MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Signal lys H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Signal lys H0

 Post Reply Post Reply
Author
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Signal lys H0
    Posted: 16 august 2019 at 17:54
Noen som vet hvor jeg får tak i for-signal og andre lyssignaler til H0?
Har fått tak i hovedsignal (7 stk, tror de var de siste)
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2019 at 18:07
Burde presisere at jeg etterspør Norske signaler.......
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2019 at 20:09
Skaladesign har laget en serie bra signaler, samt diverse elektronikk: http://skaladesign.no/butikk/index.php?route=product/category&path=8_9


De er utsolgt for de fleste typene, men noe er igjen, også hender det at de dukker opp på bruktsalg.
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2019 at 20:34
Det ligger 1x høyt skiftesignal og 2x dvergsignal på facebook gruppen «Modeljernbane kjøp, salg og bytte!»
Jeg har og noen 3-lys og 2-lys som jeg kommer til å legge ut etterhvert da jeg kjøpte for mange.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2019 at 17:53
Jeg kjøper alt du har av signaler!!!!
Jeg er ikke på face book, har mer enn nok med alle andre forum i jobb og privat.
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2019 at 17:54
Og så et hjertesukk til: Blink-releer til signal lys. Noen som har det?
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2019 at 22:39
Med moderne elektronikk, er det vel enklere å få kjøpt et lite kretskort som får et signal til å blinke enn å lete etter blink releer som har gått ut av produksjon for modelljernbanen (men som Biltema selger til bilelektro - f eks https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/blinkrele-12-v-2000017800A).

Ellers er jo signaler og signalstyring diskutert på forumet tidligere.

http://forum.mjf.no/realistisk-blinking-p-signaler_topic8368.html






Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2019 at 18:44
Det er mer komplisert med LEDs enn glødelamper å finne egnet elektronikk for blinking. Dette kommer av at NSB/JBV/BaneNord opererer med glødelamper (med unntak av de aller nyeste signalene). Derfor får man en tenning og slukking som er mer langsom enn ved LEDs.
 
Jeg tror for øvrig at dette blinkreleet fra Biltema ikke virker? Dette fordi det er påskrevet 100W og sikkert beregnet for omtrent 50W? Dette er en for stor effekt.  Hvis det blinker, så er det med hurtigblink (som når en blinklyspære brenner av). Det er det temmelig "høylytt" for å gi signal om at blinklys står på.
 
Man kan enkelt bruke en IC NE555 til å få blinkfunksjon. Da kan man avpasse et RC-nettverk (og ha en drivertransistor) på utgangen, slik at det tenner LEDs mest mulig likt glødelamper.
Søk på nettet, så finner du sikkert noe brukbart.
Back to Top
Milan Marfi View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Milan Marfi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2019 at 19:40
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2019 at 21:26
Enig med Kjell om at blinkreleet fra Biltema ikke vil virke.  Bare et eksempel på at releer ikke lenger lett kan anskaffes til modelljernbanen.  Jeg vet for øvrig at en av av medlemmene i Skaarerbanens venner har laget et kretskort for styring av et enkelt innkjøringssignal (rød og grønn LED) med forbildetro blinking.

Edited by Morten Jacobsen - 29 august 2019 at 21:27
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.