MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitale Z-skala lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitale Z-skala lok

 Post Reply Post Reply
Author
Propellen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Propellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitale Z-skala lok
    Posted: 15 januar 2006 at 20:34

Finnes det digitale lok i Z-skala slik som i de andre skalaene eller må det hjemmebygges?

Lurte også på om Märklin Miniclub er veksel eller likestrøm.

Hva er best å satse på av skinnemateriell, Märklin eller andre merker og er det eventuelt noe av skinne materiellet som ikke går sammen?

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2006 at 02:58
Du får ikke kjøpt ferdig digitalisert lok, så du må montere dekodere selv.

Alt i Z er likestrøm.

Hvis du vil kjøre europeiske tog er det stort sett bare Märklin som har skinner. I tillegg har Peco fleksiskinner.

Amerikanske Microtrains har skinner som stemmer bedre med amerikansk forbilde. (bl.a. tettere svilleavstand.) De har også et skinnesystem med "plastballast" som ligner på Märklins C-skinner i H0-skala. Dette er helt nytt, og foreløpig finnes det ikke penser på markedet, men dette skal være rett rundt hjørnet. Det finnes også noen småprodusenter som har finescale skinner og penser.

Rent teknisk går alt av skinnemateriell om hverandre.

For at det skal se mest mulig realistisk ut vil jeg anbefale deg å benytte fleksiskinner. Da står du mye friere i sporleggingen, men det er mer jobb... Men ikke verre enn at det er overkommelig. I hylleanlegget mitt har jeg mer enn 80 meter fleksispor...

Det er forresten mange Z-tråder på norsk MJ-forum. Mye å lære av å lese i gjennom trådene der! www.norskmjforum.no/forum/forum.asp?FORUM_ID=26

Mvh Heine



Edited by Heine Pedersen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.