MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sudexpress CD 312
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sudexpress CD 312

 Post Reply Post Reply
Author
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sudexpress CD 312
    Posted: 22 oktober 2020 at 08:41
Ny utgave av CD 312.001 med lyd ble mottatt denne uken. Flott modell, finish og mange lydfunksjoner. Men ikke overraskende så er det for grove hjul til kode 75 skinner, RP25 hjul følger ikke med og ingen papirer man kan sende inn å be om nye hjul heller. På bruksanvisningen har produsenten bommet på oversetting til engelsk og det følger ingen oversikt over CVer osv. Skal teste loket mer etterhvert, men er avhengig av å få tak i RP25 hjul for å få litt erfaring med modellen.
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2020 at 11:01
Jeg har også mottatt loket.
Det er nok høye flenser for de fleste. De går sikkert an å dreie av i en metalldreiebenk til RP25? Verre er det at et er 2 aksler med gummiringer (4 hjul). Det er ikke strømopptak på de akslene som har gummiringer. Hjulene har innleggskiver av plast for å simulere bremseringer, så alle hjul passer ikke. De må ha en dyp utsparing på utsiden. - Kanskje et utskiftet El 17-hjul kan passe i stedet - med litt dreiing?
Jeg har ikke tid akkurat nå for å gå inn på slik en omfattende operasjon.
 
Ellers hadde jeg problemer med å lese ut dekoderen for å se funksjonene, da det ikke er noen bruksanvisning heller, som beskriver digitalfunksjoner. Fikk stadige feilmeldinger om at dekoderen ikke lar seg lese på LokProgrammer. Jeg måtte til slutt sette dekoderen i testbenken for å lese av. Kanskje det skyldes all elektronikken som er på basisplaten? Jeg fikk oppdatert dekoderen med ny SW - og da virket loket med innebygd dekoder uten problem. - Pussig - Der er LokSound 5.0-dekoder.
 
Det er spesielle tutesignaler for kjøring i tunell og før stasjoner fra portugisiske utgaven. Også høyttaleren på stasjonene er på portugisisk lyd.  De har jeg fjernet.
Jeg har lagt til en sammenblanding av tyfonen som har høy frekvens og lav frekvens som høres riktigere ut for norske lok
 
Ellers er det mange smådeler som kan monteres. Det er speilene og vinduspusseren i etset metall.
Også frontplogen under koblingen har svake fester. De går an og bore opp på skrå og feste en avstiver i metall. Jeg har brukt en 0,4-tråd og forsterket den.
 
Glemte å nevne koblingen:
Kåpen er rundt 1-2 mm. for lang til at det passer 100% på understellet. Hvis kulissen går tregt rundt midten, så er det mulig å file noe av det som stikker uti enden der "mothakene" er på koblingen. Hvis du skyver overdelen helt i ene siden, så går det bra - mens kulissen i motsatt side er det et problem ved at "mothakene" støter mot en endevegg. - Så sentrer kåpen, så går det kanskje?


Edited by Kjell H. - 26 oktober 2020 at 17:16
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.