MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rørosbane-moduler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rørosbane-moduler

 Post Reply Post Reply
Author
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rørosbane-moduler
    Posted: 18 januar 2006 at 23:18
Jeg har latt meg rive med av den gode modulstemningen og har i det siste skisset på moduler fra Rørosbanen.

Nylig la jeg ut en skisse av tre moduler av Osøy holdplass. I dag vil jeg vise en modul av Håmålvoll stoppested. Jeg har i flere år tenkt på  å bygge denne, både i finskala i N og som Fremodul.

Håmålvoll ligge mellom Tolga og Os, og i følge Rørosbaneboka ble det opprettet et stoppested her siden det var så mye som 16,5 km mellom stasjonene. Stoppestedet ble opprettet i 1916 og var betjent fram til 1952. Siste tog stoppet her i 1985.

Et par foto viser at det er et lite og ubetydelig sted, men at det har masse modellpotensiale.


Sett mot ekspedisjonshuset. Ferist, gjerde og bom vil gjøre seg i modell!

Sett motsatt veg.

En modul kan se sånn ut:


Modulen har en vinkel på 22,5 grader. (Korrigering: De er på 17,5 grader, her må kanskje justeres). Jeg er usikker på hvordan man best tilpasser lengden i forhold til at det helst skal gå opp når man skal lage et anlegg? Målene på frontbrett er jo litt ukurante, men lengde fra skjøt til skjøt skal være 1200 mm.

mvh
Henning L


Edited by Henning L
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 23:39

Den Fremodulen hadde du tenkt den som normalsporet???

Eller skal den være fra smalspor tiden??

Får man ikke kjøpt et bygesett av fremo som har en vinkel på 22,5 grader.

Var ikke du også med på den gammle diskusjonen om "Rørosbanen i modell"

Husker du på om vi ble enige om en normalsporet standar da, jeg mener og huske det.

Mvh Åge

Åge tar Tåge

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 00:16
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Den Fremodulen hadde du tenkt den som normalsporet???
Eller skal den være fra smalspor tiden??

Får man ikke kjøpt et bygesett av fremo som har en vinkel på 22,5 grader.

Var ikke du også med på den gammle diskusjonen om "Rørosbanen i modell"

Husker du på om vi ble enige om en normalsporet standar da, jeg mener og huske det.


Tja, den gamle diskusjonen var jeg med på ja, jeg var vel en av de som dro det hele i gang... Vi ble vel i grunnen ikke enige om noe som helst sist, men du har rett i at mange av de som ver innom mente at normalspor var tingen. Selv kunne jeg tenkt meg en smalsporet modul, men innser at det kan bli ensomt...

Modulen jeg har skissert er normalsporet. Det er en vanlig Fremo-modul. Og ja, man får kjøpt et byggesett fra Togbutikken med vinkel 22,5 grader. Det er imidlertid litt kort for denne modulen, hvis lengdene skal bli omtrent som forbildet. Den jeg har tegnet er 5-6 cm kortere en forbildet i modell, bare. Den kan helt sikkert komprimeres mer, og jeg har planer om å prøve det. Så får vi se.

det viser seg forøvrig at kampens hete har vinkelen blitt 17,5 grader og ikke 22,5 --- så sannelig.

I modulene fra Osøi har jeg brukt 3 stk 22,5 graders standard moduler.

mvh
Henning L


Edited by Henning L
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 09:11

Quote Modulen har en vinkel på 22,5 grader. (Korrigering: De er på 17,5 grader, her må kanskje justeres). Jeg er usikker på hvordan man best tilpasser lengden i forhold til at det helst skal gå opp når man skal lage et anlegg? Målene på frontbrett er jo litt ukurante, men lengde fra skjøt til skjøt skal være 1200 mm.

mvh
Henning L

Vinkel og lengde er ikke så viktig for plasseringen på et FREMO-anlegg, Henning. Det viktige er at det foreligger eksakte mål og vinkler når modulen er klar for bruk, slik at vi kan planlegge anlegget ut fra de målene som faktisk forekommer. De ferdig modulbyggesettene er greie nok de, men i noen tilfeller trenger man andre mål, og da er det bare å bygge i vei. Om en modul kommer ut med 17,5° så er det helt greit, bare vi som skal planlegge er klar over det.

Ellers så er jo den modulen du tegnet ovenfor spennende, og vil kunne bli en artig modul på et FREMO-anlegg.
Men ikke glem at det trengs mange strekningsmoduler mellom holdeplassene.

