MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Heljan DCC med lyd vil ikke gå på bane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Heljan DCC med lyd vil ikke gå på bane

 Post Reply Post Reply
Author
royter View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 20 desember 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote royter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Heljan DCC med lyd vil ikke gå på bane
    Posted: 08 mars 2021 at 21:48
Jeg har prøvd noen Heljan tog på banen men uten å få de til å gå. Har testet et par på test benk nå, og fått bekreftet at ett av lokene går fint og lydene høres greit ut. Jeg har problemer med å få kontakt med liket etter definering av annen adresse? Programmerer så langt via Z21 appen til iPhone....

Er det noen grei forklaring på hvordan dette gjøres korrekt? CV1, CV18...? Kan da ikke ha kortsluttet hele loket bare ved å prøve? Har ikke funnet noen fasit så langt... Tenkte å høre her hvor kompetansen er :-)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2021 at 11:05
Originally posted by royter royter wrote:

…... Jeg har problemer med å få kontakt med liket etter definering av annen adresse? …..
 
Den var ny - "liket" - det passer!!!
 
Jeg vet ikke hvordan lok du har?
 
Heljan har varierende strømopptak, alt etter hvilken loktype du har. - Spesielt har Di3 problemer.
Det danner seg isolerende oksydbelegg på strømopptakere og hjul. Sjekk at strømopptakerne er med ordentlig fjærspenn? Sjekk om det er tydelige, spisse punkter på strømopptakerne der baksiden av hjulene treffer.
Det finnes andre passende hjul - men de må sikkert tilpasses med tannhjul og lignende.
Hobbytrade har reservehjul som passer - men de er konkurs. Det kan være at du finner et hjul-reservedelslager på nettet?
 
 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2021 at 11:31
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Hobbytrade har reservehjul som passer - men de er konkurs. Det kan være at du finner et hjul-reservedelslager på nettet?
Er det hjulene til MZ du tenker på, så finnes de her:

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2021 at 13:55
MZ hjul passer ikke, det er Hobbytrade Di. 4 hjul som passer på Di. 3
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2021 at 14:03
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

MZ hjul passer ikke, det er Hobbytrade Di. 4 hjul som passer på Di. 3
Skyldes det tannhjulene, eller er det akseldiameteren som ikke stemmer (der noen bruker 2,0 og andre 2,5 mm)?

Selve hjuldiameteren burde stemme bedre for MZ, siden Di.3 har samme diameter i 1:1 (1016 mm), mens den på Di.4 er noe større (1100 mm).
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2021 at 14:21
Det var først og fremst Di4 som har identiske hjulaksler til Di3 (12 mm.). De er til og med lavere flenser (1,0 mm. kontra 1,2 mm. på origialen). Tannhjulet er likt for drivakselen.
Mz-hjulene har hjulene 11,3 mm. som er lavere.
Hvordan tannhjulet passer, er ukjent.


Edited by Kjell H. - 09 mars 2021 at 14:22
Back to Top
royter View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 20 desember 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote royter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2021 at 14:35
Takk for tilbakemeldinger... La merke til "skriveleifen" litt sentTongue

Det er riktignok Di3 det er snakk om. Den ene er modifisert med digital dekoder av ukjent merke, samt et forsøk på å koble til høyttaler og lyd. Dette ser brukt ut, selv om det kanskje ikke er mye. Et annet Di3 er helt nytt og går faktisk greit, samt at det lyden også fungerer. Dette etter å ha definert helt nytt lok i appen for andre gang... Det må vel bli en demontering og rens da. for å få den andre i orden...
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2021 at 15:15
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det var først og fremst Di4 som har identiske hjulaksler til Di3 (12 mm.). [...]
Mz-hjulene har hjulene 11,3 mm. som er lavere.

Forbilderiktig diameter for Di.3 er 11,68 mm ved nye hjul, noe mindre etter en del slitasje. Sånn sett blir feilen omtrent like stor, men med motsatt fortegn. P.g.a. de overdimensjonerte flensene (i forhold til forbildet) synes jeg det er bedre at hjulene er litt for små enn litt for store. Men begynner man å bytte til en mindre diameter enn modellen opprinnelig hadde, får man antagelig problemer med feiljusterte koblinger og at bufferne kommer litt lavt, i tillegg til at man må bytte samtlige 6 aksler. Og med utvendig boggiramme spiller forskjellen liten rolle visuelt.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2021 at 15:44
Det er heldekkende bunnplate i dekselet på Mz, mot åpent tannhjul på Heljans Di3. (Ikke plass til heldekkende kapsling.) Antakeligvis mindre tannhjul på Mz?
Det kan "snuble" i skinnekryss da avstanden blir for liten? Jeg tror det er best at hjuldiameteren beholdes som original.


Edited by Kjell H. - 09 mars 2021 at 15:56
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2021 at 17:18
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

[...] Antakeligvis mindre tannhjul på Mz?
Det kan "snuble" i skinnekryss da avstanden blir for liten? [...]
Jeg har rotet frem min Hobbytrade Di.4, og jeg tror du kan ha rett i at tannhjulene der er større enn på de avbildede MZ-hjulene. Dessuten er tannhjulene på Di.4 bredere og sentrert mellom hjulene.
Ved en beskjeden reduksjon av hjuldiameter tror jeg den største faren for å "snuble" er i punktkontakter i Märklin-veksler. Er enig i at det ikke er noen vits i å bruke MZ-akslene på Heljans Di.3.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2021 at 22:43
Det er helt andre tannhjul på MZ enn på Di. 4 ja. På Di. 3 og 4 er tannhjulet bredt og plassert i midten, på MZ er det smalt og plassert til siden.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2021 at 13:30
Jeg har lurt på å forsyne drivhjulene med nikkelbelegg for å se om det hjelper mot oksydering? - Hvis man ikke får byttet hjulene?
Den er på norsk.
Jeg lurer også på om "svartnikkel" ikke er metallisk, så det ødelegger strømoppakningen? - Ellers er "svartnikkel" noe som tiltrekker for lokhjul. Det har mange produsenter hatt.
 
Kanskje du kan finne dem på NWSL´s hjemmeside? De har utbytteaksler og hjulsett med profil RP25.
De koster 10$ pr. aksel.
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.