MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Forslag til bøyelig bakvegg materiale?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Forslag til bøyelig bakvegg materiale?

 Post Reply Post Reply
Author
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forslag til bøyelig bakvegg materiale?
    Posted: 09 februar 2020 at 21:28
Søker litt rundt på nettet etter et egnet bakgrunnsmateriale som kan bøyes, men samtidig så stivt at det beholder formen sin. I hjørnene av anlegget vil jeg gjerne har en 10 cm radius, så bakveggen og sideveggen ikke får noe synlig hjørne. Tidligere har jeg brukt huntonitt og tilkuttetede papprør, men her trengs det mye sparkling. Se mitt gamle prosjekt: http://www.platelayer.com/the-first-paint-is-on-the-wall.aspx
Det ble bra, men i ny leilighet må ting være litt mindre permanent. Så sparkel er ikke aktuelt. :-)
Her en skisse av et hjørne: 


Tenker nå å sette et stoff, en tynn plastplate, eller lignende opp på en ramme med avrundede hjørner i bakkant.
Har prøvd å finne noen produkter. Fant et produkt som kunne passe:
Ser ut som dette kan bøyes. Noen som har noen erfaring med noe slikt?

Har også sett på veggfornyer, men tror det blir for tynt, selv om det spennes opp på en ramme.
Hadde et slikt produkt vært tilgjengelig i 0.5 til 1. mm tykkelse, kunne det kanskje brukes.
Kanskje en god gammeldags våtromstapet kunne brukes? Hvit, helt slett? Link?

Husker også at jeg en gang så noen som hadde brukt tykk aluminimumsfolie(litt tykk folie) på rull, hvor en bare dro et plastbelegg når det var satt opp. Noen som kjenner til et slikt produkt?
Høyden jeg trenger er bare 60 cm. Et par lengder a 2 m.


Edited by smholt - 09 februar 2020 at 21:30
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2020 at 23:43
Mange gulvbelegg har en fin, slett bakside som er grei å male på. De bør ha en brukbar stivhet, men må kanskje forsterkes litt i hjørnet for å holde en jevn kurve...

Hilsen Halvor
Back to Top
Odd rune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 februar 2020
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd rune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2020 at 13:02
Hei!

Ser at noen har brukt bøyelig MDF-plate. Men den blir sikkert altfor tykk.

Mvh
Odd Rune.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2020 at 18:53
10 cm radius er ganske krapp kurve for noe som skal være stivt nok til å beholde formen. Har du prøvd å fukte tynn huntonitt, presse den i fasong og la den tørke? Har ikke prøvd det selv.

Noe som derimot er prøvd ut er gulvbelegg, og det fungerer kjempefint så lenge det har en flate å hvile mot og festes til. Du snakker om å bygge en ramme som bakgrunnen skal monteres til, og hvis de rette partiene dekkes av tynn finér/huntonitt tror jeg det skal gå helt fint å la gulvbelegget kurve av seg selv gjennom hjørnet, bare støttet opp av buet ramme øverst og nederst.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2020 at 16:22
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

10 cm radius er ganske krapp kurve for noe som skal være stivt nok til å beholde formen. Har du prøvd å fukte tynn huntonitt, presse den i fasong og la den tørke? Har ikke prøvd det selv.

Noe som derimot er prøvd ut er gulvbelegg, og det fungerer kjempefint så lenge det har en flate å hvile mot og festes til. Du snakker om å bygge en ramme som bakgrunnen skal monteres til, og hvis de rette partiene dekkes av tynn finér/huntonitt tror jeg det skal gå helt fint å la gulvbelegget kurve av seg selv gjennom hjørnet, bare støttet opp av buet ramme øverst og nederst.
Skal prøve med gulvbelegg. Har kjøpt inn en bit og satt opp nesten hele rammeverket. 10 cm radius er greit i Z-skala. Det er jo ikke store greiene uansett. Smile
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2020 at 23:07
4 mm huntonitt eller 3 mm kryssfiner
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2020 at 10:31
På de fleste skap og kommoder finnes en bakvegg. Den er tynnere enn vanlig Huntonitt ca. 2-3 mm.tykke. De kommer i hvit utførelse og brun ubehandlet utførelse.
Sjekk på IKEA om de har noe på restelageret? Jeg har brukt hvit bakvegg til vitrineskap, så de egner seg sikkert til flere forhold?
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2020 at 21:34
Har montert rammeverk, gulvbelegg og malt første strøk. Syns det ble ganske greit.
Første bilde viser veggen, neste bilde med åpen dør over sikringsskapet.




Edited by smholt - 15 februar 2020 at 21:36
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.