MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 15
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 15

 Post Reply Post Reply
Author
joernjj View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 28 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote joernjj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: El 15
    Posted: 25 februar 2006 at 00:36

Har fått i oppdrag av sjefen på jobb om å undersøke om det er noen som har bygget El 15 i H0. Noen som kan hjelpe meg?

Mvh Jørn

joernjj
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2006 at 01:15
Jeg vet at NMJ har vært i Narvik og skaffet dokumentasjon. Om de har planer om å komme med EL15 vet jeg ikke.
A matter of life and death
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2006 at 13:48
Originally posted by joernjj joernjj wrote:

Har fått i oppdrag av sjefen på jobb om å undersøke om det er noen som har bygget El 15 i H0. Noen som kan hjelpe meg?

Mvh Jørn

For en gøy sjef du har..  Noen ledige jobber der?

 

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
joernjj View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 28 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote joernjj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2006 at 16:29

Etter at vi i MTAS solgte våre El 15 til Hector Rail, har vi funnet ut at vi skal ha et skap med de lok vi har og har hadd siden MTAS ble dannet. Følgelig vil det da være et ønske om å på plass El 15, Dm3, IORE, T44 og også en El 12.

Pr idag er det bare IORE som er på plass, og vi diskuterer jo om ikke en Rm og en Rc4 også hadde vært noe å satse på, da svært mange av våre førere har hadd disse som arbeidsplass i malmtog opp gjennom årene.

Mvh Jørn

joernjj
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2006 at 17:24
Den greieste måten er kanskje at MTAS bestiller de ønskede modeller hos Heljan eller Roco eller ....
Bjørn Egil
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2006 at 05:46

Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Den greieste måten er kanskje at MTAS bestiller de ønskede modeller hos Heljan eller Roco eller ....

Det var vell det som skjedde med Iore?

A matter of life and death
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2006 at 11:49

Heretter bør dere ihvertfall kun sørge for å kjøpe 1/1 lok som allerede finnes i modell. Det blir nok billigere, på alle måter.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2006 at 15:17
Jeg har bygget en El 15 i modell. Brukte en El 14 som basis. resten er bygget i plast og noe messing. Jeg har bygget dette på noen originaltegninger av loket.

I dag kan man også bruke ploger, pantografer og kobbel fra en Dm3, så det er ikke helt umulig å bygge en slik selv. Man kan helt sikkert finne et understell som basis også. Min mopdelle er en hyllemodell, og har bare originale El 14-moteren fra Lima som drivkraft.

Det var også en som hadde stilt ut en selvbygget El 15 i Romerike Hobbysenter for ca. 10-15 år siden.

Jobber med å lage en artikkel i MJ-bladet om byggingen. Råd, fakta og tips mottas med stor takk!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2006 at 15:45
Du kan ikke lette litt på sløret og vise et bilde av modellen, Pelle?
Hadde vært tøft å hatt en i Hector design.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2006 at 16:06

Originally posted by Pelle Pelle wrote:



Jobber med å lage en artikkel i MJ-bladet om byggingen. Råd, fakta og tips mottas med stor takk!

 

Hei jeg kan ikke komme med noen råd på stående fot. MEN... jeg vil bare si at en slik artikkel VIL jeg gjerne se. Er slikt jeg vil ha i MJ bladet

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2006 at 17:02
Jeg har ingen gode bilder av modellen, og har ikke pakket ut noen tog etter at jeg flyttet. Fant imidlertid dette bildet tatt for noen år siden.

Ligner ikke mye på en El 15 der, men pantografene viser vel en klar indikasjon! Pantografene er forresten et byggesett jeg kjøpte på NMJ for noen år siden.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2006 at 17:38

Er ikke El 15 identisk med serie 40 i Romania?
http://www.railwayfan.ro/index.php?ml=1&cat=34

CFR standardised on two main classes of Co-Co and Bo-Bo electrics. Most numerous are the class 40 (former class 060-EA) which were built under licence by Electroputere after 10 prototypes based on the Swedish type Rb1 from the Swedish firm ASEA Swedloc in 1965-66. 922 were built from 1967-1991 for CFR and others were exported to Yugoslavia, Bulgaria and China. Some of the class were upgraded with higher gearing for express work and designated class 41 (060-EA1 and class 42 (060-EA2). 24 of these locomotives were modernised by Electroputere in 1999 with Siemens equipment and reclassed 45. 130 locomotives constitute the smaller class 43 (040-EC) and higher geared 44 (040-EC1) were built in 1972 by Rade Koncar, Zagreb, under licence from ASEA. A few have been modernised and designated 46.

