MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norske hus på modellanlegget
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norske hus på modellanlegget

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Norske hus på modellanlegget
    Posted: 04 mai 2006 at 19:30
Noen som har tips til bygging av hus etter norsk forbilde? I forrige MJ-bladet var det noen bilder av et strøk med funkis-villaer. Hvordan ble de bygget?

I Lier hvor jeg bor er det mange hus i svetiser-stil. Jeg har inntrykk av at mange av husene her ble bygget rundt 1900, hvor Lierbanen kanskje hadde sin storhetstid.

Hvordan er det i resten av landet?
Stående eller liggende panel?
Hva med blokkeiligheter?
Er det best å bygge i tre eller plast?

Hva er typisk for de enkelte landsdelene, og finnes det noen som har bygget et hus etter norsk forbilde fra sitt ditrikt?


Edited by Pelle - 04 mai 2006 at 19:31
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 19:49

Tjaa....har ihvertfall prøvd å bygge en modell med mitt eget hus som forbilde. Tegnet og bygget i 1:1 av arkitekt hos Block Watne i 1986. (modellen 2003).

Huset mitt

Arne

Back to Top
Steen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 19:57

Hei Pelle

Dersom du vil se hva som er typisk Norsk fra de forskjellige epoker, kan jeg varmt anbefale et besøk på "Maihagen Lillehamer" her har man bygget et hus for hvert 10 år i skala 1/1

 

Steen Lorenzen
Modelltog AC skandinavia H0
http://www.modelltog.com
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 20:45
Originally posted by Steen Steen wrote:

Hei Pelle

Dersom du vil se hva som er typisk Norsk fra de forskjellige epoker, kan jeg varmt anbefale et besøk på "Maihagen Lillehamer" her har man bygget et hus for hvert 10 år i skala 1/1

 



Ja! Anbefales herfra også! Det er utrolig morro! Spesielt innsiden!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2006 at 10:23

Hei !

Jeg pleier å hente inspirasjon når jeg er ute og går eller sykler, og har med kamera. Prøver å ta bilde av hus og andre bygninger  fra så mange vinkler som mulig. Så tar jeg utgangspunkt i høyden/bredden på en vanlig standard dør, og beregner størrelsen på huset ut fra dette.

Gamle huskataloger, og biblioteket er også gullgruber, for ikke å snakke om nettet   Jeg vet det finnes flere arkitektskoler på nett som har tegninger tilgjengelig.

Når det gjelder valg av byggemateriale, så har jeg gått mer og mer over til plast. Synes det er enkelt. Men, det hender jeg bygger i balsa også. Spennende materiale. Hjørnelister av messing bruker jeg også.

Byggemateriale har jeg skaffet meg fra NMJ Strømmen, Hobbytrain Drammen og ModellCompagniet i Oslo. De har alle et godt utvalg i både stående og liggende panel, og lister. 

Det store problemet (utfordringen) er vinduer...sukk. Ikke noe ferdig å få kjøpt. Skulle ønske noen tok tak i dette, og laget et utvalg i etset messing...

Med byggehilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2006 at 11:47
Originally posted by Pelle Pelle wrote:


Noen som har tips til bygging av hus etter norsk forbilde? I forrige MJ-bladet var det noen bilder av et strøk med funkis-villaer. Hvordan ble de bygget?I Lier hvor jeg bor er det mange hus i svetiser-stil. Jeg har inntrykk av at mange av husene her ble bygget rundt 1900, hvor Lierbanen kanskje hadde sin storhetstid.Hvordan er det i resten av landet?

Stående eller liggende panel?Hva med blokkeiligheter? Er det best å bygge i tre eller plast?Hva er typisk for de enkelte landsdelene, og finnes det noen som har bygget et hus etter norsk forbilde fra sitt ditrikt?


Som andre har allerede har foreslått er det lurt å studere aktuelle forbilder.

En god ide om du bor i Trondheim eller Oslo er å stikke innom arkitektavdelingenes biblioteker på henholdsvis NTNU (Gløshaugen, andre etasje mellom sentralblokk 1 og 2)eller Arkitekthøyskolen i Oslo.

De kan garantert hjelpe deg med info om norsk boligarkitektur gjennom tidene!

Ellers har alle kommuner en bygningsetat (det kan variere hva kommunenene kaller det) som har arkiv med hustegninger. Det du trenger er adressen eller bruksnummer til et hus du ønsker å bygge i modell, og så ringer du kommunen bygget ligger i og spør etter arkivet. De kan ofte hjelpe deg med tegninger. Du trenger ikke oppgi noen annen grunn enn at du er interessert i bygget!
Slike arkiver er mer eller mindre komplette.
Siden jeg er arkitektstudent pleier jeg å si at det er i forbindelse med en studieoppgave, synes det er enklere enn å forklare alt med mj osv...

Plast eller tre er mest en smaksak om det gjelder trebygninger som er malt og er godt vedlikeholdt.

Om det gjelder trebygninger som skal vise tidens tann i større eller mindre grad ville jeg gått for tre.

Her er en beskrivelse av de teknikkene jeg selv har testet for å gjengi gammelt tre:

Artikkel om maling av tre

Til betongbygninger ville jeg valgt styrenplast.
I større skalaer (0-skala og oppover) ville jeg vurdert å støpe i gips. Spesiellt hvis det er brukt bordforskalinger kan det gi en fin effekt.

Bruker gips fra Panduro (den sorten med rød skrift på posen). Her er et eksempel i 1/50, en materialstudie jeg gjorde på skolen:



Jeg har overdrevet her for å poengtere. Forskalingen er bygd med selvsagde granlister. På en MJ-modell ville jeg nok benyttet noe litt mer presist. Men denne teknikken egner seg også til grunnmurer og betongkonstruksjoner generellt.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2006 at 17:48
Jeg må nesten komme med et overkreaktivt innlegg her:
Hvorfor ikkke finne frem arkitekten i deg og designe noe eget!

Edited by carlf - 05 mai 2006 at 17:48
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2006 at 18:08

Hei!

Vil også bare minne om produsenten MKB, og denne tidligere disskusjonstråden:

Link: Norske hus i H0

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2006 at 17:05
Takk for mange gode tips! Det gav både inspirasjon og  nyttig info!
Modellen til aha var jo utrolig lik originalen! Virkelig artig å se!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.