MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hastighetsforsøk!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hastighetsforsøk!

 Post Reply Post Reply
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hastighetsforsøk!
    Posted: 05 januar 2006 at 20:11

Hei! finnes det noen verdensrekord i hastighet for modelltog? Noe som vet om noe? Og i tilfelle, hvor fort tror en at en kunne ha kjørt med et H0 modelltog? bytte av både strømforsyning og motor må være lov!

Hvor fort tror en at Ola Nordmann kunne klart å få til av hastighet?

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2006 at 20:29

Før vi går over i warp-speed med både tog og idéer, kan det være praktisk om det definéres om det skal være strømopptak fra skinnene eller om det er unlimited (det finnes jo festlige, små rakettmotorer og denslags ufine metoder.....  )

Mf(artsfylt)H

 

Morten

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2006 at 20:57

mener det må være opptak fra skinnene, ellers så blir det vel litt i grenseland at det kan kalles modelltog?? 

Nå har det seg sånn at en her på kontoret mitt (hovedfagskontoret), har fått seg den ideen at dette hadde vært gøy å forsøke, og da ble det jo min oppgave å sjekke med dere her om dere viste noe..

Utrolig hva en finner på for ikke å gjøre det en skal gjøre under oppgaveskriving

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2006 at 21:33

er det da skala fart eller 1:1 fart det handler om?

hvis det er skala fart det dreier seg om tyror jeg de fleste lokomotiver bryter lydmuren i både 1:87 og andre skalaer!


Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2006 at 23:15

Hvor fort tror en at Ola Nordmann kunne klart å få til av hastighet?

***********

Hvis det skulle legges arbeid i dette, ville jeg brukt motorer som brukes i proffesjonell miniracing 1/24 scala. Det er noen små rakkere med neodym-magneter, og har ca.24viklinger. De har et turtall på godt over 60000 (12V), og klarer en 50m-bane med langside og 5 svinger på under 2sek. Det konkurreres også i sporstyrt dragracing i USA, og motorene derfra er kanskje enda mer egnet

Alt av gamle drev burde fjernes, og et drev (på en aksel) med gearing ca.1:4 eller 1:5 kan være et godt utgangspunkt. En 12-15V strømforsyning på 10A skulle holde. Farten kunne reguleres med et riktig dimmensjonert miniracinghåndtak hvis spenningen ikke var regulerbar på poweret. Poweret må stå midt på strekningen, og alle skjøter bør loddes. Mateledninger legges etter behov. 3leder-skinner vil antagelig sikre et bedre strømopptak.

Hjulspinn blir en utfordring, så det kreves et langt strekk for å nå toppfart. 100km/t burde være innen rekkevidde hvis ikke avsporinger blir et problem.



Edited by TerjeB
TerjeB
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2006 at 00:53

Ojojoj; hvor uvitende går det an å bli!!??....

Alle som har deltatt på Modellbahn Treff Göppingen (eller lest Märklin Magazin) vet da godt at slike hastighetskonkurranser arrangeres på dette treffet! Selv en ikke-Märklinist som denne NiM"eren som bare var førstereisgutt på pilgrimsreisen til Heine & Bjørn-Egil nå i sommer vet jo dette!.....

Riktignok er det ikke en rundbane man konkurrerer på. Egentlig er det jo HELT FANTASTISK at Märklin-fabrikken, alle rundbaners store mor, faktisk arrangerer hastighetskonkurransen på en "punkt-til-punkt"-bane!!  Så hvis ikke engang Märklin ser noen grunn til å arrangere slike hastighetskonkurranser på en rundbane så tror jeg INGEN ANDRE i det hele tatt bør tenke i de baner (bokstavelig talt)!!

Beste hastighet de har oppnådd i denne konkurransen er vel knapt 80 km/t med modeller i 1-skala. Og dette var "lok" som hadde hefteringer på ALLE hjul!

Så hvis TerjeB klarer å få et modelltog opp i 100 km/t innen ca. 30 meter så bør han iallefall delta i denne konkurransen for da vinner han overlegent! Det står enorm respekt av å i såfall slå "ned i støvlene" f.eks. laget fra Porsche-fabrikken som jo opp gjennom historien har vist at hastighet er noe de har drevet "litt" med og som visstnok har vunnet denne konkurransen flere ganger....



Edited by NiM
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2006 at 02:17

Takk for innspill Terje!

Hehe  dere skulle bare vist hva vi på kontoret mitt pønsker og grubler på, er faktisk ikke jeg som har kommet på ideen heller

Nå har vi regnet kjapt over dette, og 100km/t er absolutt et mål, men vi har nå tenk å bruke mer enn 30meter. Kunne tenke meg å bruke en innendørs løpebane, den er iallefall over 60meter lang. Spenningen på skinnene er tenkt på en plass mellom 70-110V for å ungå store spenningstap. og en DC motor som nevnt på 24V er tiltenk tanken, med gode DC-DC omformere ombord for å regulere ned spenningen( noen av disse er det også minimalt med tap i også).

Men Märklin skinner har jeg sett bortifra da jeg ikke har helt troa på slepesko i 100km/t. Ellers så er det jo en utfordring å få underlaget til skinnen jevn nok...

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2006 at 02:35
Hvis du skal kjøre uten midtkontakt er kanskje C-skinnene til Trix noe å tenke på. De er sansynligvis de mest stabile du kan få hvis du skal legge skinnene "rett på gulvet".

Mvh Heine
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2006 at 15:45

30m er jo knapt en dragstripe i 1/87, så jeg tenkte nok på en lengere strekning enn det. Rundbane kan være tingen hvis det blir  dosereing i svingene. Men ingen standardskinne fra Trix (eller andre)har vel slakke nok svinger til dette prosjektet.

At Porschelaget klarer 80km/t på 30m med tog, står det respekt av.

TerjeB
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.