MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Roco El18 "godtepose"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Roco El18 "godtepose"

 Post Reply Post Reply
Author
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roco El18 "godtepose"
    Posted: 29 juli 2018 at 11:59
Jeg har kjøpt en Roco El18.2242, den som er med i Flåmsbanesettet. Den ene enden tenkte jeg å "innrede" uten kobling, men med så mange andre detaljer som mulig.

Da dukket utfordringen opp: Hvor i alle dager skal alle slangene som følger med plasseres? Bruksanvisningen er minimalt detaljert og modellbildene til Roco/NMJ vises ikke med detaljer i koblingsrommet. Bruksanvisningen indikerer at fire slanger skal settes på etter å være klippet til, men det er ikke noe festehull eller slikt som det er for stigbøylene.

Koblingen har jeg klart å plassere, etter å ha tilpasset den litt da den er altfor stor til å få plass mellom stigtrinnet og plogen.

I godteposen er det åtte grå bøyler eller slanger og fire sorte slanger jeg ikke finner plass til.

Noen som har fått montert sammen dette som kan gi meg en pekepinn?
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2018 at 15:10
Kan det være at bremseslangene i "godteposen" egentlig er tilpasset Re 460? På El 18 er bremseslangene montert høyere pga. plogen. Sjekk bilder av El 18, f.eks. i NJKs materielldatabase, mot bilder av 460.

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=178291
https://farm1.staticflickr.com/592/31379017761_9be8212ddd_b.jpg
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2018 at 16:47
Ah, det var jo veldig logisk, takk for tipset! Ser de fire slangene jeg har i grått er montert på dette bildet: http://trains.glrnet.fr/public/6911.jpg

Da er kanskje den beste løsningen å tilpasse det jeg har så det blir nærmere forbildet.
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2018 at 20:26
Sånn tror jeg alle Rocos 18maskiner har vært. Jeg løste det ved å ta en styrenstrips, bore hull til bremseslanger, tilpasse den til spalten i kåpa og så lime fast i vitrineplogen. På den måten får man montert bremseslanger ganske ok, men uten å modifisere kåpa/forhindre montering av to kobbel.

Back to Top
HAI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 mai 2012
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2018 at 18:51
Jeg syns det ser ut som om bremseslangene egentlig er plassert likt på El 18 og Re 460, men på norske lok bøyes de opp og festes i blindkoblinger for å komme unna plogen. Derfor ser det ut som om slangene henger høyere.
Mvh Halvard
Back to Top
Odd Joar Jansen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd Joar Jansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2018 at 21:58
Helt riktig
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2018 at 16:18


Da har jeg fått på plass godteblandingen på 18-maskinen. Koblingen ble tilpasset så den får plass over plogen. Bremseslangene fikk et strøk maling og ble satt i en ramme av styren-strips. Takk for hjelpen folkens!
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Odd Joar Jansen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd Joar Jansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2018 at 04:20
Dette ser veldig bra ut.
Jeg satte på et "fungerende" kobbel fra Weinert i stedet for plast-klumpen fra Roco,
Så brukte jeg en skarp liten kniv og skar bort plaststøpen fra plogene, helt ute på endene (under sandkassene) slik at plogen får sin runde form.
Ellers er det jo merkelig at Roco ikke har fått med seg at den øverste delen av taket (over luftgitterne) skal ha samme farge som fronten. så der er det bare å finne riktig farge og male.
 
Mvh
Odd Joar
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2018 at 07:19
Plogen har irritert meg og, særlig at passformen gjør at den "lener seg" ned mot sporet og gir en glipe øverst under kåpa. 1000V-kontakter mangler. Denne modellen mangler også metallplaten på plogen som de har fått med på den grå varianten uten bilder på sidene. Hmm, kan se om jeg får kjøpt plog som ekstradel fra den modellen...


La også merke til at den er antrasittgrå på taket når jeg studerte bilder. Det blir jo forsåvidt en smal sak å fikse det. Har også vurdert å fjerne den røde linsen i topplyskasteren og programmere det så lysarrangementet blir riktig. Så skulle jeg ønske Roco hadde oppdaget hvilken side norske førere satt på, og speilvendt den støpeformen, men jeg tror ikke jeg gidder å 3D-printe den delen.

Generelt skulle jeg ønske de hadde gjort litt mer innsats med dette loket - det er en flott modell ellers!
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Odd Joar Jansen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd Joar Jansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2018 at 18:13
Da den første utgaven av El 18 kom fra Roco, kom også Märklin med en utgave med riktig førerbord. Jeg fikk høre at Amundsen hobby hadde tatt inn ekstra førerbord for å montere inn i Roco-modellen. Jeg anskaffet meg Märklin førerbord for mitt lok, og med enkel tilpasning gikk det veldig lett å montere inn.
Vet ikke om det fremdeles er mulig å skaffe Märklin førerbordene, men det anbefales å prøve.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2018 at 18:46
Originally posted by Odd Joar Jansen Odd Joar Jansen wrote:

Da den første utgaven av El 18 kom fra Roco, kom også Märklin med en utgave med riktig førerbord.[...]
En annen sak som var bedre på Märklins utgave, var at den hadde fått med de ekstra sandingslukene på sidene av lokkassen. Disse finnes på El 18, men ikke på Rocos modell eller på Re 460.
Back to Top
Odd Joar Jansen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd Joar Jansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2018 at 19:02
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.