MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny i hobbyen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny i hobbyen

 Post Reply Post Reply
Author
sebastian View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 14 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote sebastian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny i hobbyen
    Posted: 16 januar 2006 at 19:31

Hei..

Jeg er ny her på forumet og ny i hobbyen. lurte bare på om det var noen som hadde en god sporplan i HO... mål skal være  200*100cm..

håper noen har det da.....

Mvh Sebastian
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2006 at 19:34
Originally posted by sebastian sebastian wrote:

Hei..

Jeg er ny her på forumet og ny i hobbyen. lurte bare på om det var noen som hadde en god sporplan i HO... mål skal være  200*100cm..

håper noen har det da.....



Søk i forumet på "sporplan" eller "anlegg".

Masse tips, også på mindre anlegg.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2006 at 23:08
Originally posted by sebastian sebastian wrote:

Jeg er ny her på forumet og ny i hobbyen. lurte bare på om det var noen som hadde en god sporplan i HO... mål skal være  200*100cm..

Hei Sebastian!

Siden du er "ny i hobbyen" kan jeg nevne at det som er en "god sporplan" for én, ikke alltid er det for en annen...

Tenker du å kjøre tog og skifte vogner og slikt, er det hundrevis av forskjellige muligheter. Men selv her er det vanlig med 2-3 forskjellige "grunnmodeller":

  • Rundbane,
  • Punkt-til-punkt-anlegg, eller
  • "Hundebein" (med vendesløyfe i begge ender av banen).

Alle disse bør du kunne få plass til på 1x2 meter, men det kan lett bli mye spor...

Hvis du derimot er mest interessert i å se togene kjøre gjennom et pent landskap (altså: Hvis du er interessert i å bygge landskap!) kan det holde lenge med en enkel rundbane uten sidespor. Da får du også mer penger til landskapet...!

Håper dette var litt til hjelp - lykke til!

Mvh Jon S.

Back to Top
Credit View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Credit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 14:49
Disse målene er jo omtrent 4*8 fot og til den dimensjonen finnes det mange sporplanen, spess i usa.. Selv om disse er etter amerikansk forbilde er det ingen problem å bytte ut med europeiske forbilder. men kjører du ac eller dc? Men på så små plater er det uansett en fordel å ha korte vogner, jeg kjører selv amerikansk og de lengste vognene jeg har der er godt over 30 cm og egner seg dårlig for slike sporplaner. Hvist du sier litt mer om hva du kjører så er det lettere å finne en sporplan
Back to Top
sebastian View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 14 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote sebastian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 16:22

jeg kjører C.skinner fra märklin... håper det hjelper litt da

 

Mvh Sebastian
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 17:38

Husk forøvrig på at det er copyright-beskyttelse på de fleste sporplanene du finner på nettet! Dvs. at det er ulovlig å lage en sporplan som er identisk med denne. Det er derfor det er så mange rundbaner her i verden; Märklins patent/copyright på denne sporplanen har gått ut for mange år siden og derfor en av de få publiserte sporplanene man kan benytte uten å få bråk med jernbanepolitiet.

Se evt. nedenstående link som omtaler det tyske jernbanepolitiet:

http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnpolizei

I USA har typisk hvert av de store jernbaneselskapene sitt eget jernbanepoliti for å ivareta sporplanene sine slik at ingen kopierer dem. Et søk på "railroad police" på google gir f.eks. ca. 113.000 treff!

Her i Norge har vi ikke noe eget jernbanepoliti som sådan. "Flott" tenker du sikkert da. Problemet her er imidlertid at politimester Kløyve har tatt på seg dette ansvaret og hvis man blir tatt i å kopiere en sporplan så kan det bli relativt lange avhør i den forbindelse. Nå har forøvrig han sluttet som MJF"s forlengede hånd for å ta "sporplansyndere" og startet en form for privat etterforskning og med rett til å dømme. Før kunne man anke til MJF"s domsutvalg hvis man følte at man fikk for streng straff men dette er det nå slutt på pga. at Kløyve nå er uavhengig av MJF.

En av hovedgrunnene til at modelljernbanehobbyen alltid har blitt sett på som en hobby "einstøinger" har bedrevet dypt nede i kjelleren uten å ha kontakt med andre likesinnende, skyldes nettopp frykten for å bli tatt av jernbanepolitiet hvis man har kopiert en annens sporplan.

En måte å redusere risikoen for å bedrive sporplankopiering (med vilje eller rent tilfeldig fordi man ikke har oversikt over alle eksisterende sporplaner) er å bygge mest mulig "spaghetti"-anlegg. Som kjent så er det svært liten sannsynlighet for at spaghettien i 2 spaghetti-boller ligger eksakt likt sammenfiltret.

Det er mange her på forumet (og i mj-hobbyen generelt) som er så redde for å havne i bråk med jernbanepolitiet at de rett og slett lar være å bygge anlegg og heller bare prater om det / skriver om det her på forumet.