Med så mange lok bygd er det kanskje muligheter for at det finnes modeller et eller annaet sted i Øst-Europa?

Mvh
JanT

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2006 at 17:56

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg har ingen gode bilder av modellen, og har ikke pakket ut noen tog etter at jeg flyttet. Fant imidlertid dette bildet tatt for noen år siden.

Ligner ikke mye på en El 15 der, men pantografene viser vel en klar indikasjon! Pantografene er forresten et byggesett jeg kjøpte på NMJ for noen år siden.

 

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2006 at 00:47

Roco kommer med Hector lokene i modell, men det er snakk om Øbb varianten, som er en omlakerings variant. Som Hector har kjøpt brukt i østerike.

Det sies at EL15 lokene blir att ut av drift til Hønefoss ved ruteskiftet til sommeren, om det stemmer vil tia vise.



Edited by Wickerman - 24 mars 2006 at 00:48
A matter of life and death
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2006 at 05:47
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Det sies at EL15 lokene blir att ut av drift til Hønefoss ved ruteskiftet til sommeren.

Hvem sier det?

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2006 at 11:56
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Det sies at EL15 lokene blir att ut av drift til Hønefoss ved ruteskiftet til sommeren.

Hvem sier det?

Folk i njk miljøet, de skal sette inn de nye lokene fra simens, men jeg tro ikke føre jeg ser det.

A matter of life and death
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2006 at 12:05
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

[QUOTE=J-I Hansen][QUOTE=Wickerman]

Folk i njk miljøet, de skal sette inn de nye lokene fra simens, men jeg tro ikke føre jeg ser det.

Hvem sa du? Jeg har hatt kontakt med Hector og skrev en artikkel i siste På Sporet om de nye lokene, men konklusjonen der var at det ikke skal søkes om godkjenning i Norge for Siemens-lokene. I hvert fall ikke ennå. Så BR 161 (ex. El 15) blir nok å se i Follum-togene en god stund enda Lars. Turnusen for de to nye lokene fra Siemens vil være Hallsberg-Piteå.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2006 at 12:13
Originally posted by kness kness wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

[QUOTE=J-I Hansen][QUOTE=Wickerman]

Folk i njk miljøet, de skal sette inn de nye lokene fra simens, men jeg tro ikke føre jeg ser det.

Hvem sa du? Jeg har hatt kontakt med Hector og skrev en artikkel i siste På Sporet om de nye lokene, men konklusjonen der var at det ikke skal søkes om godkjenning i Norge for Siemens-lokene. I hvert fall ikke ennå. Så BR 161 (ex. El 15) blir nok å se i Follum-togene en god stund enda Lars. Turnusen for de to nye lokene fra Siemens vil være Hallsberg-Piteå.

Hilsen  Kjetil

 

Noen kjenner jeg bare ansiktet på og ikke ved navn desvere. Men jeg syntes også det var rart de skulle bytte ut EL15.

A matter of life and death
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2006 at 12:37
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Noen kjenner jeg bare ansiktet på og ikke ved navn desvere. Men jeg syntes også det var rart de skulle bytte ut EL15.

De nye lokene fra Siemens er virkelig noen kraftplugger av de sjeldne, men opp bakkene fra Halden tror jeg fortsatt El 15 står bedre på "beina" for å si det slik. Fordelen med Siemens-lokene er at de kan kjøre direkte fra Sverige, igjennom Danmark og deretter videre nedover Tyskland uten problemer. Dette vil gi en god effekt med tanke på lokbytter og besparelse i både tid og penger.

Men foreløpig har ikke Hector noen godstog som går denne veien. Nå har de imidlertid muligheten til å ta anbud og oppdrag fra Norden og nedover til kontinentet, til en fordelaktig pris. Den dagen de får et tilbud om å kjøre godstog direkte fra Norge til Tyskland, vil nok søknaden om Siemens-lokene komme hit til landet, men foreløpig gjør de altså ikke det.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.