MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Koblingsledninger til modulen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Koblingsledninger til modulen

 Post Reply Post Reply
Author
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Koblingsledninger til modulen
    Posted: 10 mai 2006 at 03:13
Skal bestille meg labledninger frå elfa no, og utifrå Bjørn Runar sin byggebeskrivelse (og varenummer) er ledningene gule. Art.nr 40-303-26 hos elfa. Er det dette som er standardfargen, eller skal man (på vanlige moduler) bruke raud og blå ledning slik som opp til skinnene. Kan man evt. bruka kva farge man vil? Fann ikkje noke om dettte i normen, så eg vil dobbeltsjekke før eg bestiller noke.

Tenker på den ledninga med bananplugg som skal forbinde elektrisk til neste modul.
Mvh Egil
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2006 at 07:11

Originally posted by eginor eginor wrote:

Skal bestille meg labledninger frå elfa no, og utifrå Bjørn Runar sin byggebeskrivelse (og varenummer) er ledningene gule. Art.nr 40-303-26 hos elfa. Er det dette som er standardfargen, eller skal man (på vanlige moduler) bruke raud og blå ledning slik som opp til skinnene. Kan man evt. bruka kva farge man vil? Fann ikkje noke om dettte i normen, så eg vil dobbeltsjekke før eg bestiller noke.

Tenker på den ledninga med bananplugg som skal forbinde elektrisk til neste modul.

Rød og blå (ev. sort) er standardfargene.  For å sitere meg selv i fra byggebeskrivelsen av jokermodulene:

Quote I hver ende skal det være en ledning med 4 mm plugg for høyre skinnestreng og en 4 mm kontakt for den venstre.  Til disse skal også selvfølgelig ledningene fra skinnene kobles til.  Dette er utførlig beskrevet i modulstandarden. Normalt skal rød og blå ledning benyttes (rød mot lav side og blå mot fjellside), men siden dette er en jokermodul valgte jeg en annen farge for ikke å forvirre. 

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2006 at 09:24

Originally posted by eginor eginor wrote:

Skal bestille meg labledninger frå elfa no, og utifrå Bjørn Runar sin byggebeskrivelse (og varenummer) er ledningene gule. .... Er det dette som er standardfargen, eller skal man (på vanlige moduler) bruke raud og blå ledning slik som opp til skinnene. Kan man evt. bruka kva farge man vil? Fann ikkje noke om dettte i normen, så eg vil dobbeltsjekke før eg bestiller noke.

Du finner nok ikke noe om dette i normen fordi det har liten praktisk betydning. Som Bjørn Runar sier så er (var) det vanlig å bruke rød og blå farge på kontaktene inni modulene, men det var den gang man hadde to kontakter i hver modulende, og to løse banankontaktledninger mellom modulene. Idag brukes en fast ledning fra hver modul, koplet til den høyre skinnestrengen ut mot enden av modulen. Dermed kan man ikke kople feil, og fargen har liten betydning.

Hilsen Halvor

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2006 at 12:15
Takk for raske svar, då skal eg få bestillt meg ledninger.
Mvh Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.