Hva kommer NMJ med av nyheter i 2019. |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 mars 2020 at 18:58 |
|
Får ta det her, selv om nyhetene til NMJ er for lengst historie..... Det hjelper å klage (selv om Superline kjøres lite)!NMJ har endret til tynne ledninger på BM68B i nydesign. De er mer robuste og knekker ikke så lett av. Flertrådet og fortinnet (enkeltledere) lisse knekker lett av og er stivere. Det lot seg dårlig kombinere med strømopptak til boggier og motorer på de 4 tidligere BM68-modellene. Når motorboggiene på modellen har RP25-hjul, skal det lite motstand til for at hjulene avsporer. Med 6 ledninger til hver motorboggi (4 til strømopptak og 2 til motor), kan man enkelt redusere med 2 ledninger og få minimal sidebelastning og ha kun 2 ledninger til strømopptak og lodde fordelingspunktet til dekoderen til forbindelsen mellom boggiene. - Det har jeg gjort.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For å programmere lysrørsblinking på BM68 (noe jeg tror var riktig ut fra "gårsdagens teknologi"), skal man gjøre:
Lås opp Train-o-Matic-dekoderne. BM68. CV#136=1 CV#137=1 CV#138=2 CV#139=2 CV#140=2 CV#141=2 CV#142=2 CV#143=2 CV#144=1* På B68 CV#136=2 CV#137=2 CV#138=2 CV#139=2 CV#140=2 CV#141=2 CV#142=2 CV#143=2 CV#144=2* CV#145=1 CV#146=1 BFS68 CV#136=2 CV#137=2 CV#138=2 CV#139=2 CV#140=2 CV#141=2 CV#142=1 CV#143=1 CV#144=1* Jeg har valgt 1 i stedet for 0 da glødelamper har en viss starttid og ettergløding. Hvis man programmerer 0 er det av-og-på mens 1 er "fade in and out". CV#112 er "fade in" og CV#113 er "fade out". De har jeg stilt på ca. 150 mS og 120 mS. (Maxverdi er 1 sek.) * VÆR EKSTRA OPPMERKSOM NÅR DU PROGRAMMERER CV#144! Det er "låsingen" til Zimo-dekoderen. Når du spør hvilken verdi den har, svarer tilsynelatende Train-o-Matic-dekoderen - men hvis du programmerer noe annet i verdi, låser du opp Zimo-dekoderen - og alt blir bare tull videre - det kan jeg love deg! (Brukte flere timer for å rette opp fadesen). Programmer først låsing i CV15 på Train-o-Matic-dekoderen, før du programmerer tilbake låsingsverdien av Zimo-dekoderen - og FØR du fortsetter å programmere! |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje nå er det slik, når man har fått pålitelig elektronikk? Jeg antar at lysrørene i BM68 som var kanskje installert i begynnelsen på 60-årene, hadde noe annet enn reaktorer og startere - men jeg tror en form reaktor ble beholdt - og starteren innbygget i armaturen? Transistorteknikken var ikke utviklet den gang (med germanium-transistorer). Lysrørene var ikke koblet til 16 2/3 Hz men forsynt av likestrømsbatteri. For å holde batterikapasiteten nede gikk NSB tidlig over til lysrør (forbruk 1/5 av det glødelamper forbruker)? Lysrør da var termoelektriske og trengte oppvarmingstid i begynnelsen? - Derfor blinking før de var oppvarmet før lyste stabilt. Jeg vet heller ikke om det var en tynn metallstripe på lysrørene (for lettere tenning) eller det var en eller to pinner i endene? Lysrør vil gi et bedre lysutbytte ved likestrøm da det ikke trenger å tenne 100 ganger i sekundet ved 50 Hz (det er mørkt omtrent halve tiden, derfor flimrer det ved belysning med lysrør). Det gjelder å få filamentene oppvarmet og få tent lysrørene. Det kan man gjøre også med datidens teknologi - uten elektronikk. Glemte å si at når lysrøret er tent, så er det lavohmig. Derfor må strømmen begrenses av en kombinert høyohmig reaktor når den forsynes med likestrøm som er forskjellig fra AC-armaturer. Edited by Kjell H. - 05 september 2019 at 17:38 |
||
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lysrør i norsk jernbanemateriell er drevet med høyfrekvens, og har ingen startblinking. Om man skal ha noen spesialeffekt på lyset, måtte det være langsom øking av lysintensiteten etter påslag.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var det jeg trodde, uten å huske det spesielt? Det er lenge siden jeg har kjørt med BM68! - Takk for hjelpen!
