MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trondheim?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trondheim?

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trondheim?
    Posted: 18 januar 2006 at 18:08
Så hvem lager fremomoduler i trondheim?
Eller drømmer om det?


--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 22:18

Hei!

Sjekk ut dette:

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4874

Og det er noen i TMJK som snakker om fremo, samt noen andre som også sysler med tanken

 

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 23:24
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

...samt noen andre som også sysler med tanken


Åja.

mvh
Henning L
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 23:29

Hei Einar.

Kan du ikke komme en tur innom klubblokalene til TMJK nedi kjelleren på Nidarvoll skole en tirsdags kveld, så kan vi snakes om saken.

""Dette innlegget har jeg kopiert fra et annet innlegg.""

Fremoister i Trondheim, jo da, men vi har ikke kommet ut av skapet enå.

TMJK har kjøpt in noen Fremo endestykker som vi hadde tenkt og bruke som en forengelse av "Glomfjordbanen" (en eller annen gang) som i utgangs pungtet er tengt som NSB"s glemte sidebane en eller annen plassen på Nordlandsbanen.

Vi er flere i klubben som har lyst til og pussle litt med Fremo hjemme de dagene det ikke er klubbkveld.

Vi har snakket litt løst om og bygge fra Tr.h og nord over.

Da har vi ca 72 mil og ta av + sidebaner (Storlien og Namsos) og for de som er glad i smalspor er det jo ingen grund til at vi ikke kan åpne Sulitjelmabanen som en museumsbane igjen.

Men så er det det med og få starte opp på ting da, jeg har flere endestykker + et byggeset ligende som var på tenke et annet prosjekt som ble diskutert i et annet forum for en god stund siden. "Rørosbanen i modell" Men det ble bare med diskusjonen .

Mvh

Åge J

Åge tar Tåge

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 00:06
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Hei Einar.

Kan du ikke komme en tur innom klubblokalene til TMJK nedi kjelleren på Nidarvoll skole en tirsdags kveld, så kan vi snakes om saken.



Var innom dere i november en gang, men fikk inntrykk av dere var lite lystne på nye medlemmer før klubblokalene var godkjent av branntilsynet. Hvordan går det  med lokalene?


--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 00:45

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

...samt noen andre som også sysler med tanken


Åja.

mvh
Henning L

 

Hehe, du har jo vist fram noen skisser til Fremo moduler da før.

Nå var det ikke bare deg jeg tenkte på da, er jo andre der oppe som vil gjøre noe Fremo greier.

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 00:52
Ja, nå er vi i gang i flere fora igjen. 
Ser ut til at vi MJ-entusiaster har vanskelig for å bli enige, eller gjelder det bare for oss Trøndere?

Jeg har hatt en modul på 120cm ca 90% ferdig i 5 år, men manglet likesinnede å koble sammen med. (av Teveldal Hp).
En ca 5 meter lang modul i to seksjoner (Kopperå st) er ca halvferdig.
Et av meg påbegynt rammeverk til Hell st befinner seg trolig i demontert tilstand hos TMJK.
Hadde håpet å få til noe i denne klubben, men har gitt opp.
Som en ser, så har jeg et godt øye til Meråkerbanen. Både fordi jeg har vært bosatt ved den, kjenner dens historie ganske godt, og ikke minst den varierte trafikken den har hatt. Kunne derfor godt tenkt meg den som utgangspunkt.
Men jeg er så absolutt åpen for andre forslag. Poenget er bare å bli noenlunde enige på forhånd, slik at en slipper ørkesløse diskusjoner og ombygninger senere.
Når det er sagt, så er det vel helst stasjoner og spesielle steder som krever litt forarbeide og planlegging. Strekningsmoduler vil det vel alltid være behov for, og de kan vel utformes mer etter hver enkelts ønsker og behov. Tenker da på evt plassering i hjemmeanlegg med mere.
Fordelen med Fremo er jo at hver enkelt kan bygge hjemme når en har tid og anledning, for så å møtes å koble sammen et større anlegg,
uten å permanent disponere et større lokale.
Noen ønsker kanskje å ha et hyppigere sosialt MJ-samvær, og da må vel et slags ”snekkerverksted” med sofakrok og lagerplass være ideelt?
Men først bør vel vi som ønsker å diskutere dette finne en plass på ”nettet”. Fremo-snakken var nevnt, men i og med at dette er så lokalt, så bør vi ha et spesielt underforum et eller annet sted. Slik at temaet ikke drukner i innlegg om andre ting.