Hilsen Halvor

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 10:29
Dette ser bra ut! Jeg har jo ferdige endeplater også, og det er jo ikke vanskelig å snekre en modul med disse som utgangspunkt. Dette gjør man vel greit på en kveld og da kan du lage akkurat den vinkelen du vil.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 10:54
Takk for tilbakemelding, Tore og Halvor!
Nei, vinkelen er ikke så viktig, det har jeg forstått ut fra de anleggsplanene jeg har sett!

Jeg tenker likevel sikkert litt mer system enn vanlig er... yrkesskade? (Arkitekt) Det som slår meg er at hvis vinklene er faste - 15-30-45 eller 22,5-45 f.eks, vil det gå så mye bedre opp.

På den annen side er vel litt av sjarmen med et fremoanlegg de buktende modulene, helt stramme og rette anlegg er  litt kjedelige å se på.  Sånne N-track anlegg, f.eks, ser jo helt sørgelige ut. Norsk jernbane bukter seg i kupert landskap - og da er det vel rimelig at modulanleggene gjør det, også?

mvh
Henning L
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 11:08

Quote Jeg tenker likevel sikkert litt mer system enn vanlig er... yrkesskade? (Arkitekt) Det som slår meg er at hvis vinklene er faste - 15-30-45 eller 22,5-45 f.eks, vil det gå så mye bedre opp.

Jeg er nok tilbøylig til å være enig med deg der, Henning. Som planlegger av FREMOdul-anlegg så er jeg alltid glad for moduler som går opp i 90°, dvs. 15-30-45, og 22,5 og 45. Men når det er sagt så er alle vinkler like velkomne, og som du sier så gir det ofte et mer spennende anlegg når vinklene varierer.

Hilsen Halvor

Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 14:28

Det er vel kun hvis man skal avholde Fremo-treff i Reit im Winkl at modulene bør være rett" i vinkel"n!

http://www.reit-im-winkl.de

Med hilsen NiM"s spesialavdeling for sære tyske stedsnavn....

 

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2006 at 22:59
Dagens modulskisse er fra Reitan stasjon og er en liten studie i hva man kan få til her. Underlag fra Rørosbaneboka. Er det noen som sitter på sporplaner fra etter 1940? Stasjonen ble bygget om på slutten av 50-tallet og det er jo en mer aktuell fremo-periode.

På den annen side er det vel ikke noe som hindrer meg i å bestemme at malmsiloen fra Kjøli gruber var i bruk da også - annet enn kravet til forbildelikhet...

Foto under:
Oppe til venstre ser vi stasjonsbygningen. Godshuset i bakgrunnen.
Oppe til høyre ser vi godshuset til høyre og vegen til stasjonen som fortsetter videre over sporet. Det kan gjøre seg i modell.
Nede til venstre ser vi en redskapsbu som står ved utkjør retning Trondheim.
Nede til høyre restene av malmbunkeren og taubanen fra Kjøli gruber.



Under er et første utkast til en stasjonsmodul, håndtegnet. Den har fremo-endestykker i hver ende og består av fire seksjoner med ganske håndterlige størrelser, tror jeg - 1 x 1 meter er kanskje litt på grensen? Noen med mer erfaring med moduler kan kanskje si noe om det?


Kvaliteten er litt luguber - digitalfoto! Ingen skanner hjemme, nemlig.

mvh
Henning L
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 00:01
Denne likte jeg Henning Skikkelig stilig, klarer liksom å se for meg hvordan denne blir i 1:87.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 00:17
Veldig bra!

Må få tak i den rørosbaneboka......
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 01:11

Quote Under er et første utkast til en stasjonsmodul, håndtegnet. Den har fremo-endestykker i hver ende og består av fire seksjoner med ganske håndterlige størrelser, tror jeg - 1 x 1 meter er kanskje litt på grensen? Noen med mer erfaring med moduler kan kanskje si noe om det?

Det som er viktig er at DU kan håndtere seksjonene du bygger. Som en FREMOist i Tyskland har sagt: Seksjonene eller modulene må være så små at en person kan bære dem, eller så store at du aldri ville forsøke engang!

Personlig vil jeg si at 1 x 1 m er litt i overkant. Bygget et N-skala anlegg i den dimensjonen en gang, og jeg syntes det ble litt tungvindt. De største seksjonene jeg har bygget er 120 x 60 cm, og de kan jeg håndtere rimelig greit. Dessuten går de inn i bilen...

Dersom man ønsker mer bredde kan det være en ide å snu seksjonene på tvers, med kortsiden i stasjonens lengderetning.