Da "installerer"/programmerer jeg lysrør i kupeene og "vanlige" pærer på ganger, toaletter og godsrom. Det er programmert lyspærer over alt, originalt fra NMJ. - En liten detalj som gjør settene enda bedre! - Da får jeg komme tilbake å si hvilke CVer jeg har programmert om på BM68B.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fant et bilde av godsrommet i 68B.87 som er tatt i 2018. Der var det fortsatt holdere for glødelamper (vognen var ganske medtatt, så selve pærene var borte....).
|
||
lokomotiv2770
Medlem i MJF Joined: 26 januar 2011 Location: NO Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var kun kupeene som fikk lysrør. Men er ikke sikker på godsrommet, tror det beholdt glødelampene.
Edited by lokomotiv2770 - 03 september 2019 at 16:53 |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
BM68 ble seinere utstyrt med lysrør. De første BM68A hadde vel glødelamper ved levering - men på ett eller annet tidspunkt (tidlig i livsløpet) ble også disse ombygget. Ble alle BM68 levert med glødelamper og seinere ombygget?
Hva med inngangsparti og godsrom? - Ble det beholdt glødelamper på disse plasser - og kun kupeene ble ombygget? Årsaken til jeg spør, er at Train-o-Matic-lyslistene har lysrør-startblinking for hver diode. Det hadde vært greit å omprogrammere disse til "lysrør" når man først var i gang.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei - alle CVer er ikke vedlagt. Det hadde således vært mange ettersom det er 5 dekodere i settet. Om du må skifte dekoder, inneholder beskrivelsen kun de viktigste.
Jeg mener også at lyslisten med dekoder fra Train-o-Matic er spesiallaget for settet? Den inneholder også 1,5V-regulator og MTC-stikk for Zimo-dekoderen. Jeg åpnet den videresendte E-mail da settet ble levert - uten å åpne vedlegget. E-mailen inneholder en beskrivelse av hvordan settet forandrer adresse - uten at det er nevnt consist-adresse, så jeg trodde dette var fjernet? Det er "lås" på dekoderene, slik at man må fjerne "låsen" for å programmere. Consist-adresse er 68 på hvert sett fra tidligere versjoner, så dersom man har flere sett, må dette endres. Ikke ett sted på E-mailen står det noe om consist-adresse. Den må fjernes i CV#19 før at settet fungerer under ny adresse. - Det er ikke like enkelt å forstå for alle. Derfor trodde jeg NMJ hadde fjernet consist-adressen på den nye BM68B - men det har de ikke.
|
||
SveinF
Veteran Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Finnes det noen oversikt over den nye programmeringen? Edited by SveinF - 01 september 2019 at 22:50 |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så var det tid for BM68B....
Spent hentet jeg esken og pakket den ut. På forhånd så jeg at det var endringer grunnet dokumentasjonen som fulgte med. Det virker som NMJ ikke bruker "consist-adresse" lengre - og kun "vanlig adresse"? - Det er likegreit! Jeg sjekket alle strømopptak FØR jeg satte settet i drift. Hele 3 strømopptak på boggiene hadde brudd i de (fortsatt) stive ledningene. De er fortsatt av fortinnede enkelttråder i ledningen - og er stive og brekker lett der de er loddet. Jeg antar at ledningene har brukket under prøvekjøringen? Det virket som ledningene til motorene var tynnere og mer fleksible? - Kanskje fabrikken har byttet den om? - Ellers er det samme historien at settet har en overhyppighet til å spore av, grunnet de stive ledningene og koblingene "løser seg opp" ved ujamnt spor (f.eks. på moduler). Koblingene har ikke låsing. Alle ledninger må skiftes også på BM68B - hvis ikke havner det etter kort tid "på hylla" som uvirksom modell. (Jeg begynner nå å få rutine for skifting av ledninger!) En nydelig modell - men noen mangler som er lett å utbedre!
