være/bli medlem. Den tricky delen av dette er å selge medlemsskapet... folk vil vite hvorfor man skal være medlem. Hva kan MJF tilby?

Argumentene må finnes og fylles med innhold:
- MJ-Bladet er et (godt) argument. Så lenge bladet holder et brukbart nivå, tror jeg mange vil betale for å få det. Jeg vil si at det er verdt 300 i året?
- Messer? Knapt noe argument, all den tid mange andre klarer det like bra, men MJF sine messer er anerkjent som bra messer, så det teller litt.
- Fellesskap? Har vi et bra fellesskap? Mye strid og ufred, jubileumsmodell og annet, viser at det sliter vi med... Hva kan gjøres her??
- Lokale tilbud - Det har vi ikke. Kan vi få til noe her?
- Gunstige ordninger? - Rabatter, eget boksalg med lave priser, slike ting - Dette har det vært debatt om før, men vi har vel ikke noe her.
- Årbok med det beste fra MJ-Norge og ellers? Til subsidiert medlemspris - Det er en knallgod idé, men forutsetter organisasjon og arbeidsvillige. Men det fantes et bokprosjekt en gang, hvordan går det med det, tro?
- Jevnlig info om foreningen i form av nyhetsbrev, faste spalter i bladet og på nett. - Her har vi fått mye mer info på nett og det er bra, men nyhetsbrev kan være veldig lurt. Det gir en annen form for tilknytning hvis du som medlem får direkte info.
- Websatsing, her jobber Nettgruppen, som jeg er med i, med flere ting. Vi har jobbet hardt med et leksikon, men det ser ut til at MJ-wiki vinner her... Andre ting folk kan tenke seg?

Dette er en kort liste over ting medlemmer kan tilbys gjennom foreningen og som kan være verdt å diskutere. Ikke for å kjefte opp styrene hittil som ikke har fått til noe slikt, men for å se om vi kanskje kan få i gang noe forover.

Noen som har noen tanker her? Fortrinnsvis konstruktive...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.