MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ballast ved C-skinner?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ballast ved C-skinner?

 Post Reply Post Reply
Author
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ballast ved C-skinner?
    Posted: 20 mai 2006 at 18:12

Hei alle sammen.

Jeg har nå kommet så langt på anlegget at jeg skal begynne å legge ballast, men vet ikke helt hva som er lettest og bra ved C-skinner? Noen som har gjort dette med sine C-skinner?

Jon Anders
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2006 at 21:31

 

Hei og velkommen til forumet!

Ballast og C - skinner kan være litt vanskelig. Mitt råd er rett og slett å bare legge ballast kun på sidene av skinnene og ikke bry seg så mye om midten mellom skinnene. Har riktig nok ikke prøvd ut dette selv, men har sett flere anlegg hvor dette er gjort og resultatet er blitt ganske så bra 

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2006 at 22:05

Takk for det.. Har prøvd å registrere meg før, men ble bare kluss. nå er jeg endelig med. Det blir nok slik med ballasten å legge rundt skinna. Men så er det fargen. Kan jeg legge vanlig grå sand rundt og så male den senere, eller bør den være ferdigmalt?

Jon Anders
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2006 at 23:08

 

Vil nok anbefale deg og bruke ferdigmalt ballast ( er nok det som er enklest og mest realistisk) Ta for eksempel turen til Modellcompagniet i Oslo eller NMJ på Strømmen, de har godt utvalg av ballast i mange forskjellige farger fra Woodland og mange andre.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2006 at 23:32

Hei!

I produktprogrammet til Busch finnes det "ferdig-ballast" som er tilpasset C-skinnene i farge. Produktet har nummer 7069 - dunkelgrau.

I ett tidligere nummer av Miba leste jeg en artikkel om ballastering av C-skinner som gav ett svært troverdig resultat. Jeg husker i skrivende stund ikke hvilket Miba dette var, men kanskje noen andre på forumet vet dette? På denne linken kan man også lese mer om ballastering av C-skinner.

Etter min mening er "svakheten" til C-skinnene ved ballastering at det allerede ligger "ballast" mellom svillene, således at det ikke blir plass til å overstrø med egen ballast her. Ett forslag til løsning kunne selvsagt være å ballastere rundt og deretter "airbrushe" alt med den fargen man ønsker ballasten skal ha. - Deretter kan man male skinnestrengene rustfargede, og gi svillene individuelle farger innenfor samme fargetone.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2006 at 23:41
se her ja, den linken vil nok komme til nytte. Dette er problemet med C-skinna at ballasten er vanskelig, men det letteste systemet, mener da jeg. Men hva har han mannen gjort mellom svillene på skinna?  
Jon Anders
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2006 at 23:46

Hei!

Originally posted by Jon Anders Jon Anders wrote:

Men hva har han mannen gjort mellom svillene på skinna?

Utifra dette bildet, ser det ikke ut som han har gjort noe som helst med ballasten mellom svillene, da man helt tydelig kan se "plastikk-skinnet" her.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2006 at 00:00

 

Kan si meg enig i at C - skinna er det enkleste systemet å legge, men dersom man for eksempel ønsker doserte svinger og mer forbildertro kurver er nok Marklin"s K - flexiskinner det beste å bruke dersom man kjører AC da. I likestrøm er utvalget på skinner mye større og det er også mulig å bruke forskjellige skinner om hverandre, så her har nok likestrømsgutta en fordel fremfor oss!

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2006 at 00:28

 

Bare et spørsmål: Lager du anlegg etter et bestemt forbilde eller  fantasi? Hvis du modellerer etter forbilde kan det være lurt se litt på ballasten brukt på den jernbanestrekningen du ønsker å etterligne å deretter bestemme om du synes den fargen C - skinnene har er grei nok eller om du synes du må endre noe på fargen, og da eventuelt male om ballasten slik du vuderte tidligere. I såfall vil jeg nok gå for Roger sitt forslag om å airbrushe alt sammen også male selve skinnene og svillene i en passende farge etterpå. 

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2006 at 00:52
Originally posted by Jon Anders Jon Anders wrote:

Takk for det.. Har prøvd å registrere meg før, men ble bare kluss. nå er jeg endelig med. Det blir nok slik med ballasten å legge rundt skinna. Men så er det fargen. Kan jeg legge vanlig grå sand rundt og så male den senere, eller bør den være ferdigmalt?



Jeg har fulgt Heine Pedersens supre tips med å bruke grus fra sandkassen. Synes det ser veldig bra ut i de første testene. Bildet over er fra N-skala.
Jeg kjøpte akryl-maling på clas ohlson matt Deco nr 126 (havannabrun) og 128 (mørkebrun).
Sil sand (tesil ser ut til å gi størrelse passende for N/Z, men har ikke funnet passende remedier for HO ennå), vask den godt (for å få vekk dritt i sanden), tørk, og bland med maling ispedd LITT vann. Tørk på nytt og klar til bruk. Denne prosessen tok ca fire dager for meg før den var klar til bruk, men Heine Pedersen gir rådet å bruke steikovnen for tørking.
Se grundigere gjennomgang på Heine Pedersen sine sider
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2006 at 13:13

Jeg bygger ikke etter noe forbilde, men prøver å bygge så skala riktig som mulig. jeg har prøvd meg litt fram ved å ballastere en testskinne. jeg legger ut et bildet så fort jeg blir ferdig

Jon Anders
Back to Top
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2006 at 15:15

Da har jeg testet litt. er ikke helt ferdig med fargingen, men er veldig fornøyd så langt

http://home.no.net/jonavar/tog.html

er ikke så mye tog på hjemmesida enda, men kommer vel snart

Jon Anders
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2006 at 15:18
Så svært bra ut Jon Anders. Skal begynne på det samme prosjektet i August regner jeg med jeg også. Takk for at du går før meg så jeg kan plukke opp noen tips.
Tut, tut.
Back to Top
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2006 at 16:05
Jo, takk for det... Jeg kommer til å bruke vanlig sand fra sandkasse, eller stranda hvor det er veldig mye fin sand. Men en ting som er viktig er at alt det elektriske (pens, signaler o.s.v) er ferdig installert i skinnene.
Jon Anders
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2006 at 18:36

 

Veldig bra Jon Anders!  