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Rett skal være rett! Jeg tror at NMJ er uskyldig i de "stive og bruddkjenslige" ledningene i BM 68. Produsenten må ha fått levert uegnede ledninger når de har satt i gang masseproduksjonen? Det er ikke særlige alternativ til å skifte ledninger med mer fleksible. Jeg ønsker ikke å sende modellen tilbake til NMJ for utbedring og igjen få den tilsendt igjen, da risiko for andre skader/tap kan være stor. Da er det 4 postganger. Dette er mitt valg! Da er det bedre å utbedre den selv. Da vet jeg også hva som er gjort. NMJ har aldri vært vanskelige med garantireparasjoner for min del . Årsaken jeg skriver dette på nettet, er at de som har en modell av BM 68 i vitrinen, skal vite om dette. - Så er dette ikke noen overraskelse når man skal kjøre modellen. - Om man skal bry seg om dette, er opp til hver enkelt kjøper? Jeg skulle nok ha laget en egen tråd på dette, hvis jeg hadde ant hvor mye stoff det samlet? For øvrig: Når modifikasjonene er gjort, går BM 68 helt nydelig!
|
||
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mine ønsker av modeller:
1. Bm92 2. Bm93 3. Bm70 4. Skyline fabrikk e.l. 5. Skyline flere norske stasjoner |
||
Christian L.
|
||
KGB
Viderekommen Joined: 30 januar 2018 Status: Offline Points: 77 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
...
Edited by KGB - 16 april 2019 at 23:36 |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Man må dessverre bytte alle ledninger som er festet til motorboggiene på BM68. Hadde håpet å flytte punktet der strømopptaket er originalt festet på boggi til printplate i motor- og styrevogn for å unngå "stive ledninger" direkte til boggi. Det var ikke nok, selv om det hjalp!
Man må skifte ut motorledningene også. Da er det kun 4 ledninger (som er nye) til hver motorboggi. - Om man vil endre til neonlys, kan Train-O-Matic (T-O-M)-dekoderen få til "startblinking". Dette er ikke dokumentert på T-O-M sine hjemmesider. Det er i det hele tatt en tidlig bruksanvisning som ligger der (V. 0.0.3.) mens den siste jeg fant har V.0.0.9. Der er faktisk lyslistene til T-O-M likeverdige med ESU når det gjelder funksjoner. På BM68 settes T-O-M-dekoderens CV# 136, 137, 138, 139, 141, 142, 143 og 144 til 2 (i stedet for 1). På B68 settes T-O-M-dekoderens CV# 136,137,138,139,140,141,142,143 og 144 til 2 (i stedet for 1). På BFS68 settes T-O-M-dekoderens CV# 136,137,138,139,140 og 141 til 2 (i stedet for 1). Da er ganger og godsrom med glødepærer - og kun kupeene er med lysrør. - Om dette er korrekt? Man kan endre starttiden for lysrørsblinking med CV#114 og frekvens der blinking skjer med CV#116. Alle LEDene har "random" blinking, til og med! |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nye "utfordringer" med BM68.
