MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tips til startsett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tips til startsett

 Post Reply Post Reply
Author
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tips til startsett
    Posted: 08 mai 2006 at 18:12

Skal kjøpe et startsett i likestrøm i gave. Siden jeg kjører på vekselstrøm spør jeg folket om tips. Jeg vil at det skal være digitalt slik at det blir enklest mulig for han jeg skal gi det til.

Takker for råd/innspill!

Tut, tut.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2006 at 20:14
Originally posted by Christian Christian wrote:

Takker for råd/innspill!



HO eller N?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2006 at 20:15

Originally posted by einjen einjen wrote:


HO eller N?

Råtips: H0 (siden innlegget ligger under "H0-skala")

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2006 at 20:55
HO ja.
Tut, tut.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2006 at 21:00
dette må da være glitters?!
http://www.lokstallenhobby.no/modelljernbane/roco_ho/startse tt/
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2006 at 21:33

Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet til de nye starsetene fra roco kommer med den nye mulitmusen, kommer i løpet sommeren.

  http://www.roco.cc/content.php?id=1464&p_search=1&se arch=1&artikelnummer=&typ_1=9&land=0&spur=0& amp;epoche=0&acdc=0&Go.x=23&Go.y=4&PHPSESSID =e0e41189f8a02c240a3e17a6b156768b

A matter of life and death
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2006 at 22:26
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet til de nye starsetene fra roco kommer med den nye mulitmusen, kommer i løpet sommeren.



Men kommer de med norske lok?
Hva er det multumausen kan gjøre som ikke lokmaus2 kan?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2006 at 15:57
Originally posted by einjen einjen wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet til de nye starsetene fra roco kommer med den nye mulitmusen, kommer i løpet sommeren.



Men kommer de med norske lok?
Hva er det multumausen kan gjøre som ikke lokmaus2 kan?

For ikke å snakke om "hva er en mulitmus/multumaus"???

Mvh. Jon S.

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2006 at 18:08
Originally posted by Jon S. Jon S. wrote:

Originally posted by einjen einjen wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet til de nye starsetene fra roco kommer med den nye mulitmusen, kommer i løpet sommeren.



Men kommer de med norske lok?
Hva er det multumausen kan gjøre som ikke lokmaus2 kan?

For ikke å snakke om "hva er en mulitmus/multumaus"???

Mvh. Jon S.


Den versjonen du får kjøpt på elektro-sjapper i syden....
Jamfør den utrolig bra Panasoanic trådløs-telefonen mine ex-svigers kjøpte i Hellas. Jævlig bra. Funka på hele fem meters avstand. Avogtil.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2006 at 18:48

Originally posted by einjen einjen wrote:


Den versjonen du får kjøpt på elektro-sjapper i syden....
Jamfør den utrolig bra Panasoanic trådløs-telefonen mine ex-svigers kjøpte i Hellas. Jævlig bra. Funka på hele fem meters avstand. Avogtil.

Man lærer aldri vet du. På midten av 80-tallet var jeg på Algarvekysten på ferie. Der kjøpte jeg en fantastisk radio av merket "Sonny". Der og da burde alarmen gått, men den var jo så grisebillig vet du. Den funka ikke engang når jeg stod på parkeringsplassen på tryvann. Og med de signalene den masta sendte ut burde man ikke engang ha trengt en radio for å få inn P1.....

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2006 at 19:03
Originally posted by einjen einjen wrote:

[QUOTE=Wickerman]

[QUOTE]

Men kommer de med norske lok?
Hva er det multumausen kan gjøre som ikke lokmaus2 kan?

4 sifer lokadresse, programere i cv register, noe ikke lokmouse 1,2 og 3 kan. Samt display, så du kan se hva du trykker på. og 9999 lokadreser/1024 sporvesker mot 99 lokadresser på lokmouse 2 & 3. (9 på lokmuse 1) Opptil 20 funksjoner.

Prisen for multimusen ligger på 99 euro. Digitalkontrollen vill ligge i de nye starsettene Roco kommer med i år. Tro det ikke det er noen norsk lok i disse settene denne gangen. Tidligere har det El16(gammeldesign), EL18 og Di3(gammeldesign) i startsettene, da med lokmuse 2.

Prisene for startsett med nye kontrollen begyner på 139 euro.