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 10:22
Sand fra sandkasser og stranda kan godt brukes, det - men legg merke til at den er rund og ikke kantet, slik pukkballast er i virkeligheten. Ballast er knust stein, ikke rundslepet etter tusen år i vann.

Aiai...
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 10:32
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Sand fra sandkasser og stranda kan godt brukes, det - men legg merke til at den er rund og ikke kantet, slik pukkballast er i virkeligheten. Ballast er knust stein, ikke rundslepet etter tusen år i vann.

Aiai...


Sanden fra sandkassa er definitivt ikke rundslepet etter tusen år i vann.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 14:10
Originally posted by einjen einjen wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Sand fra sandkasser og stranda kan godt brukes, det - men legg merke til at den er rund og ikke kantet, slik pukkballast er i virkeligheten. Ballast er knust stein, ikke rundslepet etter tusen år i vann.

Aiai...


Sanden fra sandkassa er definitivt ikke rundslepet etter tusen år i vann.


Men det er jo bra. Min erfaring med sann er at den er ganske rund og lite kantet. Men det må jo ikke være slik.

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 14:49
Hei

Her kommer litt erfaring som jeg har kommet fram til ang. ballast. Jeg bruker også sand jeg finner ute i naturen, og bruker vanlig trelim med et blandingsforhold som er mer lik 40% lim, til 60% vann + en dråpe med Zalo. Jeg trenger da ikke å sprøyte vann på ballasten før jeg legger denne. Jeg legger den på med en dråpeteller. Jeg passer på at når jeg legger den på, at jeg legger limet i der hvor det er vått. Limet trekker seg inn i ballasten enkelt. På en modul jeg jobber på, ligger det et lag med grus under skinnegangen på en bru som er ca 8 mm høy. Siden jeg bruker ballast jeg finner ute i naturen, trekker denne fuktigheten i vann/lim blandingen bedre enn kommersielle produkter. Sanden siler jeg, og senere steker jeg denne i stekeovnen. I DMJK bruker vi to typer med farger vi har funnet ute i naturen. En er litt rødlig, denne typen kan man finne i elver, hvor elven legger igjen løsmasse. Denne er så finmalt, at den er på størrelse med mel. Sanden vi bruker er fra Gardemoen deltaet. Sand ballast Denne er fin til å simulere grusballast på et MJ anlegg. Den andre kommer fra et vanlig grustak. Denne er gråere i fargen, og gir inntrykk av vanlig pukk ballast. Se Pukk ballast
Pass på at det ikke glimmrer fra sanden, da dette ikke er helt prototyp riktig.
Personlig har jeg forsøkt komersielle produkter, men ingen av disse kommer opp til det jeg har funnet ute i naturen.

Per Roar Johansen
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 15:49
Originally posted by PR PR wrote:

Hei

Her kommer litt erfaring som jeg har kommet fram til ang. ballast.


Supert!
Bruker du sil for å filtrere ut "feil størrelse"? Hvilken sil i tilfelle?
Hvilken størrelse er det på pukk i din HO-verden?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 15:59
ModelRailroader har kommet med et spesialnummer som vel snart er ute hos Narvesen, men det kan også bestilles direkte.
How to build Realistic Layouts

Joe Fugate har en meget bra artikkel om å legge ballast og smusse spor så de ser bra ut.
De som kjøper bladet, får tilgang på en PDF-artikkel med videosnutter som viser hvordan han legger ballast. Meget instruktiv
Joe bruker forøvrig mest ballast fra Woodland.
Se mer på hjemmesiden og forumet til Joe Fugate
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 18:30
Originally posted by einjen einjen wrote:


Originally posted by PR PR wrote:

Hei

Her kommer litt erfaring som jeg har kommet fram til ang. ballast.
Supert!Bruker du sil for å filtrere ut "feil størrelse"? Hvilken sil i tilfelle?Hvilken størrelse er det på pukk i din HO-verden?

Hjemme gikk jeg til innkjøp av ny mel sikt. Denne hadde ganske grove hull, og denne bruker jeg først. Da får jeg ut de største ”steinene” og disse tar jeg vare på. Disse egner seg til bunnen i fyllinger.
Så bruker jeg en som har finere hull. Her kan du bruke en te sil. Jeg fant en sikt på en billigbutikk som nettopp brukte denne type i et dørslag. Det som kommer ut av denne egner seg som ballast, det som er igjen egner seg enten mellom sporene hvis du har dobbelt spor eller litt oppe i fyllinger.
Så nestegang du blir bedt om å bli med ut å shoppe, ta deg en titt i de billigbutikkene som ofte finnes på kjøpesenter rundt omkring.

Sand ballasten, den litt rødlige som DMJK bruker føles nesten ut som mel. Partiklene er veldig små. Hvis du tar den mellom fingerende, kjenner du nesten ikke at den er der. Den andre er grovere. Her kjenner du de individuelle partiklene godt. De er ca 1 med mer store i diameter, og er grovere i kanten som ballast. Dette gjør at steinene blir mellom 5-15 cm store steiner i virkeligheten.

Per Roar Johansen

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.