Jeg merket at BM68 hadde "problemer" på FREMO-treffet i Arendal i helgen. Først og fremst var problemene avsporing - men også dårlig strømopptak. Da jeg satte i gang med feilsøking, viste feilene å tilsynelatende å være relatert til "stive" strømopptak fra boggiene. Jeg fant også et brudd i ledningen til strømopptaket. Dette er en tidligere "feil" fra BM 86/91 som jeg trodde var overkommet? Dessuten er det 4 ledninger til hvert strømopptak på hver motorboggi. Dette skaper en ekstra stivhet (2 hadde vært nok). Hvis man vil ha bedre avsporingssikkerhet, går det an å skifte ut ledningene til boggiene med myke ledninger. - De fleste kjører nok ikke Superline, så da har det ikke noen betydning (i vitrineskapet). Edited by Kjell H. - 03 april 2019 at 17:48 |
||
Johannn
Medlem i MJF Joined: 09 april 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mine ønsker i Topline:
Motorvogn 3-vognssett type 69H Løse vekselflak for bruk på Sdggmrs m.fl Type 5 personvogner etter oppussing (A5/B5/BC5/FR5) |
||
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
|
||
frankm
Viderekommen Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
mine ønsker i rekkefølge (Topline):
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje dette er interessant for de som har hentet et BM68-sett?? Det er "Schweizer-mapping" på lysene i dette settet (som har Zimo MX634-dekoder). Dette er i og for seg helt greit. Dersom du på styrevognen endrer CV#456 til 0 og setter CV#450 til 15, endrer du topplysene fra F4 til F3. I flg. tabellen som følger "ikke-consist", vil topplysene på styrevogn og motorvogn tennes samtidig når styrevognen går fremst i toget. Dette kan denne rettelsen korrigere. Kjører du motorvognen alene, tenner du topplysene på F3 og F4. F4 var både topplys for motorvogn og styrevogn når styrevognen gikk fremst. Det har ikke hensikt å kjøre et sammenkoblet tog med "topplys midt i toget", så det må være en glipp? Dersom F3 er topplys i begge retninger, er vel alt OK? Jeg var i ferd med å endre motorvognen til topplys i begge retninger via F4. Det viste seg å være svært omstendelig. Det ser ut til at "Schweizer-mapping" kun tillater 2 Aux.-funksjoner i hver retning uten du tar i bruk A2? Kun A1 var programmert (alle lys programmert via A1), så det med A2 orket jeg ikke å konfigurere. - Uansett er det mulig med fullt lysskifte på motorvognen med å trykke på F3 og F4 når den går alene. (Det er andre "fellesfunksjoner" på settet. Aktiverer du F6, så tennes lyset i førerrom på styrevogn og motorvogn - men en omprogrammering lot jeg være. - Det ser ikke ut til å være "consist-funksjoner" for å la motorvognen gå alene?) |
||
mattis94gutt
Veteran Joined: 22 januar 2013 Location: Akershus Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ønsker meg Topline Di.2, B5 vogner og type 69C. Flirt tror jeg kanskje det er større sjanse for at noen andre produserer. Hadde heller ikke skadet med et Topline damplok type 18, 21 eller noe i lignende størrelse.
|
||
Proud to be a nerd.
|
||
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
@KGB - full forståelse for ditt synspunkt. Grunnen til at jeg foretrekker BM65c er fordi jeg har et irrasjonelt emosjonelt forhold til akkurat den motorvognen. Kjørte den nemlig daglig til og fra skolen som liten på 80-tallet. Høydepunktet var å få komme inn til lokføreren, sitte på fanget og vri på styrehendelen, holde inne dødmannsknappen (som regel var det satt en strikk over den som holdt den inne) - og ikke minst fløyte og gi signal. Disse turene er skyld i min toglidenskap, valg av arbeidsplass og interesse for modelljernbane
Hvor like er a, b og c-serien? Er det mulig å uforme felles understell med drivverk og innredning, og så kun sette på ulike overdeler? Det hadde i tilfelle vært et fint kinderegg av en forretningsidé... |
||
KGB
Viderekommen Joined: 30 januar 2018 Status: Offline Points: 77 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
... Edited by KGB - 16 april 2019 at 23:36 |
||
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå er 2019-nyhetene avslørt, så i den grad diskusjonen i
denne tråden fortsetter så er det ønsker for 2020? Siden jeg tenker det må være
fint for NMJ-gjengen å kunne lese hva kundene ønsker seg (markedsundersøkelser
er dyre, men å lese på forumet her er gratis - og det gir 100 % nøyaktig
informasjon), poster jeg likevel min ønskeliste. Jeg har klart å kutte den ned
til "bare" ti modeller: 1) Svært detaljerte og nøyaktige Topline-modeller av B5-vogner i alle lakkeringsvarianter. 2) Topline Di3.616 "museums-NOHAB'en" slik den ser ut i dag 3) Topline Di3.628 i helgul lakkering fra Jernbaneverket 4) Topline-utgave av Di2 i både rødbrun gammeldesign, og gul/rød NSB-lakkering 5) Topline-modell av Bm65c 6) Topline-modell av trevogners sett type 69, mao. med mellomvogn, og rett front 7) "Flytoget" type 71 etter utvidelsen med ekstra mellomvogn i Topline-utførelse 8) Topline type 73 i nyeste designvarianten med rød nese i stedet for bånd inntil frontvinduet 9) Topline type 74/75 ("Flirt") i tomatsuppelakkering 10) Topline type 78 "Nye Flytoget" |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg var å hentet en BM 68.
