MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Powerpack i Zimo-dekodere
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Powerpack i Zimo-dekodere

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Powerpack i Zimo-dekodere
    Posted: 20 juli 2019 at 11:23
Jeg trenger å booste en Zimo lyddekoder med kondensator. Noen som har erfaring med dette? Jeg har en ESU powerpack liggende, og en annen Zimo med løs kondensator. Zimo-dekoderen har et annet oppsett en Zimo-lyddekoderen, så jeg finner ingen steder jeg kan sette på kondensator på den.

ESU powerpack har 3 ledninger (rød, hvit og sort).

Noen som har tips?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2019 at 19:00
Vanskelig å gi spesielle råd.
Jeg har ikke prøvd meg å kombinere Zimo-dekodere og ESU powerpack.
 
Du har i utgangspunktet 2 valg:
Enten bruker du en elektrolyttkondensator som buffrer den fulle dekoderspenningen. Den varer i kort tid - men forhåpentligvis "varer" det spenningsløse stedet. Da får du ikke hastighetsreduksjon.
- Eller du bruker en "powerpack" med utgangsspenning 4-5V. Da får du lengre driftstid - men loket sakker øyeblikkelig (uten svingmasse) i den perioden loket er uten strøm, dersom du ikke kjører ytterst langsomt.
 
Zimo bruker å ha loddepads  og innbygget motstand og diode for kondensator. Sjekk dette før du kobler inn powerpack/kondensator.
Dersom du ikke har en motstand og diode, kan dekoderen trekke for mye strøm - spesielt om det er flere lok som har dette. Derfor bør du ha en 100 ohms motstand innkoblet for å lade kondensatoren og en diode for å få rask utlading.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2019 at 23:39
Zimo bruker å angi en kopling for kondensator med eller uten seriemotstand & diode i sine bruksanvisninger. Koplingen kan variere noe for type dekoder.

Jeg tror ikke ESU Powerpack egner seg, for den er avhengig av den tredje ledningen som skal styre utladningen, noe som ZIMO ikke har mulighet for. Dessuten gir ESU Powerpack "bare" 8 Volt ut, noe som gir er tydelig hastighetsreduksjon og dimming av lys slik som Kjell indikerer.

Men jeg har brukt Zimo's anbefalte kopling med godt resultat på standarddekodere (uten lyd).

Hilsen Halvor
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2019 at 11:21
Finner ikke nummer på lyddekoderen, men ser at det er noen punkter på printet som kan tyde på at en kan koble på noe der, som en kondensator. Den med kondensatoren er MX632V
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2019 at 11:39
Kan virke som at nummeret på lyddekoderen er MX648. Trangt om plassen, men finner da ingen pinne til en kondensator..
Etter litt research fant jeg denne. Da blir det omtrent ikke plass til noe i kåpen
http://www.youchoos.co.uk/Index-QuickHelps.php?L1=StayAlives




Edited by Pelle - 22 juli 2019 at 11:45
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2019 at 12:07
På side 60 i bruksanvisningen til Zimo står det hvordan MX648 skal kobles til en kondensator.
Da må du ha en 33 ohms motstand og koble den i serie med kondensatoren til 0V og + (blå ledning).
Det står beskrevet hvordan du kobler den til.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.