MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kjøre med lokomotiv?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kjøre med lokomotiv?

 Post Reply Post Reply
Author
whosho View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 16 januar 2006
Location: Poland
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote whosho Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kjøre med lokomotiv?
    Posted: 09 april 2006 at 11:10
Hei,

Først må jeg ser at jeg begynnte å laere norsk fjor så unnskyld meg for norsk min. Jeg er MJ fra Polen og jeg kommer til å besøke vennen min i Norge i år. Jeg vil spørre dere er det forbudt å kjøre med toget, men i lokomotiv? I polen er det forbudt hvis du er ikke jernbanearbeider. Er det lik i Norge? Kjenner dere noen metode til å gjøre det?

Takk for svaret ;)
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2006 at 12:21

Tenker du på å sitte i selve loket? Isåfalt nei. Du kan sikkert få ta et titt i loket hvis du spør. Å ta toget som passasjer er lov (så lenge du betaler billet )

Mulig jeg missforstod litt, men håper du har svaret ditt.

Tut, tut.
Back to Top
whosho View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 16 januar 2006
Location: Poland
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote whosho Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2006 at 13:02
Ja, takk. Så det er forbudt... Dessverre :/
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2006 at 14:42
Siden en polakk først er her må jeg spørre. Jeg skal til Polen i sommer. Har du en jernbanestrekning å anbefale? Tenkte på en opplevelsesbane ala Flåmsbana selvom det kansje ikke er så mye fjell i Polen. Som du sikkert skjønner er jeg ganske grønn på Poln som land.
Tut, tut.
Back to Top
whosho View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 16 januar 2006
Location: Poland
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote whosho Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2006 at 20:16
Jo, vi har noe pen jernbanestrekning. Men først jeg vil anbefale deg er Wolsztyn. Det er en siste jernbanestasjon i Polen du kan se en .... steam ;)
Se mer -> www.parowozy.com.pl

Edited by whosho - 09 april 2006 at 20:17
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2006 at 13:42

Originally posted by whosho whosho wrote:

Hei,

Først må jeg ser at jeg begynnte å laere norsk fjor så unnskyld meg for norsk min. Jeg er MJ fra Polen og jeg kommer til å besøke vennen min i Norge i år. Jeg vil spørre dere er det forbudt å kjøre med toget, men i lokomotiv? I polen er det forbudt hvis du er ikke jernbanearbeider. Er det lik i Norge? Kjenner dere noen metode til å gjøre det?

Takk for svaret ;)

Hei Grzegorz!

Å sitte på i et lokomotiv kan kanskje bli vanskelig, men hvis du kjører en strekning med motorvogn, har jeg hørt om folk som har fått sitte foran hos føreren.

Jeg ville anbefale deg å spørre på stasjonen - det er vanlig å få vennlige svar, selv om det kan bli "nei".

Mvh Jon S.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2006 at 14:26

Skal man sitte foran, skal man søke om lov. Og en det skal være med en fra Nsb(eller tilsvarende) til å passe på , når det en foran på loket, sammen med lokfører.

Men enkelte lokførere ser igjenom fingere med dette.

A matter of life and death
Back to Top
whosho View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 16 januar 2006
Location: Poland
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote whosho Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2006 at 19:09
One sugestion: as you can see I cannot speak norwegian so well as you do so please - use lower level of norwegian if it"s possible mange takk. :)

Edited by whosho - 10 april 2006 at 19:24
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2006 at 20:22

Wickerman wrote: If you want to sit in the engine , you have to search for a permit. A official serviceman from NSB (Norwegian State Railway) has to be with you, but some are kind and migth let you sit there.

By the way: good luck, whatever who happens!

Tut, tut.
Back to Top
whosho View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 16 januar 2006
Location: Poland
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote whosho Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2006 at 08:08
;) I"ve understood that but you know... :) remebmer...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.