MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Statisk elektrisitet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Statisk elektrisitet

 Post Reply Post Reply
Author
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Statisk elektrisitet
    Posted: 25 februar 2020 at 14:58
Jeg har problemer med statisk strøm i hobbyrommet. Har prøvd flere typer skotøy uten de helt store endringer. Jeg har laminat gulv.
Får stadig støt når jeg er nær skinnegangen.
Kan det bygge seg opp fordi skinnegangen er lang? Ca 80 meter totalt.
Er vel ikke bra for dekodere og elektronikk dette her?
Er det andre som sliter med dette?
Forslag til løsning mottas med takk.
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2020 at 20:19
Opplever det samme, gjerne på senvinter/vår. Har med luftfuktighet å gjøre!
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2020 at 11:04
Jeg tviler på om skinnelengde kan ha noe å si for dette.
Min erfaring med Z21 er for øvrig at den reagerer kjapt og smertefritt på kortslutning (fx ved oppkjør av polarisert veksel), så jeg vil anta at den er nok sikret også for statisk el.

Bemerk at jeg sier 'antar', el.ekspertisen må gjerne kommentere ...
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2020 at 11:25
Da jeg var ung i 60-årene, het det noe som "secondary break-down" om den feilen som blant annet er forårsaket av statisk elektrisitet. Siden har det kommet nye høyohmige kretser (som brukes i de fleste dekodere). Det er vanlig at dekodere og switchs-transistorer er nå for en stor del FET-basert - og øvrig elektronikk også? Det er måten konstruksjonen er gjort på, som gir motstandsdyktige kretser for statisk elektrisitet. Mange av de høyohmige kretsene har også innbygd beskyttelse - men ikke alle.
Jeg ville tro at statisk elektrisitet er uønsket for en MJ?
Elektronikk behøver ikke skades øyeblikkelig av statisk elektrisitet, men det øker farene for at elektronikken blir ødelagt når denne får overspenning. I "DCCen sin barndom", var statisk elektrisitet et "problem" for MJ-produsentene. Da inneholdt instruksjonsboken mye mer advarsler om statisk elektronikk.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.