MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Parkeringsstasjon og K84
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Parkeringsstasjon og K84

 Post Reply Post Reply
Author
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Parkeringsstasjon og K84
    Posted: 27 februar 2006 at 17:27
Hei, godt inspirert av noen artikler i M&E har jeg nå endelig laget en liten "underjordisk" parkeringstasjon. I M&E beskrives det hvordan man uavhengig av system kan koble opp dette slik at vil kunne fungere både halv og helautomatisk. Siden jeg kjører Marklin har jeg satt det opp slik at kontaktskinner besørger vekslenes stilling ettersom forskjellige tog kommer inn eller forlater stasjonen. Så langt var det enkelt og det fungerer aldeles utmerket. Så til problemet: Hvordan skal jeg gå frem for å få togene til å slå av og på strømmen i de isolerte avsnittene på parkeringssporene? Jeg har endel K84 dekodere liggende, men ingen bruksanvisning og lurer på om disse kan brukes som brytere med impulser fra f.eks. en kontaktskinne. Jeg er klar over at jeg ved å koble kjørestrømmen til K84 kan slå av og på via Keyboardet, men jeg ønsker å lage en automatikk sm styres av togene selv. Noen som kan hjelpe?      
Back to Top
Steink View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2006 at 20:35

Du kan styre ikke styre K84 via kontaktskinner uten via memory eller PC-program.  Men du kan jo sette inn noen bistabile releer som funger med 16-20 volt AC.  Har selv montert noen slike mot kontaktskinner på tidligere anlegg.  Koble de sammen med kontaktskinnen som styrer vekslene.

Lykke til

Mvh

Stein Kittelsen
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2006 at 21:28

Mange takk for hjelpen jeg vil følge ditt råd og anskaffe noen releer.

Hilsen Jørgen

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,051 seconds.