MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny i H0

 Post Reply Post Reply
Author
Nimbussen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2018
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nimbussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny i H0
    Posted: 27 desember 2018 at 21:40
Hei.
 
Jeg er dansk og jobber I Norge.
 
Har en norsk kollega som bor i Langesund, sønnen på 15år vil starte med modeltog.
 
Nogen forslag til en klub eller en person, som kan hjælpe denne unge mand i gang med den dejlige hobby ???
 
Jeg tænker H0 DCC, synes en god start er Z21.
 
Mvh.
Finn
Spor N, og lidt spor 0
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2018 at 17:55
Et startsett med z21 mener kan være en god begynnelse hvis en skal kjøre DCC. Det er mest norsk materiell å få tak i i DC, hvis det er norsk han er interessert i.

https://www.mjf.no/mj-i-norge/klubber/ ser du en oversikt over klubber i Norge.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2019 at 14:20
Marklin sitt digital system tar både DCC og motorola. Også mobil station

Edited by HJM.models - 04 februar 2019 at 14:21
HJM.models
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2019 at 23:32
Tør jeg spørre hva "tar" betyr i denne sammenhengen?
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2019 at 15:28
Uansett uttrykk:
Med (siste versjoner av) Märklins CS og MS kan en både kjøre og programmere motorola og DCC, samtidig på 2L eller 3L  Smile
Bjørn Egil
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2019 at 18:29
Javel, så dette er lønnsom løsning for en nybegynner som kanskje kommer til å angre på sitt valg mellom 2l og 3l senere? Det er vel neppe aktuelt at en nybegynner bevisst går inn for å kjøre både 2l og 3l samtidig?
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2019 at 22:01
Jeg har veldig god erfaring med Z21. Da kan man kjøre med app på både mobil og nettbrett, samt se kamera på kameralokene som er i salg. Märklin har vel ikke kommet så langt på det området så vidt jeg vet.

Så er det spørsmålet om det det er mest ønskelig med norsk materiell, eller om materiellet skal tåle litt røff behandling. Lite norsk å få tak i fra märklin, men noe AC fra andre produsenter som NMJ. Märklin pleier å være robust, men mindre korrekt ihht forbildet.

Selv kjøre jeg märklin tidligere, men gikk over til likestrøm og nå Z21. Mine nærmeste klubber kjører likestrøm, og jeg får mye inspirasjon av å være med i en klubb. Det gir i hvert fall meg mest totalt sett.

Edited by Pelle - 19 februar 2019 at 22:01
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2019 at 09:01
Eg starta med Digitrax Zephyr og har no ein Roco/Fleischmann Z21(sort) i tillegg.

Min erfaringer med Z21:
- håndkontroller er app på smarttelefon/nettbrett altså er ekspansjonskostnaden på håndkontrollere 0,- ettersom smarttelefon/nettbrett er noke dei fleste har i dag.

- Styring av sporveklser i app er fradisk framstilt, så når ein først har programert vekslene og lagt inn bana på appen styrer 6-åringen min dette selv uten kortslutninger gruna kjøring mot feilstilt veksel.


Eg køyrer 2L DCC, bakgrunn for det valet er tilgangen på norske modeller, utan ombygging.

Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2019 at 16:33
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg har veldig god erfaring med Z21. Da kan man kjøre med app på både mobil og nettbrett, samt se kamera på kameralokene som er i salg. Märklin har vel ikke kommet så langt på det området så vidt jeg vet.
Selv om jeg selv har Märklin MS og kjenner litt til systemet, er det mest faktakorrigering jeg bedriver her ... Wink Og da må jeg få nevne at Märklin nå lanserer mulighet for også å kunne kjøre med mob.tlf. og nettbrett eller PC. Men det er imidlertid via Central Station 3. Hvilket betyr en ikke uvesentlig grunnlagsinvestering. Kanskje mer enn visse andre sentraler(?).

For øvrig kjører jeg også på klubbanlegget med tlf og brett via Z21 (som også behersker Motorola dekodere), men noen direkte sammenligning mellom de forskjellige sentralene kan jeg ikke si meg kapabel til.
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.