MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Polar Di4 - Hjul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Polar Di4 - Hjul

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Polar Di4 - Hjul
    Posted: 24 mars 2019 at 16:40
Hei!
Fikk nylig tak i en morsom bit norsk MJ historie, en original Polar Modell Di4. Har digitalisert den og tenkte å få den skikkelig kjørbar før jeg evt. detaljerer den ytterligere og legger inn lyddekoder. 

Det originale UGJ understellet er jo ikke noe videre, det visste jeg også da jeg kjøpte loket. Jeg har satt inn dekoder og kondensator. For å skille strømopptak og motor elektrisk måtte jeg ha boggiene fra hverandre, og jeg passet da på å smøre litt med Rocos fett for plastdrev. Modellen går nå egentlig ganske pent! Men det er jo alltid et men...

Jeg har et hjemmeanlegg type spaghetti, med minste radius tilsv. Roco R3. Jeg opplever at lokomotivet sporer veldig lett av, da den fremre akselen ofte løftes/bendes over skinnestreng i sving, pga den lange akselavstanden. 

Jeg antok det var back-to-back målet som var feil. Men jeg skjønner ikke hva slags hjul dette er. Jeg synes flensene virker lavere enn vanlig NEM, men ikke helt RP25 heller. Dessuten var modellen oppsatt med back-to-back på rundt 14.3, som vel er et NEM mål. Prøvde å sette 14.5 (NMRA), men det ble bare tull. 

Er det noen som allerede har eksperimentert seg frem til et back-to-back oppsett som fungerer på disse modellene? Geometrisk kan det kanskje gi mening å ha litt mindre back-to-back på de bakre aklsingene i boggien? 

Er det evt. noen som har andre hjulsett å anbefale til disse? Akselavstand og boggiutslag virker helt likt som Hobbytrade, som går knirkefritt på banen, så problemene må nesten være relatert til hjulene. Bytte av hele drivverket er ikke aktuelt, da jeg synes det er gøy å beholde det originale drivverket som et klenodium.  
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.