MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Styring av norske signaler fra Skaladesign
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Styring av norske signaler fra Skaladesign

 Post Reply Post Reply
Author
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Styring av norske signaler fra Skaladesign
    Posted: 07 januar 2019 at 20:18
Heisan! 
Planlegger et nytt modulanlegg basert på FREMO konseptet, men allikevel ikke likt.... 
På dette anlegget skal jeg montere signaler fra Skaladesign. 6x 3-lys og 2x 2-lys. 
Dette i forbindelse med stasjon og skifteområde. Se vedlagte skisse. 


Har fått laget en skjematisk oppsett for plassering av signalene som vist over. 
Vekslene styres digitalt med MTB M1 vekselmotorer via Litfinski digital via z21 Roco digitalsystem.
Dette er ikke automatisert, så kjøringen reguleres manuelt via Ipad. 

Jeg er dessverre lite kyndig i styringssystemer for signaler, så trenger hjelp til å lage et oppsett for å styre dette. Håper noen kan lage et oppsett og forslag på hvordan dette kan la seg gjøre. 
Eller komme med innspill på hva som finnes av løsninger, digitalt eller manuelt. Geek
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2019 at 21:55
Basert på Fremo? Vil det si at du kommer til å kunne ta det med på treff? 

Modellhilsen

Claes
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2019 at 23:59
Hei Claes, modulene er basert på Fremo konseptet, men endestykkene har ikke samme mål som Fremo standarden.
Dog kan jeg senere lage overgangsmoduler som gjør at de kan brukes.
Det har jeg ikke planlagt og er ikke tema pr i dag, men fremtiden er åpen😊
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Trotters View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 oktober 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Trotters Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2019 at 17:56
Hei, Jon

Jeg er selv helt i startgropa med å se på Arduino for å styre signaler da jeg ser det gir meg mange muligheter, inkludert at jeg kan lære meg litt programmering.

I en enkel og helmanuell løsning kan du ha vippebrytere montert på sporplanen du refererer til, som har konfigurasjonen på-av-på. En bryter til hvert signal. Ved å koble bryteren til to innganger på Arduino, kan du skrive en enkel logisk kode i Arduino som styrer gitte utganger.
Bryterposisjon (status på de to inngangene) = signalbilde:

Opp (ON-OFF) = 21 (kun grønt øverst), Kjør med redusert hastighet
Midt (OFF-OFF) = 20 (rødt), Stopp
Ned (OFF-ON) = 22 (to grønne lys), Kjør

Lysdiodene styrer du med digitale utganger på Arduino, og om du ønsker blinkende lys bruker du utganger med PWM-støtte (Pulse Width Modulation). Dermed kan du på en enkel måte få signal 20a (rødt blinkende lys) på innkjør, og signal 20b (rødt fast lys) på utkjør.

Om du ikke har behov for blinkende lys, kan de samme vippebryterne kobles til reléer istedenfor Arduino for å endre signalbildene, men jeg tror ikke det blir særlig rimeligere, og garantert mye mindre fleksibelt.

Vil du gå litt lenger kan du også styre sporvekslene med samme Arduino, men da må du ha en ekstern relémodul koblet til utgangen for å håndtere større strømmer (en Arduino-utgang er begrenset til 20mA). På den måten kan du utvide programmet ditt til å inneholde forrigling, slik at du ikke kan gi farlige signaler (Arduino gir signal 21 selv om brytere tilsier signal 22 dersom pensen ligger i avvik, du kan ikke gi Kjør mot en pens som ligger feil slik at du kjører opp pensen, ikke gi Kjør i to retninger på samme spor, osv).

Ettersom jeg selv er helt i utforskerfasen på dette området har jeg dessverre ingen ferdig programkode å dele med deg, men jeg deler gjerne noen linker med deg:

Dette er en rimelig Arduino-variant (en Arduino UNO-kopi), men du trenger trolig to eller tre for å styre alle signalene dine:
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/arduino/utviklingskort/kjell-academy-uno-rev-3-arduino-kompatibelt-utviklingskort-p88860

Et alternativ er en Arduino Mega, som har flere innganger og utganger. Dette er en stor fordel dersom du skal lage forrigling, så har du all informasjonen og logikken på ett sted:

Relékort som kan brukes med Arduino til styring av sporveksler:

Det er mulig å skaffe komponenter som dette rimeligere på nett, men jeg liker Kjell & Company og velger å støtte dem.

Se også togframføringsforskriften §§9-10 - 9-13 for aktuelle signalbilder.

Lykke til!

hilsen Trygve
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2019 at 20:18
Hei Trygve !
Tusen takk for utfyllende og beskrivende svar.
Ardunio kan være en løsning, har lest noen artikler om dette.
Er helt blank og null kompetanse på programmering, så må nok få litt hjelp på dette.
Men jeg forstår at dette kan være en løsning.
Må gruble litt mer på hvordan jeg ønsker at de skal virke.
Dette er en rundbane med enkel kjøring så dette er nok ikke så avansert.
Uansett takk for svar, kom gjerne tilbake når du har forsket mer på dette😊
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2019 at 20:43
Hei Jon.
Sandnes stasjon i H0 bruker LNCP. Den kan styre veksler og signaler. Du kan se video på Youtube.

Rune
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2019 at 22:34
Svein Sando hadde nylig en god artikkel i MJ bladet hvor han skisserer en ganske så komplett løsning. Selv har jeg en forenklet løsning basert på Arduino Mega som styrer alle lys, inkludert høye skiftsignal, på en slik måte at alle stasjonens signaler viser riktige signalbilder basert på sporvekslenes stilling og ikke kan sette grønt mot hverandre osv. Dette er ikke en komplett løsning med togveier, men en fattigmanns løsning. Jeg har planer om å legge til togveistøtte, men ikke fått tid ennå. Hos meg blir dette veldig komplisert da jeg både har lite anlegg og liker å kjøre lange tog, noe som gjør blokkhåndteringen litt knotete. Kode (c++) for det jeg har p.t ligger forresten på github, og er enkelt å modifisere til din bruk. Men du må nesten alliere deg med noen som kan litt grunnleggende objektorientert programmering.
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2019 at 23:12

Slik ser anlegget ut, ganske enkelt oppsett, spørsmålet er hvordan styre signalene på en grei måte
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.