MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Erfaringer med britisk N-skala?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Erfaringer med britisk N-skala?

 Post Reply Post Reply
Author
Per R View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 10 juni 2020
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Erfaringer med britisk N-skala?
    Posted: 29 september 2020 at 11:27
I mangel på norsk materiell fra 60-årene i N-skala og plass til tilfredsstillende anlegg i H0, vurderer jeg britisk N-skala når jeg skal børste støv av modelljernbanehobbyen igjen.

Jeg har et ønske om å bygge et anlegg med forbilde, og jeg ser at det i britisk N-skala er mye fint materiell basert på 60-årene. I tillegg er britisk N-skala 1:148, og det gjør det i hvert fall ikke vanskeligere å scratch-bygge.

Det er dessverre lite eller ikke noe å få kjøpt av rullende materiell fra Graham Farish (Bachmann), Peco eller Dapol i Norge. Det betyr vel at en kombinert studie- og shoppingtur bør planlegges når Covid-19 tillater det.

Er det noen her inne som har erfaringer med britiskprodusert N-skala...?
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2020 at 15:53
Jeg har ingen erfaring med N skala av noe slag, men jeg anbefaler deg å ta en titt på Hattons. Det er en forretning som jeg har brukt i 15 år, og er veldig fornøyd med!


Kos deg!
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Per R View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 10 juni 2020
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2020 at 19:03
Takk for svar. 🙂
Hattons er på lista mi, og så har jeg sett meg ut denne butikken i Edinburgh:   
Harburn Hobbies

Jeg lyster nemlig litt på et skotsk-inspirert landskap med et scratch-bygd whiskydestilleri. Da kan jeg kombinere to av interessene mine - ikke minst på studieturen...

Edited by Per R - 02 oktober 2020 at 19:05
Back to Top
KHE View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 10 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KHE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2020 at 00:04
Jeg har handlet på postordre fra Hattons i mange år, og er veldig godt fornøyd med det. For tida er det imidlertid et problem: Dapol og Graham Farish er de store på britisk N-skala. Det har noen tid nå vært en disputt mellom Bachmann (som eier Graham Farish) og Hattons som gjør at Hattons i realiteten nå ikke selger Graham Farish. Vet ikke hvor lenge dette varer. 

Gaugemaster er en annen bra postordrebutikk, som også har stort og flott butikklokale et stykke sør for Gatwick/vest for Brighton; 2 minutter fra jernbanestasjonen i Ford.

mvh KHE
Back to Top
KHE View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 10 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KHE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2020 at 00:19
Her er link til N-skalaanlegg med forbilde fra Skottland (Rannoch på West Highland line):


(Det finnes mange andre. Model Rail Scotland arrangeres vanligvis i februar, og har mange flotte anlegg med skotsk forbilde - dessverre tvilsomt om det blir noen utstilling i februar 2021)

mvh khe
Back to Top
Per R View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 10 juni 2020
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2020 at 12:09
Takk for svar og linker.

Gaugemaster hadde jeg ikke fanget opp. Der var det bra utvalg for netthandel. Jeg legger nok opp til å handle det meste i Harburn-butikken i Edinburgh. Da slipper jeg bl.a. unna tollavgifter, men det må jo nødvendigvis suppleres med noen nettkjøp.

Model Rail Scotland har plenty med videoer på YouTube - mye inspirasjon å hente der.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.