MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Handle lok i England?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Handle lok i England?

 Post Reply Post Reply
Author
Skufr View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2005
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skufr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Handle lok i England?
    Posted: 30 april 2006 at 14:36

Er det noe forskjell på spenning eller annet på britiskproduserte lok ( Graham Farish, Dapol osv. ) ?

Eller kan jeg bare bestille i vei og sette de rett på skinnene uten modifikasjoner når jeg får dem?

 

 

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 14:56

Skal ikke være noen forskjell i spenning så vidt jeg vet.

Det eneste som vel pleier være forskjellig er målestokk; Mens vi her hjemme bruker 1:87 bruker brittene mest 1:76 så vidt jeg vet?

Eirik

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 15:21

Hei!

Siden det spørres om Dapol og Graham Farish mistenker jeg at det kan være snakk om N-skala? Graham Farish produserer nemlig kun rullende materiell i N-skala.

I såfall er størrelsesproporsjonene annerledes her også. N-skala forbindes stort sett med størrelsesproporsjonen 1:160, mens i britisk N-skala er forholdet 1:148.

På den annenside har britisk rullende materiell mindre frittromsprofil, enn amerikansk og øvrig europeisk materiell.

Utover forskjellen i størrelsene er det ingen forskjell i sporvidde eller spenning.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Skufr View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2005
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skufr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 17:53

Ja, det er N-skala det er snakk om.

Jeg har allerede anskaffet meg en del vogner, og forskjellen i skala er ikke særlig påfallende. Så akkurat det er ikke noe problem.

Men, jeg skulle gjerne hatt noen britiske lok også. Det har jeg så langt ungått fordi jeg var usikker på om de uten videre kunne brukes på et norskt anlegg.

Det er ikke noen forskjell når det gjelder veksel-/likestrøm heller da?

Tusen takk for svar forøvrig.

 

 

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 18:09

Hei!

Veksel- /likestrøms valget hører H0 til.

N-skala er en mye "nyere" skala, hvorpå man har standarisert forskjellige ting helt fra begynnelsen av. N-skala kommer bare i likestrøm (med ett lite unntak av Ibertren som opererte med mittleder for leeeeenge siden).

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 19:12

Siden man er inne på n-skala. Så har togdillen mye dansk matriell blantanet en DSB Me som burde la seg bygge om til en Di4 i n-skala. Det er bare frontene som er forskjellige.

http://www.togdillen.dk/nlok/nlok.htm

rettet link...



Edited by Wickerman - 30 april 2006 at 20:59
A matter of life and death
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 19:34

Hei!

Linken din viser produkter i H0-skala, Lars. På følgende link ligger de produkter i N-skala du henviser til:

Link: Togdillen

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 20:58

Bra du rettet Roger

Danske vogner

http://www.togdillen.dk/nvogne/vogne.htm

 

 

A matter of life and death
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 23:49

Jeg har en Graham Farish class 55 Deltic som kjører som en drøm. Etter at Bachman overtok GF blir lokene oppdatert med moderne drivverk med fempolet motor og svinghjul. Min Deltic er av denne typen.

Har også en GF class 08 i DSB design. Denne er eldre men kjører rimelig bra for å være et treakslet lite skiftelok med kort akselavstand. Grunnen til dette er at overbygget er av metall som gir bra tyngde til det lille loket.

Har også en Dapol class 66. Denne gikk forferdelig tregt før den var kjørt inn. Fortsatt går den tregt de første minutttene når jeg begynner å kjøre med den. Når den blir varm kjører den nydelig men støyer litt mer enn Deltic"en.

Som nevnt ovenfor er det bare å sette dem på skinnene å kjøre i vei. Alle er flotte modeller til en meget fornuftig pris.

Her er et bilde av Deltic"en:

 

Og her er 66"en:

Petter

Back to Top
Skufr View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2005
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skufr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 14:15

Takker så mye for svar, her er det bare å begynne å handle skjønner jeg.

traiNman, jeg har bl.a. siklet litt på en Class 66 selv, men helst en i "Freightliner" farger. Hittil har bare Graham Farish hatt den, men nå skal vist Dapol også komme med en. Med ny motor som visstnok er kraftigere enn den gamle også. Jeg har som tidligere skrevet ikke hatt annet enn vogner så langt, men skal jeg dømme ut fra de så er Dapol å foretrekke fremfor Graham Farish. Passasjervognene til sistnevnte er ikke mye å skryte av, men Dapol-vognene er på høyde med det jeg er vant med fra f.eks. Minitrix.

Hva synes du om Graham Farish-lokene når det gjelder visuelle detailjer?

 

 

 



Edited by Skufr - 04 mai 2006 at 14:15
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2006 at 15:53

Hei!

GF deltic"en er på alle måter nydelig modell som kun mangler lys men så vidt jeg har forstått var de små markeringslysene man brukte i Storbritannia før så små at man knapt nok så dem.

Jeg hadde også tenkt meg Class 66 i EWS men da jeg så Grf utgaven fra Dapol med flagg og hørte at denne allerede var utsolgt fra fabrikken, så ble det den. Hvis du planlegger å kjøre digitalt bør du velge Graham Farish utgaven av 66. Denne er forberedt for dette og har plass til dekoder. Dapol har laget sin med etset grill på taket, noe som gjør det vanskelig å få plass til dekoder. I tillegg har Dapol utgaven omskifter under loket for kifte fra dag- til nattbelysning.

Prisen: £63 for class 55 og £67 for class 66 synes jeg er billig i forhold til tilsvarende modeller fra andre land.

Ser forresten at den nye utgaven av class 44 fra Graham Farish får meget god kritikk i både Model Rail og Railway Modeller.

Petter



Edited by traiNman - 04 mai 2006 at 16:45
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.