Mvh Jan
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 08:34
Originally posted by jhv jhv wrote:


Noen ønsker kanskje å ha et hyppigere sosialt MJ-samvær, og da må vel et slags ”snekkerverksted” med sofakrok og lagerplass være ideelt?
Men først bør vel vi som ønsker å diskutere dette finne en plass på ”nettet”. Fremo-snakken var nevnt, men i og med at dette er så lokalt, så bør vi ha et spesielt underforum et eller annet sted. Slik at temaet ikke drukner i innlegg om andre ting.



Tja... Nåsynes jeg ikke at volumet på fremosnakken var øredøvende, så vi klarer oss sikkert med den inntil videre, men jeg har iallfall lagt inn et spørsmål om å få opprettet en egen gruppe for fremo-trøndere.

så får vi se.

Selv har jeg inne en bestilling av et modulbyggesett hos togbutikken. De skulle sende meg en faktura på forhånd, men det er en uke siden snart (hører du, Mr Togbutikken......)

Den skulle være klar en gang i februar, noe som passer emg bra. Jeg har for tiden mer enn nok med å tilpasse livet mitt til den nyankomne sønn, men regner med å være i gjenge i februar/mars.


Når det gjelder forbilde, så er det Rørosbanen som er mitt hjerte nærest. Normalsporet, samtidig så ser jeg at det hadde vært morsomt å lage en kontrafaktisk jernbanestrekning. Rørosbanen rundt 1900 hvis den hadde vært normalsporet..... eller noe slikt.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 10:33

Modulbyggesettene er nå ferdige nede i Tyskland og jeg holder på å ordne frakt oppover. Tenkte det ikke hastet så med å sende regningen siden du ikke får noe på en liten stund

Jeg har forresten bestilt 35 av disse byggesettene, så det blir nok å bygge på fremover :)

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 11:14

Med tanke på å ha et eget "Trønder-FREMO-forum" på nettet så vil jeg få lov å nevne at det kan være fornuftig å ha en åpen diskusjon der hvor også FREMOister fra andre kanter deltar, slik at dere kan trekke på erfaringer gjort andre steder, og andre kan lære av hva dere gjør. Dette har alltid vært en av styrkene til FREMO-miljøet at det er et sammensveiset miljø, hvor alle kan bidra, og hvor alle er med.

Så dere skal være velkommen til å diskutere "Trønder-FREMO"  også på FREMO-Norge sitt forum.

Hilsen Halvor

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 11:41
Originally posted by halvors halvors wrote:

Så dere skal være velkommen til å diskutere "Trønder-FREMO"  også på FREMO-Norge sitt forum.



Som omtalt en gang for lenge siden, i Trøndelag har vi allerede et helt lite sted, like ved Melhus/Ler: Fremo ... så vi trenger ikke opprette noe Trønder-Fremo, det fins allerede.


hit og søk på stedsnavn Fremo...


mvh
Henning L


Edited by Henning L
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 11:57

Og på Fremo gård blir det første Fremo-treffet i Trøndelag avholdt!

http://www.kultips.no/brodrenefosenmomo/fremo/referat.htm

... med ingen ringere enn Tore på Sporet..!

Dette kan bli sabla gøy!

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 13:27
Hvis dette: blir noe av, så kan jeg jo kombinere mine interesser.

http://www.adressa.no/import/article604448.ece

Men nå har vi vel sporet helt av?

Jan
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 16:21

Originally posted by jhv jhv wrote:

Hvis dette: blir noe av, så kan jeg jo kombinere mine interesser.
http://www.adressa.no/import/article604448.ece 

Oisan...dette er jo enda bedre... en hel leir full av Fremo!!! Trøndelag blir et sannelig et mekka for Fremoister!

Kæm va d som snakka om træge Trøndera...

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2006 at 23:47
 
Tåge skrev:

Hei Einar.

Kan du ikke komme en tur innom klubblokalene til TMJK nedi kjelleren på Nidarvoll skole en tirsdags kveld, så kan vi snakes om saken.


Einar skrev.
Var innom dere i november en gang, men fikk inntrykk av dere var lite lystne på nye medlemmer før klubblokalene var godkjent av branntilsynet. Hvordan går det  med lokalene?