Forøvrig så synes jeg forslaget ditt er spennende, og kunne bli en flott FREMOdul.

Hilsen Halvor

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 02:12
Originally posted by halvors halvors wrote:

Personlig vil jeg si at 1 x 1 m er litt i overkant. Bygget et N-skala anlegg i den dimensjonen en gang, og jeg syntes det ble litt tungvindt. De største seksjonene jeg har bygget er 120 x 60 cm, og de kan jeg håndtere rimelig greit. Dessuten går de inn i bilen...

Dersom man ønsker mer bredde kan det være en ide å snu seksjonene på tvers, med kortsiden i stasjonens lengderetning.

Jeg tror du er inne på noe her, ja. Jeg delte den i 5 deler etter at jeg postet innlegget og da blir det nok mer håndterlig. Jeg er enig i at 60 x 120 er et brukbart maksmål. Det (herostratisk) berømte Svorkmodioramaet Håvard H og jeg "bygger" på er 80 x 100 cm og det er for bredt til å løfte på egen hånd. Det blir bare plunder!

Må nok tegne den ut ordentlig først, så får vi se hvor skjøtene havner!

Forøvrig en ok måte å tenke på, sitte med originalplanene og drodle ut på frihånd - trikset er å få på plass dimensjonene først, bestemme seg for hvor mye man vil komprimere, hva man vil utelate. Min. lengde på kryssingsspor f.eks. Så kan man kna sporplanen inn.

Einar, du MÅ skaffe deg Rørosbaneboka! NJK har den...

mvh
Henning L


Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2006 at 03:08

Hmmm, her var det myyye interesant lese stoff og fine ideer og sporplaner ja.

Jeg må vell inn i skapet jeg også og finne fram "Rørosbane boka" mi, og bytte til den isteden for de to lettleste bøkerne om NSB sitt 150 år"s jubileum.

Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2006 at 23:59
Det har vært stille om evt Fremo-moduler fra Rørosbanen.
Her er en link til foto fra i fjor høst, med artige detaljer enkelte steder.
Bildene tatt av Kjell Arild Bersås på en tur til Røros for egentlig å fotografere fly!
Jan

http://trd.airpics.com/gallery/rorosbanen

Edited by jhv
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2006 at 00:44
stille, men ikke uvirksomt

Har fått lånt rørosbaneboka og har begynt å granske sporstrekninger jeg er interessert i. Desverre registrerer jeg at det mangler sporplaner for tre industrispor på Tynset. PÅ den annen side så var det artig å se at Røstvangen stasjon var med.... Masse interessant her mao.

Jeg tok en del bilder av Auma stasjon med tilhørende tømmerterminal forrige helg. skal legge de ut så snart det blir litt roligere på hjemmefronten.

Tok noen bilder av tømmervogner som diskuteres i en annen avdeling her på forumet også


Edited by einjen
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2006 at 01:10
Nå vet jeg ikke hvor nøyaktige sporplaner du er ute etter.
Kanskje denne linken kan gi deg "grove" svar?
http://ngis2.statkart.no/gammel/default.html
Jan
Back to Top
Lars D View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars D Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2006 at 01:16

 

Hei einjen. Hvist du har noen bilder av tømmervogner fra Rørosbanen må du legge det ut. Dette er også en spennende banestrekkning som snart bør lages som moduler

Lars D
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2006 at 09:46
Originally posted by jhv jhv wrote:

Nå vet jeg ikke hvor nøyaktige sporplaner du er ute etter.
Kanskje denne linken kan gi deg "grove" svar?
http://ngis2.statkart.no/gammel/default.html
Jan


No good!
Det gjelder et lite sidespor til slakteriet (tror jeg det var), et litt større industrispor inn til industriområdet, Nytrøa, med tre eller fire stikkspor (husker ikke så nøye, det er lenge siden sist). og så et lite sidespor inn til  Maskinforretningen.

www.norgeibilder.no ses sporet til industriområdet veldig tydelig, men mye av skinnene er borte og sporet er sperret......
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2006 at 15:02
bilder fra Auma/Rørosbanen/tømmervogner
BIldene ble desverre ganske dårlige. Jeg skylder på nytt kamera og feil innstilling på Hvitbalansen
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2006 at 15:04
og for de som driter i blogen min og bare vil ha bildene:
aumabilder
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2006 at 20:15
Ofotbanen var på Auma i natt og satte ut vogner. De kjøre med 3 Di3 i front(623,629 og 632) og 13 vogner  gjennom Østerdalen
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.