Rocostartsettene finner du på denne linken:

http://www.roco.cc/content.php?id=1464&p_search=1&se arch=1&artikelnummer=&typ_1=9&land=0&spur=0& amp;epoche=0&acdc=0&Go.x=23&Go.y=4&PHPSESSID =1d4ad106afde74d84622acd5b07cfb40

Enomic design
Control dial with zero key and recessed grip
Improved usability due to more function keys
Direct access to functions
Function keys available up to F 20
High performance micro controller
9999 locomotive addresses
Programmable locomotive names
Alphanumeric display of locomotive names and locomotive database
1024 turnout addresses can be accessed
Up to 255 CVs
Display background lighting
Custom LCD
Compatible to Locomouse 2® and Locomouse R3
Compatible to Lenz system

http://www.modelleisenbahn.at/content.php?id=1474&pd=205 8&kat_id=NCw3LEludGVybmF0aW9uYWwrQ29sbGVjdGlvbixEaWdpdGF sLCwwLDAsMCwx&typ_1=&land=&epoche=&spur=0&am p;am p;artikelnummer=&search=&p_search=&page_cp=0& ; ;acdc=&archiv=&PHPSESSID=3ccb415ea972f0739cb8b3151f0 fb38b



Edited by Wickerman - 09 mai 2006 at 19:07
A matter of life and death
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2006 at 11:46

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:


Ser bra ut. Display er godt å ha, stoppknapp er plassert så den er lett å finne. Saken ser ut til å kunne ligge godt i hånden.

Det jeg kanskje ikke liker, er at potmeteret for hastighetsregulering har nøytral stilling midt på. OK, dette er vanlig for mange MJ-produsenter, men jeg har hørt arguimenter mot denne løsningen, bl.a. at det kan være vrient å stoppe toget presist (men argumentet var vel brukt i forhold til tog med stor fart). Men Roco pleier å lever bra saker, så jeg skal ikke si at dette er grunn til å holde seg unna.

Er det altså Roco som er utkåret til "vinner" mht. digitale 2-skinne startsett?

Mvh. Jon S.

Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2006 at 15:22
Når kommer disse fra Roco, så veldig bra ut og hvor kan jeg få tak i det?
Tut, tut.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2006 at 19:33

Kommer løpet av sommeren, Blir å kjøpt hos de som forhandler Roco.

Det er snakk om at den blir levert med svensk tekst i menuen, oversatt av mr Friberg. Samt  på flere språk.

A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2006 at 00:43

Mjhobby har satt prisen for mulitmousen kjørekontroll til 890 svk. SÅ kommer digital boster og transformator i tilegg. Prisen for Digitalboster er satt til 1015 svk, men denne er nok til lokmuse 2 og 3. Om den nye mulitmousen fungere på denne vet jeg ikke.

Men det spørs om det ikke blir billigst å kjøpe starsett så får man lokene og vognene på kjøpet, For dere som bare trenger lokmousen og Boosteren.



Edited by Wickerman - 12 mai 2006 at 00:45
A matter of life and death
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2006 at 17:24

Er denne kontrolleren kompatibel med LENZ systemene???

 

Roger Abel

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2006 at 01:20

Den vill nok være kompitalbel siden det er samme produsenten(lenz) som lager roco sitt system(og Lenz) Og både lenz og mutimousen er ustyrt med Lenz"s sitt expressnet.

Lenz har også levert digitalstyring til atlas som er det samme som lokmouse 2, men i andre fager. Forøverig er lokmouse 1-3 kompitalbel med Lenz.

 



Edited by Wickerman - 22 mai 2006 at 01:28
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2006 at 11:14

Lenz bruker X-Bus som busstandard for sine kontrollere, mens Roco bruker en standard de kaller RocoNet (med unntak av gamle LokMaus1 som ikke er kompatibel). Begge er basert på industristandarden RS485, så vet jeg ikke hva og om det eventuelt er små forskjeller på protokollene?

Ut fra beskrivelsen så skal nye LokMaus4 være kompatibel med LM2 og 3 og derved være Lenzkompatibel.

 

Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2006 at 13:46

Rent hypotetsisk: hvis jeg idag skulle ha tak i digitalt startsett i Oslo, hva ville du ha anbefalt og hvor får jeg det.

 

Tut, tut.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2006 at 14:45

lokmouse 2 og 3 kan brukes med lenz. Man bytter bare ledningen. Hos gutta i Drammen(dmjk) har jeg sett de bruker lokmouse 2 på deres klubbanlegg som består av lenz digital.

Likestrøm: startsett fåres hos Modelcompagniet i Oslo, NMJ på strømmen, eller hos Hobbytrain i Drammen.

Butikkene har forsatt de gamle startsettene til Roco, jeg vill heller vente til de nye settene kommer, fordi digital systemet er bedre, og at skinnesystemet rocoline har gått ut av produksjon. Med de nye settene kommer det nye skinne systemet roco geoline.

Modellcomagniet selger Piko sett med dititalstyring, men denne har ikke display og blir tungvint å bruke når du ikke ser hva du taster inn.

Så min konklusjon er at jeg vill ha ventet på de nye roco settene, skal komme i løpet av sommeren.

 

 

 

 

A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2006 at 14:47

........  

 

 

 

 

[/QUOTE]

Edited by Wickerman - 07 juni 2006 at 14:48
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.