MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - På byggebordet....
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

På byggebordet....

 Post Reply Post Reply
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: På byggebordet....
    Posted: 11 desember 2005 at 17:29

... ligger det nå en gammel sliter til revisjon.
Det dreier seg om en Heljan/BMJ Di3, en av de første som BMJ leverte.  Loket mitt fikk tidlig en lyddekoder, en LokSound 2.  Denne dekoderen er temmelig stor, og det ble trangt under kåpen (har alltid vært vanskelig å få montert skikkelig).  Høyttaleren hadde plass i tanken.  Jeg har også et lite hjemmesnekret styringskort for lysutgangene.

Denne maskinen har tjenestegjort på en rekke FREMO-treff - både i Norge og Tyskland - med en imponerende driftssikkerhet.

Revisjonen nå består i å flytte høyttaleren inn under kåpen.  Den plasseringen som virket som en god ide tidligere (i drivstofftanken), har over tid vist seg å fungere mer som en skinnerenser (alt magnetisk rusk og rask hang seg fast på membranen) og stadig dårligere som lydgiver...

For å få bedre plass under kåpen har jeg nå fjernet hele det originale printkortet fra Heljan.  Mange ser på en dekoder NEM-plugg som en fortrinn, jeg er så sær at jeg synes det bare tar opp verdifull plass .

Nå gjenstår det stort sett bare å få ryddet litt i kabelsalaten og få festet høyttaleren og noen ledninger, så er maskinen på sporet igjen.

Stafettpinnen går hermed videre:  Vi er inne i høysesong for MJ-bygging, er det noen andre som vil fortelle litt om om sine byggeprosjekter?

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2005 at 18:24

Jeg holder fremdeles på med vanntårnet som skal stå på Nelaug stasjon. I tillegg er en Scandinavian Miniatures T3 under bygging.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2005 at 20:34
Hei

Bjørn Runar,. jeg la høytaleren inn i førerhytten i den ene enden. Jeg fjernet førerromsinnredningen og erstattet denne med høytaleren. Siden jeg har gitter foran vinduet, synes ikke høytaleren utenfra.

Men litt om hva jeg driver med.
Etter å ha strevet med litt dataen, kan jeg starte opp med litt MJ virksomhet.
Sist lørdag var det byggedag med prøvebygging av nye SM produkter. Så nå er det retting av de 20 verste feilene, og ny prøvebyggning.


Mvh

PR
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2005 at 20:49

Originally posted by PR PR wrote:


Bjørn Runar, jeg la høytaleren inn i førerhytten i den ene enden. Jeg fjernet førerromsinnredningen og erstattet denne med høytaleren. Siden jeg har gitter foran vinduet, synes ikke høytaleren utenfra.

Det var en god ide , som jeg vil forfølge dersom det ikke blir bra lyd med den plasseringen jeg har planer om nå (sees av bildet ovenfor).

Loket mitt har også gittere (Modellcompagniets) og man ser ikke så mye interiør gjennom dem...

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2005 at 23:51

Jeg kjenner ikke Heljan-lokene og er selv bare i startfasen med min første lydinnstallasjon - en Santa Fe F7B med lyd fra Soundtraxx. F7 og NOHAB har jo begge motor fra EMD. På denne bruker jeg en ferdig høytalerboks, men på neste lok vil jeg prøve ut en metode som Bruce Pectera - mannen bak Lichtfield station bruker. Tror det blir et slags bassrefleks-system. Ta uansett en kikk på denne linken og gjerne fler av hans installsjoner:

http://www.litchfieldstation.com/installation/html/kat-sd70m ac.html

Du trenger enten en helt tett høytalerkasse som gjerne kan være en del av loket, (er høytaleren din montert i en slik en?), eller la fronten på høytaleren slippe lyden ned over fremre boggi, og så la baktrykket fra høytaleren slippe ut over den bakre boggien. Det må ta være rimelig tett mellom chassi og lokoverdel, så ikke lyden slipper ut feil sted.

Det pågår også en diskusjon på Soundtraxxforumet om høytalerkasser se "speaker installation":

http://groups.yahoo.com/group/soundtraxx/messages/

mvh KnuT

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2005 at 21:08

Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Du trenger enten en helt tett høytalerkasse som gjerne kan være en del av loket, (er høytaleren din montert i en slik en?), eller la fronten på høytaleren slippe lyden ned over fremre boggi, og så la baktrykket fra høytaleren slippe ut over den bakre boggien. Det må ta være rimelig tett mellom chassi og lokoverdel, så ikke lyden slipper ut feil sted.

Takk for tipsene, Knut.

Jeg har endt opp med denne løsningen som jeg synes låter ganske bra:

Høyttaleren er rettet nedover og limt på en plastplate.  Lyden slipper ut forbi svinghjulet og videre gjennom boggien.  Øvre del av lokkåpa blir resonanskassen.

En høyttaler trenger egentlig ikke en kasse, det holder å montere den på en (uendelig stor) plate.  Nå har jeg ikke en uendelig stor plate til rådighet her, men denne fungerer allikevel godt nok til at ikke lydbølgene "slipper rundt".  Jeg skal tette litt mer rundt kantene på platen før jeg anser meg ferdig med prosjektet.

 

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2005 at 21:42

Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Takk for tipsene, Knut.

Hyggelig å kunne være til hjelp - og se hvordan du løser dette. Som sagt - skal snart i gang med mine først lydinstallasjoner.

Quote En høyttaler trenger egentlig ikke en kasse, det holder å montere den på en (uendelig stor) plate.  Nå har jeg ikke en uendelig stor plate til rådighet her, men denne fungerer allikevel godt nok til at ikke lydbølgene "slipper rundt".  Jeg skal tette litt mer rundt kantene på platen før jeg anser meg ferdig med prosjektet.

Det er vel dette Bruce kaller "infinite baffle".

Bruce har forøvrig en fortid som lydtekniker i gruppa "Jefferson Airplane" og har arbeidet med elektronikk for den internasjonale romstasjonen. - Og han er veldig grei å handle med!

http://www.litchfieldstation.com/store/html/bruce.html

Bruce bor i Arizona, og han har også satt meg i kontakt med folk i området der borte. Jeg har nemlig Santa Fes sidelinje fra Phoenix over Prescott til hovedlinja (nåværende BNSF Transcon) som inspirasjon for anlegget mitt. Tid ca 1960.

mvh KnuT

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.