MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Byggetreffet i Trondheim
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Byggetreffet i Trondheim

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Byggetreffet i Trondheim
    Posted: 28 april 2006 at 13:14
I disse politiserte tider kan man (les: jeg) fort glemme hva hobbyen
egentlig handler om.

Derfor en stor takk til de som tok iniativ til og var instruktører (SveinR,
LarsD, og ClaesO) på byggetreffet i Trondheim.

Kurset i messingbygging var en stor suksess, og her er noen billedglimt:

Model Railroading is fun, indeed:


Intens konsentrasjon over loddeboltene:


Kjell synger en ode til loddetinnets pris. Eller kanskje han studerer en
byggedel:



En stolt førstegangsbygger med resulltatet:



Lodding er et must når det gjelder etsede byggesett:


Øvelsesobjeket var SveinR (Svein Train?) sittbyggesett til NSB skd206
skiftetraktor i etset messing:


SveinR holder myndig oppsyn med sine elever:


En reportasje med flere bilder er planlagt for neste nummer av MJ-bladet.
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2006 at 15:02

Hei !

Her så det ut t il å være en herlig byggestemning  Messing og lodding er TØFT. Og det er ekstra trivelig når en er flere sammen.

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2006 at 15:14
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei !


Her så det ut t il å være en herlig byggestemning Messing og lodding er TØFT. Og det er ekstra trivelig når en er flere sammen.


MJ-hilsen Tom Lynga



Tror det var flere nybegynnere på dette kurset som ble effektivt kurert for sin messingloddingskrekk!
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2006 at 16:23
Ja jeg må vel få takke jeg og. Det var en artig helg, selv om jeg har gått fullstendig i stå når det gjelder modeller. Det ble litt vel mye tog i løpet av helgen. Det samme gjelder Svein og Lars.
Etter hva jeg skjønte var det bare én av deltakerne som hadde loddet litt fra før.
Som man se var det mye humor i lufta i klasserommet. Gøy med tullinger i alle aldre!

Du fikk ikke tatt noen bilder av kjøregjengen i kjellern, Håvard?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2006 at 16:39
Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:


Du fikk ikke tatt noen bilder av kjøregjengen i kjellern, Håvard?


Måtte gå før kjøringa kom igang for alvor, men her er ihvertfall noen fra
forberedelsene:





Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2006 at 18:06
Se der ha! Der var jo gutten med lite hår!!!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2006 at 12:37
Ja, sånn går"e når"u vokser fortere enn håret, Claes ...
Bjørn Egil
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2006 at 18:07

Hei.

Model Railroading is fun!! Det kan bekreftast av han til venstre

Var skeptisk til at den flate plata skulle kunne bli en skifte traktor men det gjekk jo veldig bra. Det vart jo ein kjørbar model før helga var over.

Lærte følgande:

  • Ein bør ikkje skjere for mykje i brettekantane for då kan dei brekke av .
  • Messing er enkelt å lodde men vert veldig fort varmt. Fingrane var temmeleg såre etter helga. 

Var inspirert til å prøve meir. Trur nok eg no endeleg tør å starte på telefonkiosken som eg har hatt liggande i 3 år....

Jan-Rune

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2006 at 19:23

Originally posted by janerts janerts wrote:

Var inspirert til å prøve meir. Trur nok eg no endeleg tør å starte på telefonkiosken som eg har hatt liggande i 3 år....

Jan-Rune

Når du bygger telefonkiosken må du huske på å sette inn vinduene på den før du lodder den til bunnplata. Det gjorde ikke jeg.

Ellers blir den utrulig fin med lys i!

Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 10:02

Ja, da begynner byggelysten å komme sakte men sikkert tilbake Så nå blir det å korrigere for noen små feil på platene, og skrive bruksanvisning.

Ellers må jeg si at jeg var en stund litt bekymra over om folk ville få til å bygge denne krabaten. Men hadde vist ikke noe å frykte, det gikk jo som en lek.  Imponerende når folk knapt hadde "sett" en loddebolt før

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 10:18
Originally posted by Claes Olsen Claes Olsen wrote:


Ellers blir den utrulig fin med lys i!


Yes Sir!


Dette er Hans Strømnes sin variant. Fantastisk fine etsedeler.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2006 at 10:20
Trondhjæm, Trondhjæm - at æ reist ifra dæ
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Henning B. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning B. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2006 at 13:40

Argh, dette treffet gikk meg hus forbi. Slik er det når man er oppslukt av studiene... Trondheim er en veldig bra by å studere i - både interessante studier OG modellklubb som tydeligvis arrangerer kurs. Det kan man like.

Er det planer om flere slike treff / byggekvelder for oss noviser? Selv synes jeg dette kurset så veeeeldig interessant ut!  Får bare si at det er flott at noen har mulighet til å formidle sin kunnskap.

Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2006 at 13:44

... for egen del vil jeg gjerne føye til at det at det hadde vært supert om det også kunne skje på litt mer usentrale steder, som f.eks. Oslo-regionen   Noen og enhver kan jo sikle og skjelve over synet av den herlige skiftetraktoren!

MH(åpefull)H

 

Morten M

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2006 at 19:22
Originally posted by Henning B. Henning B. wrote:

Argh, dette treffet gikk meg hus forbi. Slik er det når man er oppslukt av studiene... Trondheim er en veldig bra by å studere i - både interessante studier OG modellklubb som tydeligvis arrangerer kurs. Det kan man like.

Er det planer om flere slike treff / byggekvelder for oss noviser? Selv synes jeg dette kurset så veeeeldig interessant ut!  Får bare si at det er flott at noen har mulighet til å formidle sin kunnskap.

Var kanskje snakk om at dette skulle bli en årlig "happening" , men det kommer jo ann på gutta i TMJK. Personlig synes jeg at det burde bli en tradisjon, men dog med litt mindre "stoff" og arbeide seg gjennom. Så blir det messingbygging neste gang også, så har vi snart den nye vårlsepp-modellen klar

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2006 at 19:24
Originally posted by Morten M Morten M wrote:

... for egen del vil jeg gjerne føye til at det at det hadde vært supert om det også kunne skje på litt mer usentrale steder, som f.eks. Oslo-regionen   Noen og enhver kan jo sikle og skjelve over synet av den herlige skiftetraktoren!

MH(åpefull)H

 

Morten M

Nå er det mange dyktige byggere og konstruktører i Oslo-regionen, så det må vel la seg ordne?

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2006 at 19:49
Hei

Det jobbes med å få til et messingkurs i Oslo-regionen.
Når jeg vet mer, blir dere de første som får høre om det.

Mvh
Per Roar Johansen
Messingbygger
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2006 at 22:16
Originally posted by Henning B. Henning B. wrote:

Argh, dette treffet gikk meg hus forbi. Slik er det når man er oppslukt av studiene... Trondheim er en veldig bra by å studere i - både interessante studier OG modellklubb som tydeligvis arrangerer kurs. Det kan man like.

Er det planer om flere slike treff / byggekvelder for oss noviser? Selv synes jeg dette kurset så veeeeldig interessant ut!  Får bare si at det er flott at noen har mulighet til å formidle sin kunnskap.

Om du fremdeles holder hus i Trondheim utover høsten så stikk innom oss på Nidarvoll da.  Hver tirsdag fra kl 19:00. Høstsesongen starter 22. august.  Det er meget spennende ting på gang utover høsten og vinteren dersom vi nå kommer igang med Glomfjordbanen 3.0.

Vi har ingen konkrete planer for nye kurs, men et vårslepp med lignende aktiviteter er noe vi absolutt vil forsøke å få til. Dessuten vil ovennevnte prosjekt nok kreve at flere får et innblikk i modellbygging utover vanlige plastbyggesett. Det har derfor vært snakka om å få til flere kurs i ulike byggeteknikker.

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Henning B. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning B. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2006 at 19:36

Originally posted by midnight midnight wrote:

Om du fremdeles holder hus i Trondheim utover høsten så stikk innom oss på Nidarvoll da.

Det gjør jeg, og regner med jeg kommer en dag. Ellers så skal jeg prøve å følge med på www.tmjk.no slik at jeg kan få med meg happeningene

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.