Så Sebastian: Uansett hva slags sporplan du ender opp med; velkommen til hobbyen!

Back to Top
sebastian View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 14 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote sebastian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2006 at 18:47
Takk skal du ha NiM...
Mvh Sebastian
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2006 at 14:10

Hei Sebastian

Her er en enkel sporplan (jeg trodde jeg hadde lagt inn dette svaret for noen dager siden, men da kom det noe i veien. Strømbrudd eller hva det var). Planen er fin å komme i gang med, du trenger ikke mange vogner, hus eller sporveksler, og du får tilmed etpar tunneler! Rundt sporet er det plass til litt landskap. (Faktisk er det ikke plass til så veldig mye mer enn dette på 100x200 cm…  ).

Dette er et ”vanlig” 1x2-meters anlegg. Som en fordel har det to stasjoner som du kan kjøre tog imellom, og to ”godsområder” som du kan veksle vogner mellom.

Midt over anlegget har jeg tegnet et fjell, med en tunnel i hver ende. Midt på er dette fjellet (mørkegrønt område) tegnet så smalt at du kan lage det som en helt flat ”fjellkulisse” – f.eks. av en 5-centimeter tykk styroporplate. Rundt tunnelene i hjørnene må du derimot bygge opp ”ekte” landskap. Fjellet bør være så høyt at du ikke kan se stasjonen på den andre siden av anlegget.

De to stasjonsplanene er ”like”, for på den måten blir det mest plass til sidesporene. Dette betyr imidlertid ikke at de to stasjonene skal se like ut! Legg merke til at det er fem bygninger ved stasjonen oppe, men bare to bygninger nede. Du kan selvsagt velge og plassere bygninger slik du selv vil, jeg tegner dette bare for å vise en måte å lage områdene forskjellige på.

Ønsker du flere sidespor, ville jeg ha lagt dem som vist med stiplet linje (nede til høyre) – altså må godsmagasin/bedrift her antakelig ligge på innsiden av sidesporene (nærmest midten av anlegget).

Jeg har ikke tegnet inn de enkelte skinnestykkene, dette er slikt du må prøve deg frem til. Bare ved buttsporene (de to (tre) sidesporene) har jeg markert hvor du bør legge en sving – det er for å få en rett skinnestrekning foran godshus/industri ved buttsporet. Hvis det er sving på sporet der vognene skal stå, blir det nemlig vrient å kople sammen vognene!

En ulempe med dette anlegget (og med mange andre 2’x4’-anlegg) er at du må ha adgang til begge sider av anlegget. Anlegget kan altså ikke stå med langsiden inn mot en vegg, når du skal kjøre på det! En av kortendene kan imidlertid gjerne settes inn mot veggen.

Som sagt en enkel sporplan, men en som du kan ha mye moro med – kjøre tog, lage landskap, hus og tunneler osv. 

Mvh. Jon S.

Edited by Jon S.
Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2006 at 14:52
Originally posted by NiM NiM wrote:

Husk forøvrig på at det er copyright-beskyttelse på de fleste sporplanene du finner på nettet! Dvs. at det er ulovlig å lage en sporplan som er identisk med denne.

Dette var jeg ikke klar over. Er det sant? Hvor forskjellig må en sporplan være for at det skal bli godkjent som en annerledes sporplan? Holder det at et rettstrekk er litt lenger eller kortere? Eller må selve konfigurasjonen være unik? Jeg antar en eller annen var den første til å lage en enkel rundbane, så det er ikke lov, og noen var sikkert først til å lage en rett strekke...

Er dette sant? Patent på en sporplan.

 

 

Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2006 at 15:03
Originally posted by Magne Magne wrote:

Originally posted by NiM NiM wrote:

Husk forøvrig på at det er copyright-beskyttelse på de fleste sporplanene du finner på nettet! Dvs. at det er ulovlig å lage en sporplan som er identisk med denne.

Er dette sant? Patent på en sporplan.

Det er bare sludder og pølsevev.  På NiMs neste ekstraordinære generalforsamling den 30. januar vil spredning av slik vranglære bli tatt opp med hensyn til å kvalitetssikre utgående informasjon. Vi regner med at det blir en skikkelig oppvask, der all planlagt byggeaktivitet vil drukne i hissig meningsutveksling om hvor langt det er lov å bedrive tull og tøys. Selv for NiM, som ikke akkurat er kjent for seriøs omgang med noe som helst.

 

 

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2006 at 15:06
Originally posted by NiM NiM wrote:

 

Det er bare sludder og pølsevev.  

Det var en god sludder, og det er selvsagt flaut at jeg vurderte om dette faktisk var mulig. Denne var jo litt vel "far out"...

Jeg får bare håpe at noen trodde på det uten å stille spørsmål, og dermed ble lurt enda litt mer enn meg...  

 

Magne
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2006 at 16:10
Bare å flytte på et pr sporveksler , så det er ikke den sporplanen lenger, eller legge til en
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.