MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - lim
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

lim

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: lim
    Posted: 14 mai 2006 at 20:47
Jeg har i helgen laget meg en testmodul for N og HO likestrøm.
For å lime kork og plast til underlaget, så brukte jeg lim på sprayflaske, og jeg må si at jeg er en smule misfornøyd.
Det heftet svært dårlig, selv om jeg påførte et bra lag med guffe både på ballasten og underlaget. (brukte klemmer for å presse sammen)

jeg testet også litt med skinner.
Dette fungerte bedre, men jeg synes det satt litt løst allikevel. Jeg ser for meg at det ikke skal så veldig mye til for at det løsner, noe som mildt sagt IKKE ville være optimalt.
Forsøkte også å bruke spraylimet på grus oppå skinnene, men heller ikke dette fungerte så bra som jeg hadde håpet.

Så:

Hva slags lim brukes hvor?
Trenger jeg en limpistol muligens?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2006 at 21:11

Lim er ikke lim.  Med det mener jeg at det finnes svært ulike former for feste- og støpemidler for ulike materialer og operasjoner.  Jeg har god erfaring med byggelim (patron i presse) når jeg har limt sammen Styrofoam plater og for kork på Styrofoam - amerikanerne kaller dette for "Liquid nails".  Husker ikke merket nå, men et byggfirma vi kunne hjelpe deg.

Til festing av ballast (og vegetasjon) benytter jeg "Matte medium"; et middel som gjør akrylmaling tynnere og mattere.  Vanlig snekkerlim går også fint, selv om jeg synes det kan etterlate seg en blank hinne.  Teknikken for å feste ballast er beskrevet tidligere her på forumet (eller på Norsk MJ Forum?).  I korthet går metoden ut på først å legge på ballasten tørr, manipulere den på plass med børster og annen redskap og, når du er fornøyd, gjøre den gjennombløt med fortynnet "Matt medium" (eller snekkerlim) med noen dråper oppvaskmiddel for å hjelpe "limet" til å flyte på plass.  



Edited by Morten Jacobsen - 14 mai 2006 at 21:13
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2006 at 01:19

Legger til at vanlig trelim for styeofoam, jakofoam osv ikke er så godt eignet(fungere men anbefalles ikke). Det finnes hvitlim som er laget for dette bruk.

For vanlig trelim blir det tørt i uterkantene, og limet fester eeg ikke innover på plata når det brukes trelim.

Terje Reiss hadde en beskrivelse på norsk mj forum om legging av ballast.

A matter of life and death
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2006 at 15:07
trelim blandet med litt vann er utprøvd og funnet perfekt (for mitt formål)
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.