MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digital Dekoder til Brawa Köf II
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digital Dekoder til Brawa Köf II

 Post Reply Post Reply
Author
webmakker View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 06 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmakker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digital Dekoder til Brawa Köf II
    Posted: 28 januar 2006 at 17:02
Jeg er blitt den lykkelige (??) eier av en nydelig innelukket Köf II fra Brawa (art.nr. 0592) og tenkte å montere inn dekoder i denne.
Når jeg har tatt av taket ser jeg at det ser ut til å være klart for dekodermontering, men kun med en 4-pins plugg!
Noen som har vært borti dette før og som kan gi meg noen tips? Hvilke kabelfarge skal evt. loddes til hvor på en std. NMRA dekoder ??

Edited by webmakker
Bjørn H.
************************
rollin" & railin" into the southern Sunset....
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2006 at 17:24

Köf"en din har vel ikke noen tilleggsfunksjoner (lys etc.), så da er det vel bare to ledninger til strømopptak og to til motor.  Nå har jeg aldri sett en sånn 4-pins plugg, men jeg antar det kanskje sitter to "jumpere" som kobler venstre strømopptak med den ene polen på motoren og høyre strømopptak med den andre. 

Når du tar av disse "jumperne" kan du med et ohmmeter måle hvilke to av de fire pinnene som kommer fra de to strømopptakene.

På dekoderen skal du da bare benytte de to ledningene til strømopptak (rød og sort) og de to som skal til motoren (oransje og grå).  Dersom du ikke skal montere lys i Köf"en kan du fjerne de resterende ledningene (det er jo ikke flust med plass i en Köf)

Slik monterte jeg dekoder i min Brawa Köf (uten plugg): http://home.online.no/~bjornrl/dekoder_koef.htm



Edited by Bjørn R Larsen
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
webmakker View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 06 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmakker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2006 at 17:43
Hei Bjørn R. og takk for meget nyttige opplysninger.   Jeg slipper jo litt "billigere" unna enn deg da, siden ledningene allerede ligger frem til førerhytta, så det spørs om ikke Köf"en kjører digitalt allerede i kveld!
Bjørn H.
************************
rollin" & railin" into the southern Sunset....
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2006 at 17:46

Jeg skjønner jeg kjøpte Köf"en min litt for tidlig
På den annen side har jeg en stygg tendens til å like slike utfordringer

Lykke til, og si ifra dersom du støter på noen problemer...

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
webmakker View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 06 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmakker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2006 at 18:19

Jeg ser du har NSB-logo på din Köf, vet du hvem som selger slike ?

Jeg har sett at "Samvirkelaget" hadde disse for noen år tilbake, men det ser ikke ut til at de er i business lenger.

Er det såkalte vanndekaler du har benyttet??

Bjørn H.
************************
rollin" & railin" into the southern Sunset....
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2006 at 18:22
Originally posted by webmakker webmakker wrote:

Jeg ser du har NSB-logo på din Köf, vet du hvem som selger slike ?

Jeg har sett at "Samvirkelaget" hadde disse for noen år tilbake, men det ser ikke ut til at de er i business lenger.

Er det såkalte vanndekaler du har benyttet??

Jeg vet ikke hvem som selger slike dekaler.
Min Köf kom "ferdig" fra Bergen Modelljernbane.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.