MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ok, hva nå....
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ok, hva nå....

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ok, hva nå....
    Posted: 02 mai 2006 at 11:53
Jeg har fått gjort en del med N-anlegget mitt....
http://einar.nidelven-it.no
Har fått kuttet opp alle delene som skal utgjøre trasèene, og montert alt som skal være skjult.
Og det aner meg at jeg bør begynne å montere skinner på de nedre nivåene for å unngå trøbbel senere i prosessen.....
Som denne postingne i min såkalte blog viser, så har jeg tenkt å benytte plastikk fra gulvleggingen som underlag. Er dette lurt/dumt?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 15:47
Originally posted by einjen einjen wrote:

.... så har jeg tenkt å benytte plastikk fra gulvleggingen som underlag. Er dette lurt/dumt?

Min erfaring med bruk av samme materiale i Z-skala, er at det er betraktelig mere støy ved bruk av dette enn ved å benytte f.eks. kork. Jeg hadde denne plasten under skjulte spor, og det ble merkbar forskjell i forhold til det andre underlaget.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 17:39
Originally posted by smholt smholt wrote:

Originally posted by einjen einjen wrote:

.... så har jeg tenkt å benytte plastikk fra gulvleggingen som underlag. Er dette lurt/dumt?

Min erfaring med bruk av samme materiale i Z-skala, er at det er betraktelig mere støy ved bruk av dette enn ved å benytte f.eks. kork. Jeg hadde denne plasten under skjulte spor, og det ble merkbar forskjell i forhold til det andre underlaget.


asj da.

Det andre jeg lurer på nå er hvordan jeg får festet sporene til underlaget.  Kork eller plastikk som underlag. Lurer også litt på hvordna man får laget resten av "scenen". Altså hvordan man får laget fundamentet som natur/stasjonsområde/hus o.l skal hvile på.

Hvordan festes det til det som allerede er der (sporunderlaget).

jaja tututut
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 17:43

Hei!

Jeg har tidligere brukt ett produkt til dette som heter Mosegummi. Mosegummi får man kjøpt i hele "ark" i "husmor-hobby-butikker".

Denne synes jeg var ganske støyisolerende, men jeg valgte å lime den fast med hvitlim, og når dette ble hardt forsvant også noe av den tiltenkte støyisoleringen. Kanskje det virker bedre dersom man benytter kontaktlim, eller ett annet gummibasert lim?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,049 seconds.