MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - test av kork og plastikk som underlag
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

test av kork og plastikk som underlag

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: test av kork og plastikk som underlag
    Posted: 04 mai 2006 at 21:57
http://einar.nidelven-it.no/einarblog/81

Gjorde en liten test nå og selv om jeg pga motorpsycho og Iron Maiden har dårlig hørsel på venstre øre, så mener jeg bestemt at plastikken gav mindre støy.

Det blir plastikk på de nedre gemakker for min del.
(når jeg skriver plastikk, her så er det litt misvisende, det er en slags tynn skumplast)

Et spørsmål angående ballastering:
Jeg tenkte rett og slett å bruke grus fra sandkassen og sile dette. God ide? dårlig?

Kan jeg sile på sand før jeg fester skinnene (med lim?), eller vil dette føre til at skinnene ikke får feste?

appropos lim:
skal skinnene spikres fast, eller limes fast? Begge? Med hva slags lim?

Beklager at jeg har så masse spørsmål, men jeg har ikke gjort dette før (men drømt om det i 20 år).

hej då.

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 23:01
Jeg har brukt sandkassa!  Jeg har en side om det her. Du får heller være overbærende med kvaliteten på bildene... (de er snart 5 år gamle)

Jeg limer skinnene først, og legger ballasten etterpå. Spiker har jeg aldri forstått vitsen med... Jeg limer med vanlig trelim, men det finnes sikkert andre typer lim som overfører mindre støy. Fordelen med trelimet er at det tar litt tid før det tørker, og da er det lett å justere litt. Jeg holder sporet på plass med flaggstifter mens limet tørker.



Jeg har forresten 4 sider om sporleggingen i hylleanlegget her: www.heinepedersen.com/hyllebane

Mvh Heine
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 23:14
superdupert!
Her må det testes!
Bra det er helg!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
bengtka View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bengtka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2006 at 00:09

Hvis du er "redd" for støy, ville jeg brukt et lim basert på gummimelk. Det beholder elastiteten i motsetning til vanlig hvitlim. Vet modellcomp. hadde/har slikt.

Mvh Bengt

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.