MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Stillverk og digital styring
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Stillverk og digital styring

 Post Reply Post Reply
Author
jærtoget View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 25 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jærtoget Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stillverk og digital styring
    Posted: 10 mars 2021 at 11:39
Er helt fersk på modelltog


Kjører DCC

Elektriske stillverk med trykk/vippe bryter som styrer lyssignaler (lysdioder)og sporveksler drevet av elektriske motorer. 


å styrer du releene med trykkbrytere slik du gjør med pensene.


Jeg kjører digitalt (Roco), men kan godt styre signalene analogt via stillverk.

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2021 at 13:50
Litt usikker på om jeg har forstått problemstillingen, men en kommentar kan være at det går greit å betjene sporveksler, signaler etc analogt utenom digitalstyringen; med egen strømforsyning.
Men dersom du ønsker noen form for automatisering, må de (veksler, signaler etc) kunne 'snakke med' digitalsystemet via dekoder(e).


Edited by b e pedersen - 10 mars 2021 at 13:52
Bjørn Egil
Back to Top
jærtoget View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 25 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jærtoget Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2021 at 14:18
Hei.
Kjører Roco Z21 digitalt til tog.

Bilde er illustrasjon. men tenker å styre vekseler slik som denne type stillverk.
og lage programmerings spor.
og signal lys for kjøring innkjøring osv......
Hvilken type dekoder er greit å bruke til styring av veksel og. 
koblings-skjema til stilverk, lyssignal, sporveksel. 

Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2021 at 09:55
Er det svart Z21 eller kvit z21 du har?

Om du køyrer svart Z21 kan du til dømes benytte produktene til Möllehem Gårdsproduktion  for å styre både digitalt eller lokalt på stillverk.

Om du brukar kvit z21 kan du også bruke desse, men kan då ikkje styre det frå z21.
Men du kan tildømes nytte PC-styring med tilbakemelding frå banestyringen (samt styring av veksler og signaler) og styre lok via kvit z21.

Har ikkje meir kunnskap om dette enn det eg kan leste av dokumentasjon på hjemmesiden deira, men eg meiner det er lovande (eg brukar svart Z21) og planegg pc-styring av bane, med sikringsfunksjoner, men køyre tog primært med mobil, men kanskje også la noen tog gå med automatisk styring om eg ønksjer trafikkspill aleine.

Edit:
Men ser ikkje vekk frå lokale stillverk på utvalde stasjoner for å kunne styre skifteveger lokalt.
Reine kryssingsspor vil berre eg nok berre styre frå "togleder's" PC

Edit2:
Når det gjeld programeringsspor så sier brukarrettleiaren for svart Z21 at eg kan ta ein sidespor og isolere begge skinnestrengene og koble til programeringsspor utgangen på svart Z21. Eg planlegg å ta eit spor ved lokverkstad/lokstallområdet slik at lok/motorvogner kan kjørast inn på det sporet utan "håndkrana", dette sporet vil for mitt vedkommande bli lengre enn det lengste motorvognsettet mitt. På bakgrunn av det eg har lest andre plasser vil eg ha eit strekk mellom resten av anlegget og programeringssporet som kan gjøres strømløst ved programering. mellom reste  


Edited by Johannn - 11 mars 2021 at 10:06
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2021 at 16:25
Originally posted by Johannn Johannn wrote:

Om du køyrer svart Z21 kan du til dømes benytte produktene til Möllehem Gårdsproduktion  for å styre både digitalt eller lokalt på stillverk.
Vil bare kommentere at en kamerat i klubben har god erfaring med produkter fra overnevnt.
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.