MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Automatisk vendesløyfe
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Automatisk vendesløyfe

 Post Reply Post Reply
Author
Per Ivar View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Ivar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Automatisk vendesløyfe
    Posted: 01 april 2019 at 22:04

Jeg har drevet med MJ i over 50 år, og har nok tilegnet meg en del kunnskaper etter hvert. De siste årene har jeg konvertert fra DC til DCC (Roco Multimaus), og på dette området er jeg vel nærmest på nybegynnerstadiet. Jeg trenger hjelp med et konkret prosjekt:

Jeg har i utgangspunktet et punkt-til-punkt anlegg. Nå skal jeg bygge en vendesløyfe i enden av anlegget. Tanken er at tog som kommer til dette punktet, skal vende og kjøre inn på anlegget igjen – som om det har vært på endestasjonen og nå er på vei tilbake.

Strømstyringen i vendesløyfa tenker jeg å overlate til en Littfinski vendesløyfemodul (eller noe tilsvarende). Så langt er alt vel. Men det er nå mine begrensede kunnskaper om digitalkjøring ikke strekker til lenger:

I inngangen til vendesløyfa ligger det en sporveksel. Den drives av en Tortoise. Jeg ønsker at lokomotivet – når det er på vei ut av sløyfa - skal utløse en impuls som gir Tortoisen beskjed om å legge vekselen i riktig stilling, slik at toget kan kjøre uhindret ut av vendesløyfa igjen. Jeg skjønner at jeg må ha en «dings» som registrerer at loket passerer, og deretter noe som sørger for at driftsstrømmen til Tortoisen blir snudd. (Strømmen til hjertestykket har jeg/Tortoisen kontroll på.)

Jeg håper at det i denne kunnskapsrike forsamlingen som utgjør MJF er noen som vet svaret på spørsmålet mitt: Hvordan skal jeg få vekselen til å legges om automatisk, og hva trenger jeg av utstyr?

Vennlig hilsen Per Ivar

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2019 at 01:21
Det finnes vendesløyfe-moduler med integrert vekselstyring, f.eks. KSM-3 og KSM-4 fra TAMS:

Disse føres også av Conrad, som også har en nedlastbar utgave av manualen til KSM-3 på engelsk (og andre språk):

Jeg må presisere at jeg ikke har noen erfaring med disse selv.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2019 at 08:06
For å kunne bruke KSM-3 mot Tortoise må du ha et adapter da KSM-3 i utgangspunktet kun støtter dobbeltspoledrev og ikke motordrev.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Per Ivar View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Ivar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2019 at 16:54
Da ser det nok ut som det blir en KSM-4 som får æren av å gjøre denne jobben for meg. Jeg kommer aldri til å ha mer enn ett tog i vendesløyfa om gangen, så 3A burde holde i massevis. Men jeg skal gjøre noen regneøvelser før jeg bestiller, slik at jeg ikke ender opp med en løsning som bare er halvveis tilfredsstillende... I så fall er jo KSM-3 pluss adapter også en prima løsning.
 
Tusen takk for god hjelp, begge to!
 
Mvh Per Ivar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.