MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Ny" vogn i natttoget til Trondheim
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Ny" vogn i natttoget til Trondheim

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Ny" vogn i natttoget til Trondheim
    Posted: 08 april 2006 at 01:29

Hei,

såg nattoget på vei til Trondheim stoppe på Gardermoen i kveld.

 Første vogn bak loket hadde såvidt jeg kunne se betegnelsen BC5 ett eller annet. Det hele gikk veldig fort, fordi mitt tog drog avgårde, men jeg ble veldig nysgjerrig på den, fordi den såg ut til å ha ett noe uvanlig interiør med kupeinndeling med noen spesielle stoler i. Regner med den var satt inn ekstra pga flystreiken, noen som vet mer om hva vogn dette er, og evt har noen bilder av den?

Nysgerrig hilsen

Ben-Sigvald

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2006 at 09:48
Originally posted by ben ben wrote:

Hei,

såg nattoget på vei til Trondheim stoppe på Gardermoen i kveld.

 Første vogn bak loket hadde såvidt jeg kunne se betegnelsen BC5 ett eller annet. Det hele gikk veldig fort, fordi mitt tog drog avgårde, men jeg ble veldig nysgjerrig på den, fordi den såg ut til å ha ett noe uvanlig interiør med kupeinndeling med noen spesielle stoler i. Regner med den var satt inn ekstra pga flystreiken, noen som vet mer om hva vogn dette er, og evt har noen bilder av den?

Nysgerrig hilsen

Ben-Sigvald

 

Hei!

 

Det er en vogn med liggestoler. Og sete annordningen er 1+2 i motsettning til det vanlige 2+2. Vognen fåes fra Lima

Mulig det finnes bilder av den på jernbane.net eller hos MDB hos njk.no

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2006 at 10:42
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Hei,

Vognen fåes fra Lima

Interiøret er helt likt som på de andre B 5 modellene, så det kan vel egentlig diskuteres. Men ja, vognnummeret finnes på en B 5 fra Lima.

 

 

 

 

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2006 at 11:13
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Hei,

Vognen fåes fra Lima

Interiøret er helt likt som på de andre B 5 modellene, så det kan vel egentlig diskuteres. Men ja, vognnummeret finnes på en B 5 fra Lima.

 

 

 

 

 

hehe. Ja er fullt enig. Er bare en B5 vogn som har fått ny litrering fra Lima, men den duger



Edited by SveinR - 08 april 2006 at 13:20
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2006 at 12:20

Bc5 vogene er i bruk på Nordlansbanens dag og nattog. Siden Bc5 gikk i tog 405 har det nok vært en vogn overføring. Sansynlig har vogna vært på service i Oslo.

Vogna brukes som 1kl i nordlansbanes dagtog Fre og Søndag samt ved størretrafikkdager som jul, påske, sommer. Det er bestilt lok og vogner for 18 uker i år pluss fre og søn.

I nattoget sår Bc5 som liggevogn med liggestoler.

Lima laget i sin tid en utgave av vogna med nr 26029, denne går fast på Nordlansbanen. Det ble bygget 4 vogner for Dovrebanen, men etter en tid, ble Bc5 overført til Nordlansbanen.

A matter of life and death
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2006 at 23:16

Hei,

jeg er imponert over alt folk har oversikt over. Takk for svar

 

Ben

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.