MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - statfasehjelp??
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

statfasehjelp??

 Post Reply Post Reply
Author
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: statfasehjelp??
    Posted: 16 mai 2006 at 00:41
Hei alle sammen :)
Har nå fått eget rom til MJ. Det er ikke større enn 2,5 x 2,5 meter. Lurer på om noen av dere erfarne MJ guruer (hehe) har noen fornuftige forslag til hva jeg bør og ikke bør gøre ting.

Har handlet en del skinner og penser og er klar som et egg for å begynne men vil ikke bygge meg helt ut på jordet om dere forstår ...

så om dere har en skinneplan som kan vere fornuftig så tar jeg i mot allle innspill og forslag med meget stor takk. For som sagt så vil jeg ikke bygge en bane som ikke er slik den bør vere og angre etterpå..

med hilsen en som er hekta igjen på MJ
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 00:48
Tenk på hva du vil med banen. Kjøre rundt i ring? Bygge masse landskap? Drive med forbildetro kjøring? etc... Svarene på disse spørsmålene (og mange flere) vil legge føringer for sporplanen.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 00:53

Jeg har samme problemet. (søsteren min flytter snart og da...) Som nevnt over må du se for deg en form. Hva har du plass til?..hvor stort vil du ha det?...og ikke minst tenk praktisk. Ikke bygg deg inne i et hjørne og du må rase ned halve annleget for å komme ut. (ta det av en som har lært)

Tut, tut.
Back to Top
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 00:56
Tusen takk for svaret .

Jeg har planer om en norsk bane. Det er ikke så nøye om det er en reell bane eller en fiktiv for min del men vil gjerne har en bane som jeg kan kjøre i ring. Vil gjerne ha 2 stasjoner og et industriom råde og et område for lokstaller. Har handla ca 25 meter med flexiskinner og 14 penser.

Har jo tenkt en del men lurer på om hva som finnes av programmvare for pc for å lage sporplaner..
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 00:59

Jeg har tegnet en foreløpig sporplan for mitt anlegg i Wintrack. www.wintrack.de

Disse kan sees på mine hjemmesider : http://www.autoclassic.no/amjk/grimstad/

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 01:09
Er Wintrack i engelsk versjon eller bare i tysk?
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 03:53
er på tysk
A matter of life and death
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 11:46
Hva slags veksler og fleksiskinner har du kjøpt?
Tenker på merke og type, f.eks Peco code 75 medium.
Litt lettere for folk å komme med forslag da.

Når det gjelder tegneprogram, bruker jeg 3rdPlanIt
Dette er på engelsk og det går an å laste ned en demo.
Du kan se noen tegninger jeg har lagd for anlegget mitt på bloggen min.

Lykke til med planleggingen. Selv om rommet kanskje ikke er så stort, er jeg sikker på at du kan få mye ut av det.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2006 at 23:14
Har Peco flexi code 100 fordi jeg har mange gamle lima lok og vogner. Fikk høre at det var det beste på gammelt materiell siden hjula ellers ville ta nedi svillene. Jeg er virkelig open for det meste :) All fornuftig tankegang ang. stasjoner, industriområde og vognplasserings spor osv tas i mot med stor takk. Vil liksom ikke angre i etterkant. 
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2006 at 07:54

Hei!

Som inspirasjon til modelljernbane på det nevnte areal, kan du jo kanskje se nærmere på sporplanen til "The Freek and Paul Jernbane". -Den dekker nemlig ett areal på 2.0x2.5 meter.

Kilde: The Freek and Paul Jernbane

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2006 at 01:16
mange takk for alle svarene . Men er det noen som vet om jeg kan får programvare på engelsk isteden for på tysk? 
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2006 at 08:51
Originally posted by arildb arildb wrote:

mange takk for alle svarene . Men er det noen som vet om jeg kan får programvare på engelsk isteden for på tysk? 

Tyske wintrack er i grun ikke noe problem.
Det gjelder bare å prøve og feile litt. Er det noe spesifikt du lurer på ved et program så kan du jo bare legge ut et sprørsmål på forumet?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2006 at 10:26
Hvis tysk oversettelse er et problem så kan man ta en titt på http://www.altavista.com/babelfish der kan man legge inn en tekst på tysk el. og få det oversatt til engelsk.

Kansje litt of topic men jeg snublet over et program som heter Google SketchUp hvor man kan bygge opp 3D modeller svært enkelt. Last det ned på http://www.sketchup.google.com/ . Forøvrig er Google Earth et lite must. Der får man høyoppløselige satelittbilder over byer og ellers animasjonskart over hele verden, lastes ned på http://www.earth.google.com
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.