MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Begynne med Z-skala?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Begynne med Z-skala?

 Post Reply Post Reply
Author
Propellen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Propellen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Begynne med Z-skala?
    Posted: 12 januar 2006 at 23:36

Hei
Frister å kjøpe et z-skala startsett og ta opp en hobby fra ungdommen. Er litt usikker på dette med z-skala:
- kjører togene bra og virkelighetstro?
- virker det stabilt ren teknisk?
- finnes det nærbilder av z-skala lokomotiver/vogner på nettet? (synes det ser litt lite "skala" ut.)
-hvilken nettbutikk i utlandet og Norge har best utvalg i z-skala?

Har en plass på mitt hjemmekontor på 1200mm x 600mm der jeg har lyst å lage et anlegg. Ønsker å lage et anlegg med litt "høyde" (fjell) og tuneller. Noen tips om bra layouter av denne typen?


Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2006 at 23:47

Da kan jeg anbefale deg å ta en titt på sida til Heine:

http://www.heinepedersen.com/

Jeg tror nok du vil finne mange av svarene der.

Eller på WWW.TORSJA.COM eller WWW.ZMOD.NO eller http://www.platelayer.com/mj/zmod/saguaro/index.asp

Av egen erfaring (som egentlig er Märklin H0"er  ) er jeg ganske så imponert over både gange og mere til ved disse Z"ene

Problemet mitt er at det er så mye på de jeg ikke ser .....

Bjørn Egil
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2006 at 00:10
Hei!

El- og diesellok med boggier kjører veldig bra. Bedre en mye som finnes i større skalaer også. Damplok derimot kan være litt mer lunefulle...

Lokene fungerer veldig bra teknisk. Z-lok fra Märklin har satt verdensrekorder i utholdenhetskjøring. Kvalitetsmessig er utvalget i Z mye jevnere enn f.eks i N-skala. Med litt fingerferdighet kan Z digitaliseres også. En del av lokene får du også kjøpt "drop in" dekodere til nå.

På hjemmesiden min finnes det i hvertfall nærbilder av en del lok. Her f.eks.

På videoene nederst på denne siden kan du også få inntrykk av hvordan togene kjører.

I Norge er det Amundsen Hobby som har størst utvalg av Z. I Tyskland er Lokshop veldig bra (Eieren er Z-entusiast). Og utvalget av Z på tyske ebay er enormt!

zettzeit.ch er det et flott anlegg med sveitsisk forbilde som kanskje kan være til inspirasjon.

Ellers kan jeg vel i all beskjedenhet anbefale min egen hjemmeside... Det ligger noen hundre bilder av anleggene mine, og hvordan de er bygget der. Det er også mange spørsmål fra nybegynnere i Z på forumet mitt, så du finner en del svar ved å lese der også.

Sjekk også disse norske hjemmesidene:

Zmod.no
Torsja
Svein-Martin Holt

Mvh Heine
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.