MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Erfaringer å dele ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Erfaringer å dele ?

 Post Reply Post Reply
Author
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Erfaringer å dele ?
    Posted: 08 mai 2006 at 20:55
Jeg skriver dette for å høre hvilke tanker Fremo-miljøet har gjort seg.

Hadde for inntil 3 år siden et anlegg som ble revet pga flytting.
Ide: En sidebane fra Dovrebanen, ca ved Gisna, men med Oppdal som grenstasjon. Bakgrunnen for valget kunne jeg skrevet mye om, men har ikke noe med følgende betraktninger å gjøre.

Er opptatt av at MJ skal ligne forbildet, også når det gjelder trafikk.
Tok utgangspunkt i gamle (1947) grafiske ruter for Dovrebanen, og tilpasset trafikken deretter.(Liker damp!)

Jeg fikk for mange år siden et ”klokkeprogram” fra gutta i AMJK, og er fremdeles meget takknemlig for det.

Slik anlegget var bygd (analogt) måtte det minst tre personer for å betjene det, dog fantes enklere ruter for ”enmannskjøring”, tid 1:6.

Erfaringene på et slikt anlegg var:
”Vognkort” var noe ”herk”, og ble avløst av et program på PC’en (som samtidig kjørte klokka).
Brukte Excel regneark med indexkolonner for sortering.

Kan ikke noen av MJ/Data-guruene utvikle et databaseprogram for formålet. 

På et slikt forholdsvis lite anlegg, ble også tiden for skifting på stasjonene for liten.

Det ble løst ved at vi kjørte i 3-timers sekvenser. (dvs 18 virkelige minutter. Så stopp av klokka for nødvendig arbeide. (rutene var selvsagt lagt opp deretter, slik at alle tog som skulle kjøres i intervallet, var ferdig skiftet før klokka pånytt ble satt i gang.

Håper å få erfaringer og innspill fra andre interesserte!

Mvh Jan

edit skriveleif.


Edited by jhv - 08 mai 2006 at 20:57
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2006 at 21:08
Originally posted by jhv jhv wrote:


Kan ikke noen av MJ/Data-guruene utvikle et databaseprogram for formålet. 



Du sier "databaseprogram", men kan du spesifisere litt nærmere hva et slikt program skal kunne gjøre?
Kom gjerne med en kravspec hvis du har det klart.

Forøvrig så ser jeg for meg at det ideelle i fremo-sammenheng, måtte jo være å ha en digital dekoder i hver vogn, ikke noe avansert, men bare så mna kan entydig identifisere vogna.

ev, så kunne man ha strekkoder eller de herre nye greiene som alle snakker om men som jeg for mitt bare liv ikke greier å komme på akkurat nå hva heter (en slags bittesmå dekodere med radiosender som man kan klistre på alt mulig rart for å finne ut hvor de er i verden)

(beklager språket i denne posten. Har det travelt. Siler sand)
Blir sikkert litt vel dyrt.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2006 at 21:23
Det grunnleggende må være "innregistrerte" vogner, dvs vogner med forskjellige eiere, men som kan brukes i Fremo-sammenheng.
Og en mulighet til å "merke" vogner i basen som skal være med i trafikk.

Stasjonene i aktuellt anleggsoppsett må legges inn, og hvilke vogntyper som skal gå mellom de forskjellige.

Akkurat "identifiseringen" av hver enkelt vogn, er jeg ikke så opptatt av, da det vanligvis vil gi seg selv.

Tror mye kan ligge i en Fremo-base, og lette arbeidet for fremtidige ruteplanleggere.

mvh Jan
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2006 at 21:26

Originally posted by einjen einjen wrote:

ev, så kunne man ha strekkoder eller de herre nye greiene som alle snakker om men som jeg for mitt bare liv ikke greier å komme på akkurat nå hva heter (en slags bittesmå dekodere med radiosender som man kan klistre på alt mulig rart for å finne ut hvor de er i verden)

RFID (RadioFrekvens-IDentifikasjon) heter det.

Meget god ide, forresten!    Ikke det at jeg personlig synes at vognkort er noe herk, men numrene på vognene er ikke akkurat lette å lese.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2006 at 22:24
Claqs Olson elger billige luper med opptil 15 X forstørrelse, du trenger bare å drille luftehøl så dogger dem ikke under langvarig bruk....
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2006 at 22:31
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:


RFID (RadioFrekvens-IDentifikasjon) heter det.



Ja, det er  rekti!
De begynner visst å bli (relativt) billige også etterhvert. Kan brukes til å holde rede påbåde unger og tog. Akkurat nå så lurer jeg sterkt på hvor stortyskeren min har gjort av seg. Jeg vet jeg hadde den rett før jul en gang.
hmmmmm
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2006 at 22:59
Artige innspill!

Men som jeg skrev i første innlegg, identifikasjon av vogner, ser jeg på som et lite problem.