- En utrolig flott modell - som er sikkert verdig prisen som jublieumsmodell!!! De fleste "Superliner" havner dessverre i vitrineskapet - uansett hvor godt de kjører. Det hadde jeg ikke tenkt å skje? Dette settet har ikke koblinger eller NEM-lommer (som BM88). Det er belger for et "stivt sett" i vitrinen og "fleksible" belger som har større avstand til å kjøre med. Dette krever at koblingene har 2 rastepunkter. Det gjenstår å se hvor stabile koblingene er? - Jeg frykter for uønsket avkobling uten at hver kobling låses. Et lite tips til å få endret settet fra "consist" følger nå: Da jeg er lite "begeistret" for "consist- mode" - unntatt for å kjøre amerikanske tog med flere lok involvert i en oppsetning. "Advanced consist mode" er standard for BM68 og ikke annet. I "consist-mode" er det kun 128 adresser tilgjengelig. - Jeg skjønner at et togsett med hele 5 dekodere kan være en utfordring, hvor hver 4-sifret adresse er undertrykt og kun consist-adressen kan man "velge tog" fra på kjørecontrolleren. Det er 3 stk. Train-o-matic-dekodere for interiørlyset og en Zimo-dekoder i både motorvogn og styrevogn. (Dette er ikke rekord, for ONE-87 har hele 3 dekodere i Y1-motorvognen sin!) Hver dekoder har sin egen adresse - men er sperret for endring av adresse og andre CVer. Det går ikke an å lese ut CV-verdier på ESU LokProgrammer - men jeg lyktes på Fleischmann ProfiBoss. For å unngå at man adresserer flere dekodere, lønner det seg kun å "åpne" en dekoder, gjøre endringer på den og lukke den etterpå. BM68 har dessverre ikke gjennomgående strømbuss hvor alle vogner er koblet sammen (som BM88) og bidrar til stabilt strømopptak. Derfor kan man ha en-og-en vogn på sporet, der hver vogn er uavhengig. Da har man kun 2 dekodere på sporet. CV#19 settes til 0 på alle dekodere. Dessuten må lysdekoderene få endret CV#21 til 0. Dette strevde jeg litt med da det kun står at verdiene leses ved "consist- mode". Jeg fikk ikke lys i hverken motorvogn eller styrevogn uten jeg programmerte denne CVen til 0 - men tilsynelatende mellomvognen virket? CV-verdien var den samme på alle 3 lysdekodere i settet. For å få samme 4-sifret adresse på hele settet må man låse opp 5 dekodere og legge inn ny adresse som er lik i 5 dekodere. Deretter må man helst låse dekoderen, slik at kun en dekoder er åpen ad gangen. - Litt omstendelig - men slik er det bare? Om man endrer "consist-adresse" er det like mye arbeid! (En del tekst hadde falt ut på slutten.) Edited by Kjell H. - 18 mars 2019 at 10:14 |
||
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne dukket opp på Facebook i går: |
||
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tok en snabb titt i NMJ katalogen i dag.
Var noen vogner så jeg i farten, som jeg ikke har sett før. Edited by Tåge - 31 januar 2019 at 12:31 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Togbutikken skriver følgende på sin facebookside:
"NMJ-nyhetene 2019! NMJ har i år valgt å gi ut en gratis nyhetskatalog i forbindelse med Nürnbergmessen som åpnet i dag. I forordet står det som følger: "Nytt er at vi vil presentere alle nyheter først når de er ferdig utviklet og straks klare for levering". Dermed er det ikke så mye nyheter som er annonsert så langt. De vil bli nok bli behørig annonsert når det nærmer seg ferdigstillelse. Dermed må vi holde på spenningen litt til.) Og nyhetskatalogen kan bestilles på www.togbutikken.no eller hentes på Sem":)""" |
||
Modellhilsen
Claes |
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
NMJ har sagt at de vil gjøre om på måten de presentere nyheter så det kommer ikke noe stort nyhetslepp nå.
|
||
akselstog
Veteran Joined: 12 august 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 109 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
https://www.facebook.com/togrommetside/
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Time will show.
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |