MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grafisk rute
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grafisk rute

 Post Reply Post Reply
Author
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Grafisk rute
    Posted: 17 april 2006 at 15:48

Er det noen av dere som har laget en slik i forbindelse med "Fremo-spill"?

Jeg ser jo at flere av dere lager flotte moduler av stasjoner som finnes i virkeligheten på ulike banestrekninger, men bruker dere dette til noe mer enn pynt? Dvs, hva med togopplegg, rutetabeller og godstrafikk som virkelig trafikkerte til/fra/forbi disse stasjonene?

Hvordan utarbeider dere ruteopplegget? Er det hele fri fantasi eller bruker dere noe av det som finnes av grafiske ruter og annet fra Jernbaneverket/NSB som inspirasjon?

Vårsleppet vårt (http://www.tmjk.no/NewsDetails.asp?Nid=30) nærmer seg og jeg jobber nå med en grafisk rute for Glomfjordbanen og de siste historieforfalsknerene sier at banen nå er en sentral del av Nordlandsbanen...

http://www.tmjk.no/dok/trafikk/glomfjordbanen_grafiskrute_v1 .pdf
Denne ruta er kraftig inspirert av Jernbaneverkets siste utgave på strekningen Grong - Bodø

Det er ennå ikke forsent å melde seg på til trafikkspillet, men loddeseminaret er fulltegnet og vel så det...

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2006 at 16:13
Hei Morten, vi bruker grafiske ruteplaner på hvert treff. Det finnes eget verktøy utviklet av FREMO-medelmmer til slikt. XPLN som er en tilleggspakke til OpenOffice er den vi bruker i dag.
Vi har erfart at å hente trafikk fra virkeligheten ikke alltid er så godt egnet til vårt bruk. Simpelthen fordi det vil bli for få tog
En grunnregel jeg bruker når det gjelder godstrafikk er at det skal være mulig å sende en vogn fra en hvilken som helst avsender på anlegget til hvilken som helst mottager i løpet av en sesjon.
Ellers må godstrafikken dimensjoneres ut fra forventet trafikk regnet ut fra behovene til de forskjellige industriene.
Persontrafikken legger jeg inn etter hvor det er plass. For meg er det godstrafikken som har 1.pri.

Morten, jeg la merke til at på din rute er ikke ankomsttider lagt inn i grafisk rute. Dett gir endel morsomme situasjoner
Eksempelvis skal tog 5931 kjøre fra Svingen mot Sveindal før tog 473 har ankommet Sveindal fra Svingen. Samme gjelder 474 og 5932 fra Jørstad mot Sveindal.
Stort pluss skal du ha for å ha benyttet gjennkjennbare tognummerserier. Altså firesifrede for godstog og tresifrede for persontog. Da kan jeg se direkte hva som er hva.
Skulle ønske at jeg hadde anledning til å komme og besøke dere. Kanskje en annen gang . . . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2006 at 16:47

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

vi bruker grafiske ruteplaner på hvert treff. Det finnes eget verktøy utviklet av FREMO-medelmmer til slikt. XPLN som er en tilleggspakke til OpenOffice er den vi bruker i dag.

Hvor finner vi den?

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Vi har erfart at å hente trafikk fra virkeligheten ikke alltid er så godt egnet til vårt bruk. Simpelthen fordi det vil bli for få tog

Som sagt så er inspirasjonen henta fra den virkelige ruta og derfor er tognummerene stort sett riktige.  Jeg synes faktisk at det ser ut til at det blir mer enn nok tog på denne måten, men noen justeringer blir det vel.

Ankomstider er ennå ikke på plass nei... delvis fordi det er tidkrevende å legge inn (benytter CorelDraw til bokstavlig å tegne opp ruta), men mest fordi kjøretidene ikke er kontrollmålt på anlegget.  Mye av denne ruta er derfor veldig ca tider. Er også veldig usikker på hvor lang tid lokalgodstoget 5931 trenger på skiftingen underveis. Det er vel noe vi trenger tid og erfaring for å vite mer om.

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Eksempelvis skal tog 5931 kjøre fra Svingen mot Sveindal før tog 473 har ankommet Sveindal fra Svingen. Samme gjelder 474 og 5932 fra Jørstad mot Sveindal.

Du tenker på sikkerhetsbestemmelsene???

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Persontrafikken legger jeg inn etter hvor det er plass. For meg er det godstrafikken som har 1.pri.

Jo det er klart at godstrafikken har prioritet i spillet (det er ikke spesielt morsomt å bare kjøre persontog fram og tilbake), men det er vel mest normalt å legge inn persontogene først og deretter se hva man kan få til for godstogene.

Kom gjerne på besøk... nå eller en annen gang! Vi åpner dørene ved det minste lille vink...

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2006 at 17:32
Om XPLN: Sjekk mailen din.

Jeg tenkte sikkerhetsbestemmelsene ja

Det blir ikke bestandig bra om man tenker for prototypisk. Blir fort kjedelig. Derfor legger jeg inn godstogene først. Da vet jeg at jeg får kjørt de togene som kreves. Er det mannskap og plass til overs kan persontog kjøres.

Du må også planlegge bemanning slik at du ikke legger inn flere tog enn det er personale til. Regn heller ikke med at alle vil kjøre hele tiden. Noen vil se på, noen trenger lengre pauser enn andre etc. Der kan jeg ikke gi noen råd, der må du selv "kjenne lusa på gangen".

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2006 at 18:15

Hei Morten

Et par kommentarer fra min side også :

Du legger opp til en 24-timers kjøreplan. Det vil i praksis si 4-5 timer virkelig tid. Min erfaring er at det er for lenge spesielt for utrenet personale. Normalt pleier vi å kjøre 12-16 modelltimer, dvs. 2-3 virkelige timer, og det holder lenge for de fleste.

Det er også viktig at den grafiske kjøreplanen inneholder klokkeslett for avgang og ankomst på hver stasjon. Ellers kan det fort bli forvirring... En angivelse av spor som skal brukes er også en fordel, spesielt ved personale som ikke kjenner stasjonene godt. Jeg regner jo forøvrig med at du også vil produsere kjøreplaner for både tog- og stasjonspersonale med mer detaljer enn det den grafiske planen viser.

Dette med personal-behovet som Dag Cato er inne på er viktig, du må vite hvor mange personer du trenger for å få dette til å gå rundt, og ikke minst, hva du gjør dersom det oppstår personalmangel. Hvilke tog kan du ta ut av planen uten at det skaper problemer?

Dersom terskelen for XPln er for høy på den korte tiden du har til rådighet så kan det eldre Fahrplan (som jeg vel har nevnt for deg tidligere) være et alternativ for å produsere grafiske planer og sjekke tider og krysninger.

Jeg bruker selv å gjøre litt motsatt av hva DC foreslår, nemlig at jeg bestemmer de gjennomgående persontogene først, og så gjennomgående godstog. Deretter lokale godstog og til slutt lokale persontog. Persontog med motorvogner, som ikke trenger "vendetid" på endestasjonene, er relativt enkelt å legge inn til slutt. Men det blir alltid noen runder frem og tilbake før planen passer sånn rimelig bra.

Og en rute på et modellanlegg vil alltid være fri fantasi, på grunn av kortere strekninger og ønske om mer "action". men det går jo alltids an å skjele til hvordan det fungerte i virkeligheten også...

Lykke til med videre planlegging Morten.

Hilsen Halvor

Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2006 at 22:58

Takk for gode innspill!  Jeg må nok innrømme at morgendagens trafikkspill vil bli en del redusert i forhold til våre opprinnelige ønsker, men vi får forsøke å lære mest mulig og se på hvordan dette skal forbedres og hvilke justeringer i kjøreopplegg som må til. Tiden strekker desverre ikke til slik at alle "papirene" som jeg tenkte å lage ikke ble ferdige, men vi har fått merka alle stasjoner med tydelige skilt og tror at alle nå skal kunne skjønne hvor de kjører... og vi har fått igang litt kreativitet når det gjelder industrispor og den nye havna vår vil også kunne tas ibruk imorgen.

Jeg føler at jeg stanger hue i veggen når det gjelder registering av godsvogner fordi nesten alle er jo klin like og ikke skjønner jeg hvordan man skal få alle til å registrere sine vogner og lage vognkort.  Mulig jeg tenker for mye amerikansk, men jeg forsøker nå å ha et åpent syn på dette en stund til... Vi har laga noen testkort som vi har laminert og som jo ser bra ut, men det hjelper jo ikke med bare "noen"!  Tror nok at godsvognene nok vil bli rangert og kjørt noe tilfeldig imorgen, men har litt tro på merking med små post-it lapper med stasjon og industrikode på taket... Vi får prøve!

Vårsleppet nærmer seg og elektroavdelingen har jobba overtid denne uka slik at anlegget nå er kjøreklart og testa for innsats imorgen... dog er det fremdeles litt for mye spagetti og gamle synder under anlegget.. men dette skal vi rydde opp i... en vakker dag!  Hvem er det som klarer å bruke rosa ledning til å koble kjørestrøm???

Har tilbrakt en strålende dag (til tross for stadige depressive anfall hver gang jeg oppdager enda en juksekobling med nok en ny fargevariant) nede i kjelleren (avspasering er en grei ordning) fra kl 09:00 til 16:00 og hadde nesten ikke tid til å spise matpakka før jeg måtte hente "tøtta" i barnehagen til vanlig tid.  Hun har ikke dette med klubb og jobb helt klart for seg og spør meg ofte om: "Har du vært på klubben eller jobben idag pappa?"  Idag kunne jeg svare noe annet enn det vanlige...

Som jeg har nevnt i et tidligere innlegg: "I can"t remember what I do for a living!" (http://www.toytrunkrailroad.com/TTR990719.asp) Dette er rekreasjon for sinn og sjel!  Nå skjønner jeg meningen med livet...

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2006 at 23:11
Hei Morten,
ønsker dere lykke til i morgen. Ikke regn med at noe som helst flyter helt som du ønsker og håper. Men om alle går inn i spillet med liv og lyst og ønske om å gjøre det beste ut fra situasjonen vil dere få en svært oppbyggelig debrief etterpå slik at NESTE trafikkspill blir toppers

Jeg tror dere vil tjene på å redusere antall tog. Denne første gangen er det viktigste å lære prinsippene og finne svakhetene i anlegget.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.