MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nå blir det jernbane!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nå blir det jernbane!

 Post Reply Post Reply
Author
Ahveien View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 april 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ahveien Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nå blir det jernbane!
    Posted: 13 april 2020 at 11:24

God dag alle sammen.

Jeg har nettopp satt igang denne hobbyen (som jeg skulle gjort for leeenge siden) og er i planleggingsfasen med bordet anlegget skal bygges på. Og da må jeg konsultere dere som har erfaring med dette. Legger ved skisse av rommet hvor hver rute er 10cm.

Vi kan starte med arbeidshøyden. 90cm som er vanlig kjøkkenbenkhøyde, er den grei? Jeg er 185cm lang.

Så blir det tilgang mellom vegg og bord på venstre og nedre lengderetning av rommet, og fast i vegg på høyre side. Tenker meg åpning mellom vegg/bord ca. 45-50cm, det skulle vel gå bra?

Da er det arbeidsbreddden. Med tilgang fra begge sider, hva ville dere gå for?

På høyre side tenkte jeg meg en åpning innover et sted så det passer med å ha god bredde mot døren, da vil det gå an å komme til på begge sider der og.

Arbeidsbenken er i kroken nærmest døren.



Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2020 at 14:47
Det viktigste er å kunne komme til overalt. Tog stopper eller sporer av på de vanskeligst tilgjengelige steder. Selv liker jeg å ha god høyde på jernbanen, så jeg kan se inn mot modellen og ikke ovenfra og ned som fugleperspektiv. Syns også det er letter å jobbe fra undersiden når det er god høyde, blir fort mye kabler under, selvfølgelig litt kjedelig for barn som ikke når opp. Har du mulighet, vurder parkeringsspor under, så blir det plass til flere tog. Når du planlegger spor prøv å unngå de krappeste kurvene. 
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
Ahveien View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 april 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ahveien Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2020 at 07:47
Takker og bukker for gode råd. Spesielt det med høyden, det gir jo et bedre perspektiv. Og det å gå under banen og lage noe tenkte jeg ikke på.
Har laget meg en brukbar skisse over platen nå, den går i en U, så nå driver jeg og lærer meg Anyrail, fant en knall god lærevideo på Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=5uIiMLgDtQw
Og det ble ikke noen gang mellom platen og veggen, da forsvant mye av plassen!


Edited by Ahveien - 16 april 2020 at 07:48
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2020 at 15:04
Bare hyggelig, det er selvfølgelig 1000 vis av tips og råd for bygging, og det tar tid. Prøv med en del av gangen og gjør det kjørbart. Det er også endel klubbanlegg som er åpne på spesielle dager når ting er normalt, og der det mulig å så og få inspirasjon. Og masse tips på nettet. 


også WoodlandScenic som er produsent viser endel teknikker som enkelt gir gode resultater 

T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
Ahveien View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 april 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ahveien Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2020 at 15:43
Takk for linkene, spesielt den til Woodland! DEN vil komme til nytte!!
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2020 at 15:07
(Merkelig — innlegget under kom to ganger med litt ulikt innhold etter redigering og uten mulighet til å slette?)

Edited by Henning L - 18 april 2020 at 15:13
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2020 at 15:08
 Bygg deg en test for å finne ut av høyde. Jeg tenker at 135 cm i snitthøyde er bra. 

Før du begynner å bygge noe som helst, vil jeg foreslå at du tenker litt gjennom forbilde og hva denne banen faktisk skal gjøre. Hvorfor er den bygget, hva er driftsideen? Klart, vil du kun kjøre masse tog, kan du bare bygge i vei, men det blir snart litt kjedelig å kun kjøre rundt på noe litt planløst … 

Hva er du mest interessert i? Kjøring eller bygging? Vil du skifte vogner og ha industrier etc, eller bare kjøre tog i landskap? Vil du ha mye landskap eller mye spor? Er du glad i modellbygging, eller vil du helst kjøpe alt ferdig? Er du opptatt av forbildetrohet, eller vil du heller drive med det svenskene kaller «gladbygge», altså å bare bygge i vei uten å se for nøye på korrektheten? Kanskje du heller trekkes mot det kunstneriske, å bygge anlegget for å uttrykke deg selv, så og si?

Uansett hva du velger, hold det til å begynne med enkelt. Å bygge anlegg tar mye mer tid enn man tenker over! Ut fra det du skriver, ser jeg at du skal i gang med hobbyen. Da kan det være like greit å bygge en enkel liten bane først, og ikke fylle hele rommet. En liten stasjon og litt spor i hver ende. På den måten lærer du mye, mye raskere, og slipper å bruke masse tid på å bygge hvert steg tilstrekkelig fullført før det neste kommer i gang. 

Mens du bygger den lille banen kan du fortsette å planlegge neste trinn, den store banen som fyller rommet. Jeg vil anbefale deg å lese noen bøker om emnet. Sporplanlegging, sporlegging, landskapsbygging, husbygging … alt dette fins det masse bøker for. Hvilke språk leser du? 


Edited by Henning L - 18 april 2020 at 15:10
Back to Top
Ahveien View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 april 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ahveien Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2020 at 17:13
Takk skal du ha, Henning!
Jo, nå skal du høre: Jeg har skissert og planlagt og forkastet flere ganger, men nå tror jeg at jeg har det.
På langsiden blir det jernbanestasjon med kryssningsspor, stasjonsbygning og pakkhus (som far min kaldte det) og parkeringsplass. Til venstre spor for avkoblede vogner og dobbel togstall. Til høyre et lite industriområde. Det blir spor helt ytterst så rundt hele så det blir kanskje en stasjon, eller i hvert fall en holdeplass til som det var mange av på min tid.
Jeg er "vokst opp" på Meråkerbanen, far min jobbet der. Jeg var 9 år da "Stortyskeren" hadde sin siste tur og ble erstattet av Di3. Det var et stort smelteverk der jeg bodde, så det var også kipp hver dag. Var en opplevelse å se og høre stortyskeren skiftet vogner!!
Men nå er smelteverket forlengst revet, og hele Meråkerbanen er en skam helt frem til riksgrensen der svenskene har rustet opp og har alt i tipp topp stand. 
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2020 at 18:26
Kanskje du kan legge ut noen av utkastene?
Er det basert på Meråkerbanen, kanskje?
Back to Top
Ahveien View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 april 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ahveien Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2020 at 18:39
Skal prøve å lage Kopperå stasjon der jeg bodde. Det var det stasjonen på ene siden og banevokterboligen på andre siden litt bortenfor. 50-100 meter nedenfor var det en bro over jernbanen, der vi ungene hang over rekkverket og sugde inn kokslukten fra skorsteinen og forsvant i dampen fra loket!
Skal prøve å lage litt grovt utkast av hva jeg tenker meg.
Back to Top
Ahveien View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 april 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ahveien Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2020 at 18:38
Da har jeg laget en skisse. Til venstre blir det dobbel lokstall med spor for avkoblede vogner og lagringsplass for skinner og ting og tang. Rett frem stasjon med krysningsspor, til høyre stasjon eller holdeplass og spor inn til et industriområde. Hva det skal være vet jeg ikke enda. 
Så blir det vel hus, veier og biler og grøntområder etter hvert. På veggen rett frem går det kanskje å få et spor i høyden senere.
Blir vel noen justeringer, men det er jo en start.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.