MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spur 1 - El18 i 1:32
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spur 1 - El18 i 1:32

 Post Reply Post Reply
Author
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spur 1 - El18 i 1:32
    Posted: 24 februar 2024 at 11:23
Er det noen som er interessert i en modell av El18 i 1:32?

Back to Top
BR103 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 januar 2024
Location: USA
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BR103 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2024 at 14:52
Dette kunne være av interesse hvis i god kvalitet og omtrentlig samme prisklasse som Kiss, KM-1 eller lignende.
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2024 at 22:09
Takk for interessen, BR103. Smile

Det er faktisk Kiss som skal lage en ny modell av det sveitsiske Re 460, som jo langt på vei er det samme som norske El18. Jeg har vært i kontakt med Kiss som sier at de kan lage en norsk versjon dersom det blir 10 eller flere som bestiller en slik modell:
https://kiss-modellbahnen-schweiz.ch/sbb-re-460-bls-re-465/

Det er jo flere særegenheter ved den norske versjonen som må på plass: plogen og området over det øverste frontlyset er et par enkle. Det gule lyset på siden med signal for avreise bør gå an å få til. Ekstra påfyllingslokk for sand på siden og førerplass på høyre side kan bli vanskelig / dyrt å få til. Må sjekkes med Kiss i så fall.

Generelle opplysninger om modellen Kiss planlegger (hentet fra nettsiden jeg lenket til over):
 -håndlaget metallmodell
- belyst førerrom
- lokførerfigur inkludert
- minsteradius 1020 mm
- lengde over buffere 578 mm
- vekt 5 kg
- hjul av edelstål (rustfritt stål?) med NEM eller "Finescale" profil
- fjærende akslinger 
- Maxon presisjonsmotor (+)
- fjærende buffere og skrukoblinger (kan byttes med standard Spor 1 koblinger)
- ZIMO lyddekoder fra nyeste generasjon (+)
- dører kan åpnes 
- hev og senk av strømavtagere med servomotorer

(+) - kombinasjonen ZIMO & Maxon må gi bra kjøreegenskaper?!

Kiss planlegger å ha modellen ferdig til 2026. Jeg kjenner ikke til hvor flinke de er til å holde annonserte frister.

Dessverre blir det også Kiss-pris på denne. De oppgir € 4275 inkl. 19 % MwSt. Uten tysk Mehrwertsteuer lander vi på € 3593 før modellen importeres til Norge.

Nå er jeg spent på om vi er så mange som 10 som ønsker å kjøpe en slik modell...


Back to Top
BR103 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 januar 2024
Location: USA
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BR103 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2024 at 08:17
Takker for informasjon! Jeg skal da også melde min interesse til Kiss i Sveits, så får vi se hva som skjer. I verste fall kan det bli en ombygging, noe som river i sjelen med lok i denne prisklassen. Jeg er godt fornøyd med det jeg har fra Kiss (alt er fra før selskapet ble delt etter insolvens i ca. 2020 eller deromkring) - og da  spesielt min favoritt Re 6/6 som går helt nydelig. 

Annonsering av nyheter i spor 1 er ikke alltid til å stole på. Markedet har nok vært mettet, det har vært konkurser og leveranseproblemer.  Selv våre venner i Gøppingen tar av og til et år eller to ekstra før de leverer. For eksempel ligger BR151 som jeg forhåndsbestilte en gang i 2022 langt etter skjema… Friedhelm Weidelich i spur1info.com publiserer en liste som viser det meste av forsinkelser.
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2024 at 22:13
Har tenkt som deg. Egenhendig ombygging er et alternativ. Men det ville være veldig vondt å "ødelegge" en så dyr og fin modell. 

Jeg har ingen erfaring med 1-skala / Spur 1. Har holdt meg til H0 hele livet. Men da jeg så Märklin lansere Big Boy i 1:32 i år var jeg rett og slett nødt til å bestille den. Og siden jeg først har begynt å samle i skalaen, så...

Har sett nær sagt alt av YouTube-videoer om Spur 1 i år. 
Denne kanalen har mye fint: https://www.youtube.com/@spur1wilchingen
Har til og med sett at noen kjører modul i skala 1 i Norge.

Jeg har skjønt at Kiss lager kvalitet. Re 4/4 og Re 6/6 er ikoniske lokomotiver. En video på nettet viser hvordan Kiss produserte modellene. Mye håndarbeid, og derav den høye prisen. Ser ut som en kan ta H0-priser og multiplisere med 10. At norskekrona er rekordlite verdt hjelper jo ikke akkurat på heller da. Cry


Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2024 at 15:24
Kjapp oppdatering: KISS sier nå at det er tilstrekkelig med bestilling av 5 modeller, så vil de lage en norsk El18. Dersom vi allerede er to interesserte, mangler vi kun 3 stykker. 

3 personer i et land med 5 millioner mennesker... kanskje er det håp?


Back to Top
BR103 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 januar 2024
Location: USA
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BR103 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2024 at 03:08
Jeg er i USA, så vi behøver bare 4 totalt i Norge. Mindre enn 1 per million. Det bør være håp...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.