MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Å lære leksa si
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Å lære leksa si

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Å lære leksa si
    Posted: 23 mars 2006 at 14:17
Gjorde en grufull oppdagelse i går. jeg har bygget rammeverket altfor svakt. Da jeg skulle feste støtteene til sporene så sprakk de rett og slett da jeg skulle skru sammen rammeverket med platene som sporet skal ligge på.
Uansett så løste det seg. Jeg hadde heldigvis brukt litt tykkere treverk på selve firkantramma, så det var bare å bytte ut "innmaten".

men var nær på å resignere.

mon tro om det finnes noen gode tips på hvordan man bygger rammeverket som skal støtte opp modelljernbanen? Hvordan lager man bein? Hva bruker man for å kunne justere høyden på beina uavhengig av hverandre? hvordan bygger man en modelljernbane på flere høyder på samme ramme?
Puh!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2006 at 16:05

 

 Hei

Før du skrur, borer du opp holet med ein diameter som er litt mindre enn stamma til skrua. Gjengene skal skjere i treverket. Så lager du forsenking i treverket med bitsen til skruhovudet. Tilslutt skrur du i skrua.

Sjekk Fremo for høgdejustering av bein

    AT



Edited by AT - 23 mars 2006 at 16:06
AT
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2006 at 21:30
Originally posted by AT AT wrote:

 


F�r du skrur, borer du opp holet med ein diameter som er litt mindre enn stamma til skrua. Gjengene skal skjere i treverket. S� lager du forsenking i treverket med bitsen til skruhovudet. Tilslutt skrur du i skrua.



Ah!
Thank you!

Skal teste etter at jeg har spist kveldsen.


Edited by einjen - 23 mars 2006 at 21:30
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2006 at 00:14
.
Rakk selvfølgelig ikke å gjøre noe mer i dag men her er iallfall et bilde av mitt tenkte anlegg (jeg skriver "tenkte" fordi jeg jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet jeg nok kan finne på å hele greia på is.
jaja....   Men det blir vel etterhvert........
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2006 at 00:21

Skruene utvider fibren i treværket, og der med sprekket det.

Hvis man bruker spiker vill det også kunne sprekke. Men på spiker butter du den slik at den blir flat, så kutter den fibrene i stedet for å utvide de, og da sprekker det ikke.

På treværk bruker man treskruve med senkehode. Normalt er det ikke vanskelig å bare skru til hodet er i treværket.

Skal du lage bein må du huske på at det skal kunne bære vekta av det anlegget. En fremo trenger ikke å ha så sterkebein som en anlegg hjemme.

 

 

A matter of life and death
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2006 at 23:44
UGH!

Nå føler jeg meg utrolig lite lur....
Jeg testet metoden som nevnt over med å bore ut hull til skruene først, og det ble superbra, selv med mine tynne "bjelker" (eller hva det nå heter).

Det som ikke er så bra er at jeg før jeg postet på gruppa her kastet masse bra, vel oppmålte trestykker fordi jeg gikk utifra at de var altfor spinkle.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2006 at 00:22
Man lærer så lenge man lever
A matter of life and death
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2006 at 10:03
Muligens jeg bommer litt her nå for jeg har aldrig bygget et rammeverk til mj, men jeg har bygget til mye annet og der bruker jeg følgende artikler fra Biltema: hullplate 19-612 og skruene 87-120. NB!Er viktig å bruke riktige skruer!
Tut, tut.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2006 at 13:58
Skruvene/spiker skal sitter 1/3 i treværket og 2/3 skal sitte i treværket bak dette. Da har du rett lenge.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.