MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Avkobling av vogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Avkobling av vogner

 Post Reply Post Reply
Author
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Avkobling av vogner
    Posted: 24 juli 2018 at 22:15
Eg planlegg eit større skifteområde (5-6 parallelle spor) og vurderer å bruke manuelle eller elektrisk avkopling(skinne). Er usikker på plassering av desse. I 1:1 blir vel vognene framkobla og plasserte kor som helst på skinnegangen (?) Bør det vere muleg for avkobling på kvart spor?  Skifteområdet nede til høgre. Vurderer og eit mindre industriområde oppe til høgre
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2018 at 22:34
Vitsen med spor som ikke er togspor er at man skal kunne sette igjen eller hente opp vogner derfra. Derfor må vogner kunne kombles fra inne på sporet, det vil si bak siste sporveksel. Men avkoblingsskinner finnes ikke i virkeligheten, så de fleste foretar derfor manuell frakobling med et passende redskap mht koblingstypen, såfremt ikke frakoblingen må skje på et sted som er utiligjengelig for manuell betjening. På sporplnaen din virker det som alle slike spor er tilgjengelig.
Nå finnes det også lokmotiver og traktorer som har fjernbetjent avkoblingsfunksjon, styrt via lokets digitalstyring. Dette krever selvsagt at hele vognslerka setes igjen på sporet, mens det ofte vil være behov for å koble fra helt andre steder i vognslerka.  
Svein S
Back to Top
jaksae View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 67
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jaksae Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2018 at 00:16
Takker-
Tenkte kanskje at slik avkoblingsutstyr var vanleg å bruke.
Det er rett. Heile anlegget mitt er legg tilgjengeleg, så då blir det nok å bruke eit passande manuelt redskap.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2018 at 09:17
Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men på anlegg som legger vekt på forbilderiktighet har jeg knapt sett slike i løpet av mitt snart 60-årige MJ-liv.
Selv har jeg en fra den gang jeg drev med Märklin og M-skinner, og den ble sikkert kjøpt fordi den sto i katalogen, reklamepushet altså. Men den hadde en nesten forbildetro funksjon en periode ved at den ble plassert ved fallet ned til det amerikanerne kaller hump yard og erstattet skiftepersonalet som huket av vognene som deretter rullet ned mot en sporgruppe, noe lignende slik det var den gang den store skiftestasjonen på Alnabru var ny (1970) og man skiftet sammen godstogene ettersom hvor de ulike vognene skulle. På bildet på adressen http://sando.co/menyadm/pix3/284-69005-690420c.jpg er avkoblingsskinnen plassert oppe til venstre ved hotellet. (Heller ikke jeg får til å sette inn bilder i innlegg her, tydeligvis).


Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2018 at 12:30
Det behøver ikke nødvendigvis være fall fra avkoblingsskinnen og inn på de sporene man vil fordele vogner på.
Flere typer koblinger har foravkoblingsfunksjon. Da kan man åpne koblingen med en avkoblingsskinne på ett sted og deretter skyve vognene inn på ønsket spor uten at koblingen lukker seg igjen. Når man så kjører tilbake igjen vil de avkoblede vognene bli stående igjen.
Det varierer hvor godt dette fungerer på de forskjellige koblingstypene, og det varierer også hvor godt de fungerer med forskjellige typer avkoblingsskinner.
Det er også viktig at sporene er absolutt helt jevne og horisontale (eller eventuelt har veldig svak stigning), særlig hvis man har lette vogner som ruller lett. Ved ujevnheter i sporet kan vognene gli litt fra hverandre mens man skyver etter avkobling, og da har de lett for å koble deg sammen igjen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.