MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ombygging NMJ DI3 til AC
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ombygging NMJ DI3 til AC

 Post Reply Post Reply
Author
Inge View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Inge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ombygging NMJ DI3 til AC
    Posted: 02 oktober 2018 at 21:59
Hei
Har kjøpt NMJ Di3 og ombyggingsett til AC. Ombyggingssettet består av nye hjul og slepesko med ledning. Jeg har ikke funnet noen beskrivelse av ombyggingen noe sted, derfor spør jeg. 

Det ser ut som det er DC er strømopptak på begge sider av boggiene.
Jeg har tenkt å gjøre følgende
  • Boggi 1, fjerne ledningen til strømopptaket på ene boggisiden, for så å lodde på ledningen fra mittlederen på printen der 'fjernede' ledningen er festet
  • Boggi 2 Koble sammen begge ledningen fra boggien til samme side på printen som boggi1 har sin gjenværende ledning fra boggien(Altså motsatt side av der ledningen fra mittlederen er festet
Det var ikke lett å beskrive på en enkel måte. Det er decoder i maskinen.
Hjulene var greie å bytte Wink

Blir det riktig?
Er det noe annet jeg bør tenke på?

Takker for svar
Smile

/Inge




Edited by Inge - 02 oktober 2018 at 22:01
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2018 at 09:34
Vet ikke om AC-settet har isoleringer på hjulene eller om de er av massivt metall?
Har hjulene isolering på ene enden (eller begge ender), bør du koble sammen strømopptakene (4) på hver boggi. Ellers holder det med ett strømopptak på hver boggi dersom du har helmetallhjul.
Du får et sikrere strømopptak ved å bruke begge strømopptakene på hver boggi.
Vitsen med strømopptak på begge boggier er sikrere strømopptak dersom du kjører over sporskiftere og ved smuss på skinnegangen.
 
Du bør koble til slepeskoen på egen ledning (myk for å tåle bevegelse) og koble det til det andre strømopptaket på loket. Da er hjulene samlet på ett strømopptak og slepeskoen er koblet til det andre.
Back to Top
Inge View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Inge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2018 at 18:59
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Vet ikke om AC-settet har isoleringer på hjulene eller om de er av massivt metall?
Har hjulene isolering på ene enden (eller begge ender), bør du koble sammen strømopptakene (4) på hver boggi. Ellers holder det med ett strømopptak på hver boggi dersom du har helmetallhjul.
Du får et sikrere strømopptak ved å bruke begge strømopptakene på hver boggi.
Vitsen med strømopptak på begge boggier er sikrere strømopptak dersom du kjører over sporskiftere og ved smuss på skinnegangen.
 
Du bør koble til slepeskoen på egen ledning (myk for å tåle bevegelse) og koble det til det andre strømopptaket på loket. Da er hjulene samlet på ett strømopptak og slepeskoen er koblet til det andre.

Hei
Tusen takk Kjell for raskt og godt svar. Jeg sjekker hjul og kobler boggiene på enesiden og slepeskoen på andre siden av printen. 
Smile

/Inge
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.