MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny bane skal bygges, noen tips og råd?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny bane skal bygges, noen tips og råd?

 Post Reply Post Reply
Author
joscar View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 mars 2023
Location: Trondheim
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote joscar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny bane skal bygges, noen tips og råd?
    Posted: 04 mars 2023 at 21:21
Hei
Jeg skal i gang med å bygge min bane nr 2. Den første ble bygget litt vel kjapt med de feil og magler det medførte.... Det har jeg nå forhåpentligvis lært av.  Nå har jeg brukt mye tid på å tenke gjennom hva jeg vil og hvordan jeg ønsker at den nye banen skal være. 

Jeg liker å kjøre tog og se togene gli gjennom landskapet, jeg liker å utforme landskap og bygge modeller. Skifteoperasjoner er ikke helt min greie har jeg funnet ut, men noe skifting skal det være rom for. 
Norsk forbilde 80-90-tallet

Har relativt god plass til banen langs to vegger L-form. Har drodlet lenge på AnyRail og kommet til en sporplan som jeg tror vil fungere for meg. Skal bygge åpent rammeverk, med sporbanen hevet minimum 5cm over rammen. Det skal være i to plan med høyeste punkt 15cm over ramme. 

Tanken er at eksempelvis tog med avgang fra Nordu til Solefall, går via vendesløyfe og kommer tilbake i motsattt retning, slik at det ikke blir en rundbane. Er dette løst på en fornuftig måte? 

Noen som har tips og innspill til foreløpig sporplan? Tanker om andre måter å løse dette på?







Edited by joscar - 10 mars 2023 at 22:46
Leken og selektiv realistisk togkjører, med et snev av landskapsarkitektoniske gener
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.