Det er jo i denne sammenheng begrenset hvor mange vogner som samtidig kan befinne seg på EN stasjon.

Og: Mitt syn er at "virkeligheten" må være forbildet!
Derav: En må kunne se forskjell på en O, G, H eller T-vogn,
gjerne med de enkleste underlitra.

mvh Jan
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2006 at 23:14
Originally posted by einjen einjen wrote:



Akkurat nå så lurer jeg sterkt på hvor stortyskeren min har gjort av seg. Jeg vet jeg hadde den rett før jul en gang.
hmmmmm


Åh ja...stortyskeren. Det er et lokomotiv. Ikke ungen.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2006 at 23:45
Ser ut som du svarer deg selv, men::)

Jeg vet ikke om noen annen hobby hvor "kruttet" hele tiden
skal finnes opp på nytt. (og jeg har vært borti mange).

Hver eneste kvadratcentimeter skal fylles med spor, og landskap er noe herk.
Da ender en opp med en "togbane" og ikke ModellJernbane!

Har sett dette (og gjort det selv),både i privat og i klubbsammenheng.
Etter en stund, så skjer en av to ting:
En river det hele, og finner seg en annen hobby, eller så
begynner en på nytt, med mere "realistiske" forsetter.
Dessverre, så er den første gruppen i flertall.

mvh Jan




Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2006 at 00:31

Dette med tiden er et tilbakevendende tema. SSaken er at når man forsøker å kjøre etter hurtig-klokke så går det greit så lenge toget kjører. Men i det øyeblikket man skal skifte vogner eller gjøre noe annet som krever stopp og skifte av retning så trenger man egentlig å kjøre i "sann-tid". Dette kan man kompensere for ved å sørge for å legge opp til lange stopp-tider på stasjonene i ruteplanen.

Mine erfaringstall er at man med en 1:6 klokke vil bruke mellom 1 og 1.5 minutter pr. meter strekning kjørt (med damp eller gammel diesel). Et enkelt persontogstopp kan vare fra 3 til 10 modellminutter, eller selvsagt lengre. Men et godstog som skal skifte ut eller inn noen vogner trenger vesentlig lenger tid, fra 30 minutter og oppover. Rangering av vogner på en stasjon blir lett en fulltidsbeskjeftigelse

På et lite anlegg kan man muligens heller bruke en sekvensiell plan, dvs. at man kjører togene og hendelsene i en rekkefølge, slik at tog B starter når tog A har kommet til et bestemt punkt, osv. Da trengs ingen klokke, og togene bruker den tiden de bruker. Men er anlegget større så kan dette fort bli komplisert.

Hilsen Halvor

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2006 at 00:42
Originally posted by jhv jhv wrote:

Ser ut som du svarer deg selv, men::)




Bare ble nervøs for at noen skulle tro at jeg gikk rundt og kalte unga mine for "Stortysker"n", "Det blå lynet" osv.
Det er iallfall ikke tilfelle.

Jeg kaller de Tøysejenta og Tjukken.

Noe helt annet:
For å kunne skrive et slikt program/database/applikasjon så må man analysere et fremoanlegg, og brekke det opp i moduler(!).

Hva er det som utgjør et Fremo-anlegg?
Anlegget i seg selv
modulene
togene
vogner
lokomotiv (herunder motorvognsett)

moduler kan kombineres til strekninger (stasjoner eller strekning mellom stasjoner)
en stasjon har fra ett til X antall spor, derav y gjennomgående
et spor har en lengde

et tog består av lokomotiv, vogner, togfører, lokomotivfører
en vogn trenger ikke tilhøre et tog, men kan tilhøre en stasjon


osv
Dette var bare eksempler.
Jeg er helt sikker på at det i FREMO finnes en hel drøss med slike formelle regler allerede.
Poenget mitt er at det utifra slike regler ikke burde være så vanskelig å lage et slikt program som du spør etter.
Det er forøvrig mulig at jeg er i ferd med å skyte spurv med kanoner nå.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2006 at 07:07

Originally posted by jhv jhv wrote:


Kan ikke noen av MJ/Data-guruene utvikle et databaseprogram for formålet.

Det finnes jo mange slike programmer der ute allerede, men sannsynligvis ingen som er særlig tilpassa norske forhold. 

Dog kan det jo være en start for å se om det er noe sånt du tenker på. Se f.eks her:

http://www.cwrr.com/nmra/Mana-SW.html

Min favoritt er dette: http://www.protrak.cc/

 

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2006 at 19:55
Skal si dere følger med i nyhetsbildet og teknologien.
Så nettopp et innslag om RFID på Schrödingers katt, og det var et innslag på dagsrevyen sist helg (tror det var søndag).

mvh
KnuT
The Peavine and Santa Fe



Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2006 at 10:00
Skal du se hvor det kan brukes, så prøv denne linken: http://www.helmo.de/ Den er bare på tysk desverre, men ganske informativ.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.