Alle er velkommen nedi kjeller"n, det er flere som har melt seg inn allerede.

Det er bare det at aktiviteten er litt mindre no i påvente av at komunen skal komme med svar på hva vi skal gjøre.

Men kom gjærne innom igjen så får vi ta en Fremo prat .

Mvh Åge

Åge tar Tåge



Edited by Tåge
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2006 at 18:54

JHV skrev:

Et av meg påbegynt rammeverk til Hell st befinner seg trolig i demontert tilstand hos TMJK.

Ja, desvere så hadde vi nå tilsyn på besøk så vi måtte gjøre om mye til flatpaker, men alt skal være der så det skal sånn teoretisk bare være å skru den sammen igjen

 
Hadde håpet å få til noe i denne klubben, men har gitt opp.

Når man heller benzin på bålet, så kan det være vanskelig og få sluket det igjen . Nok om det .

Som Jan V skriver så er også jeg mere interesert i den delen nord for Trondheim. Jeg har sett Jan sine moduler og de er et veldig godt utgans pungt for de to banene nordover. Hvist at man får bygget opp den delen av Hell ST som er pakket sammen. Så har man jo en forgrenings ST også.

Jeg kommer nok til og stemme for en bane nord for Tr.h.

Mvh

Åge

Åge Tar Tåge.

Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2006 at 19:03
Jeg har funnet et gammelt foto av min 5 år gamle modul.(Teveldal Hp på Meråkerbanen)

Huset er en pappmodell av det kommende, og ikke helt riktig.
Hadde bare foto fra en side å gå etter da det ble laget, så noe mangler,
men ikke mere enn at en lokfører som kjører banen så hvor det var :).
Mange detaljer mangler også, og kommer kanskje en gang i fremtiden.
Pga flytting fra 155m3 til noe langt mindre, så er alle mine MJ-saker på et betalt lager.
Hvis vi i Trondheim kunne finne et sted for et Fremo-verksted, så er jeg beredt til å flytte en del ting,
(masse verktøy for MJ-bygging), og sponse lokalet med ca en tusenlapp pr. mnd.
(Må være trygt og sikkert!)
Og nå venter jeg spent på neste Trønderske modul.
mvh Jan

Edited by jhv
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2006 at 19:21

Se der ja, der var den første Fremo"n nesten ferdig her oppe i nord.

Bare litt fin pus på den no Jan så er vell den der oppe og går snart.

Var det ikke i Mosjøen at de hadde startet en ny MJ klubb som bygget Fremo basert på nordlands banen??? Eller har jeg husket feil no. (Å det er no ikke første gang det da .)

I såfall så er vi jo godt i gang da. Da kan vi her nede bygge oppover til"s at vi møter de .

Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2006 at 09:50
Kjenner jeg er i ferd emd å bli sjuk, så jeg må nok utsette turen til nidarvoll en ukes tid. Satser på å komme sterkere tilbake da.

Når det gjelder valg av strekning, så synes jeg det bør være opp til hver enkelt. Hvis noen har lyst til å lage strekningen Tynset-Berkåk f.eks, så er det helt greit for meg.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2006 at 20:23
Så.... ble det noe Fremo-snakk?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2006 at 18:47

Ja. litt Fremo snak ble det.

Du er ikke den enesten som går og snuffser for tiden, jeg har fått det jeg også, om det er noen trøst.

Så du er velkommen når du kommer.

Snakket med en i klubben om hvilken strekning han kunne tenke seg, fikk han velge så ble det nok Rørosbanen.

Så no Henning er det en til som kan tenke seg og lage noe i forbindelse med Rørosbanen. Jeg kunne tenkt meg andre veien da, men, men, jeg har funnet meg en liten bit jeg også som jeg tenkte å prøve meg på som den første modulen. Den hører vell ikke sånn direkte under Rørosbanen da, men det er no på den siden av Tr.h da.

Men det hadde jo vært morro om vi hadde blit enig om en bane streknig. Rørosbanen har jo vært oppe før så jeg kan godt prøve meg på noe der jeg også. Må ta en prøve modul først sånn for å se hvordan det er å lage noe 1:1 ned til 1:87. Har ikke byget noe før så det kan bli spennende å se.


 

Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.